HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) Napikép (1) napikép (46) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) Nikon (1) nikon (38) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2013.02.11. 06:00 Romanee Conti

Történeti Fotóeljárások - Kalotípia [11]

whft1.jpg

Oak tree in winter by Henry Fox Talbot, 1843

Talbotipie • Calotype • Kalotípia. A dagerrotípia mellett a legelterjedtebb kezdeti eljárás. W. H. Fox Talbot (1800-1877) 1841-ben szabadalmaztatta (bár már ezelőtt is gyakorolta). Az 1850-es évek végéig, a nedves eljárás elterjedéséig volt használatban, a dagerrotipiával párhuzamosan. Az első gyakorlatban használt negatív-pozitív eljárás volt. Így feltalálója mindjárt kétféle fotóanyagot is létrehozott: először a később só(s)papírként ismert pozítívanyagát, majd pedig a szintén papírhordozóra készült negatívét. A sóspapírt már 1835-ben használta Talbot. Jó minőségű levélpapírt híg sóoldatba áztatott, megszárította, majd ezüst-nitrát oldatával kezelte egyik oldalán (ecsettel vagy úsztatással). Így kötőanyag nélküli napfénypapírt kapott. Erre napfényen fotogramot készített. (Különféle tárgyakat, növényeket helyezett az érzékeny oldalra, a fény érte részeken papírja barna színben besötétedett, a tárgyak árnyékolta helyeken világosabb maradt.) Anyagát (sötétben) megszárítva és nedvesen egyaránt használta. Fixálásához eleinte sokféle vegyszert kipróbált (kálium-bromid, kálium-jodid oldatot, tömény sóoldatot), végül Herschel javaslatára a nátrium-tioszulfátot választotta. E képeit Photogenic drawing-nak nevezte. Később ezzel az anyaggal készítette első fényképeit családja által "egérfogónak" csúfolt kis kameráival. Mivel érzékenységét túl csekélynek találta, tovább kísérletezett, így jutott el negatívanyagához. A negatív szintén jó minőségű levélpapírra készült. Egyik oldalát ezüst-nitrát oldatával ecsetelte és megszárította. Ezután kálium-jodid oldatába merítette két-három percre, hogy ezüst-jodid réteget hozzon létre. Papírját mosta, megszárította. Felvétel előtt az így előkészített anyagot ezüst-nitrát galluszsavas oldatába mártotta és nedvesen üvegek között (vagy szárítva) kamerába helyezte és exponálta.

whft2.jpg

Jó fényen egy-két perces expozíció is elegendő volt (a "photogenic drawing" kb. 1 órát igényelt.) Megvilágított papírját a galluszsavas ezüst-nitrát oldatba helyezve hívta elő, mosta és nátrium-tioszulfát oldatában fixálta, majd ismét mosta és szárította. Ezzel lényegében a mai fényképészeti technikát alapozta meg. Eljárását használata során a legkülönbözőbb módon változtatta és változtatták mások is, fejlesztés céljából. Így e leírás csak az alapmódszerre érvényes, s mondhatjuk: minden felhasználójának megvolt a maga verziója. Egyik tökéletesitését a Le Gray-féle viaszpapír módszert külön eljárásként tartja számon a történet, így mi is külön foglalkozunk vele. A kész talbotip negatívot másolókeretben a "photogenic drawing" anyagára másolták az ott leírt technikával. Ezt az anyagot, a sóspapírt még későbbi eljárásoknál így a kollódiumos nedveseljárásnál és a chromotipiánál is használták. A pozitívet később aranyszínezéssel tartósították, szépítették. Barnás tónusáról, matt felületéről ismerhető meg a sópapír. Rostjai a képes felén is láthatók (ellentétben a kötőanyagos és különösen a baritált papírokkal), sőt tapinthatók is. Ha talbotíp negatívot másoltak rá a képen látható negatív papírjának átmásolódó szerkezete (rostjainak árnyképe) is. Ez rontotta a képminőséget, ezért különböző anyagokkal (viasz, olajok) átitatták a negativot, hogy áttetszőbb legyen. Volt, hogy csak egy részletét kezelték így (pl. a fényképezett személy képe viaszolva volt, a háttér nem). A pozitívképet - mivel ez egyszerű volt - már az eljárás megjelenésekor tudták festeni. Az első ilyet még a nyilvánosságra kerülés előtt Talbot fotójából lányai készítették. Későbbi technikáknál is szivesen alkalmaztak sóspapírt, ha a pozitívképet ki akarták színezni. Szokás volt a negatív felületét élesebb másolat készítése céljából cilinderprésssl fényezni is. A negatív fedett részeinek színe a barnásfeketétől a szürkéig változott. Negatívanyagát pozitívek készítésére is használták (pl.: fényképezőgépben nagyítás készítésénél) ennek a pozitívtechnikának keményítővel enyvezett változata jódpapír néven ismeretes. A negatív felismerése , a pozitív felismerése . A legtöbb dagerrotipista megpróbálkozott talbotipiával is (és viszont). Az eljárást Talbot nevezte kalotípiának a görög kálosz (szép) szóból képezve, de már kortársai is talbotipiának nevezték módszerét. Hazai művelői között említhetjük a saját eljárást használó Kramolin Alajost, a dagerrotípiával is foglalkozó Strelisky Lipótot, Veress Ferencet, valamint Kornis Zsigmondot, Mikó Imrét. Tiedge János, Skopáll József is ismert talbotipisták voltak.  

Flesch Bálint: Fototechnika-Történeti (Egészen) Kis Lexikon, ARCHALTFOTOKONZERV, 1987-2009

Szólj hozzá!


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása