HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) Fotólexikon (2) fotólexikon (8) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) napikép (46) Napikép (1) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) nikon (38) Nikon (1) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2015.01.23. 22:41 Romanee Conti

Történeti Fotóeljárások - Fotókerámia [9]

Fotokeramik • Enamel photograph

Bár már Talbot is használt porcelánhordozót fotókhoz (1849-ben), az első beégetett képeket 1854-55-ben Franciaországban készítették (az elsőség kérdésében megoszlottak a vélemények). A korai fotokerámiánál általában kollódiumos kötőanyagot használtak, mely üveghordozóra öntve ment végig a kép elkészítése periódusain (expozíció, hívás, fixálás, mosások és - később arany vagy platinaszínezés esetleg mindkettő kombináltan). A kész pozitív képet hordozó kollódiumfólíát vízben le lehetett választani üveghordozójáról és “átúsztatni” a porcelánra (vagy más anyagra, mint pl.: fém, kerámia, üveg, kő, stb.), melynek mázába beégették. Az égetés során a kép kissé halványodott és sárgásabb tónust kapott. 1868-tól irídium és palládium segítségével színezett képeket is használnak (Grüne - Berlin).

 

A leggyakrabban használt módszer az ún. beporzásos technika, melyet 1860-ban kezdtek alkalmazni mint a beégetéssel mázra vitt kép előállításának módját (bár már 2 évvel azelőtt kitalálták). Több változata volt. Először a vassós érzékenyítésű, később a kromátkolloidos módszerek voltak használatban. Mindkét módszernél beporzással alakul ki a kép oly módon, hogy az ecsettel (vagy fúvással) felvitt por csak az anyag fénynemérte részein tapad meg. Igy ez direktpozitívként működött, ezért a képet diapozitívról kellett rámásolni. További szempontból is kétfelé ágaztak a módszerek. Hol a végső felületre vitték fel a képet többnyire kromátkolloid pl.: gumiarábikum, zselatin, méz, albumin, cukor (vagy ezek keveréke) ammóniumbikromáttal érzékenyítve, hol egy másik lapon lévő anyagon alakították ki a por-képet, melyet utóbbinál kollódiummal öntöttek le, az “átragadt” ebbe, így került végső helyére (a kollódiumfólián). Az alkalmazott festékanyagok főleg fémoxidok voltak, melyeket egyébként is használtak a porcelánfestésnél. A kép minden esetben mázrétegre került és égetéssel rögzítették. A máz természetesen a legkülönfélébb anyagokon is lehetett. Üvegtárgyak esetében nem volt szükség mázra. Az így nyert kép rendkívül tartós. Gyakori, hogy az eredeti fetvételt nem az készítette, aki a fotokerámiát. Különböző cégek külön e célra gyártottak porcelánkészleteket (tányérokat, poharakat stb.), melyek festése már kész volt, csak a fotóknak hagytak ki helyeket rajta. A képek köré általában széles keretet készítettek mázból, a kötőanyag szélének girbegurba domborzati képét álcázandó. Néhány hazai művelője: Veress Ferenc, Landau Alajos (1865 k,), Raab Gyula (1899 k.,) Lauscher és Társa (1879 k.), Szilárd Tódor (1910 k.).

Flesch Bálint: Fototechnika-Történeti (Egészen) Kis Lexikon, ARCHALTFOTOKONZERV, 1987-2009

 

 

 

 

 

 

 

• Az INTERKERÁM weboldalán egy érdekes cikk a fotóporcelánról! •

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: történeti fotóeljárások


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása