HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) napikép (46) Napikép (1) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) nikon (38) Nikon (1) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) portré (1) Portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) Zeiss (1) zeiss (21) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2015.01.23. 22:44 Romanee Conti

Történeti Fotóeljárások - Kollódiumos nedves eljárás [6]

Nasse Kollodium Verfahren. • Wet Collodion process.

Az ambrotípiát 1852-ben Herschel alapján A. A. Martin találta fel. Kollódiumos direktpozitív. Kollódiumos nedves üveglemezt alexponáltak, vagy alulhívtak. Kidolgozására fizikai hívást (vasszulfát), majd káliumcianidos fixírt használtak. Az igy készült képet fekete háttér elé helyezték.

Le Gray kísérletei után az eljárást Frederic Scott Archer dolgozta ki, és publikálta 1851-ben. Az albuminpapírral, mint másolóanyaggal a következő harminc év uralkodó technikája lett. Az 1880-as években fokozatosan adja át helyét az egyszerűbben kezelhető zselatinos szárazlemeznek.

Tükörüveglapra (plánüveg), melyet előzőleg gondosan zsír- és portalanítottak, kollódiumot (alkohol és éter keverékében oldott kollódiumgyapot) öntöttek fel, melyben előzőleg különféle - főleg jód - sókat oldottak fel. A művelet jellegzetes, nagy gyakorlatot ígénylő mozdulattal történt, melynek hatására a folyadék spirálszerű mozgás útján borította be az üveget. Így annak sarkaira nem, vagy csak elvékonyodó rétegben - kevesebb jutott. Erről a jelenségről is felismerhetjük a nedves eljárással készült negatívot. Mikor a réteg kissé megszikkadt, érzékenyítették ezüstnitrát savanyított oldatával. Rögtön (nedvesen) a gépbe helyezték, exponálták, előhívták. A hívás végéig nem volt szabad megszáradnia, mert elvesztette érzékenységét. Ezért mindig közvetlenül felvétel előtt kellett elkészíteni az anyagot. Előhívásra vasszulfát, vasoxalát vagy pirogallol hatóanyagú - savas hívót használtak. Fixálása káliumcianid, nátrium-vagy ammóniumtioszulfát oldatában történt. Ezután mosták, szárították. Sérülékeny rétegoldalát védendő, azt gyakran lakkal fedték be (pl. sellakk). Gyakran sárgásbarna denzitású, sötét háttér elé helyezve, pozitív képet ad. A szélek felől induló pikkelyes leválás a kollódiumos anyagok jellegzetes károsodása. Ha ilyen folyamatot észlelünk, duplikáljuk, digitalizáljuk és forduljunk konzervátor-restaurátorhoz.

Az anyag rendkívüli feloldóképessége (a ma használatos legjobb anyagok többszöröse - az Új Fotolexikon szerint 2000 vonal/mm!) melyet csak kontaktolva használtak tehát nem “hígult” és a pozitívanyagként használt albuminpapíron jelentkező rendkívüli tónusskála révén többek szerint képminősége alapján ez volt a fototechnika-történet csúcskorszaka. Ehhez képest főleg az egyszerűbb kezelhetőség irányában mutatkozik fejlődés az emlitettek rovására. A korszak fényképészei a rendkívül súlyos és terjedelmes felszerelés (sátor, labor, üveg, gép...) ellenére bejárták a világot a trópusoktól a havasokig, fagyott ujjaikkal a ciánkáliumos fixírben dolgozva a legkülönbözőbb veszélyektől és nehézségektől sem riadtak vissza. Számtalan vizitkártya és sztereo felvétel is készült ezekre az anyagokra. Mivel a készítés bonyodalmai ezt sürgették, megindult a kutatás száraz eljárások után.

Először olyan módszert találtak, mely a negativ nedves periódusát tartósítja. Ezek a “félszáraz” lemezek (pl.: Taupenot albuminnal, vagy mások tanninnal bevont kollódiumlemezei) nem kívántak helyszíni készítést, viszont jóval érzéketlenebbek voltak, mint a nedves technikájúak. Ráadásul folyamatosan csökkent az érzékenységük készítésüktól a felhasználásig, így elég megbízhatatlanok voltak. Nem is terjedtek el túlságosan. 1855-től kb. 1870-ig voltak használatban. 1864-ben Bolton ezüstbromid érzékenyítésű, emulziós kollódiumos száraz lemezt készített, melyet kb. 1880-ig használtak. Ez is érzéketlenebb volt, mint a nedves módszer és ez sem tudott konkurálni vele. A nedves és száraz változat a nyomdaipari reprodukciós fényképezésben egész az 1970-es évekig használatban volt (utóbbi színérzékenyítve is).

Hazai felhasználói közül Veress Ferenc, Divald Károly és Klösz György nevét említhetnénk, bár igazságtalan csak az ő nevüket feltüntetni, hiszen egy egész korszak valamennyi fényképésze használta ezt a technikát.

Flesch Bálint: Fototechnika-Történeti (Egészen) Kis Lexikon, ARCHALTFOTOKONZERV, 1987-2009

1 komment

Címkék: történeti fotóeljárások


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emhetes 2012.12.29. 10:21:53

Nézem, hogy arra az instagram vagymi izére van már minden: lősz egy képet, és ráteszed a wet plate vagy ilyesmi szűrőt....
süti beállítások módosítása