HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) Napikép (1) napikép (46) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) Nikon (1) nikon (38) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2013.01.03. 08:30 Romanee Conti

Mobilfotó, a XXI. század leicája

1_Time_Magazine_Cover_Ben_Lowy.jpeg

Time Magazine's November cover featured part of a Hipstamatic iPhone image taken by Ben Lowy.

HGyuritól kaptam a bejegyzést, be kell látni, visszavonhatatlanul itt az új világ. Persze érthettem volna 7-8 éve, amióta egy Sony 717 fényképezek, filmes géphez képest megfoghatatlan mennyiséget, több 10 000 képet. De nem gondoltam, hogy a mobil fotó lesz a befutó. Mert a leggagyibb telefonom van, nem láttam, hogy ki a nyerő.

Azt gondoltam, hogy lesz Apple fényképezőgép, tévesen, lett, egy integrált eszközben, a telefonban. Ami érdekes, sok év után most rendezem vissza a fotós életem palettáját, Nikon F2, Sony DSC-717, és szeretnék 8x10 kollodiumos képeket csinálni, mai tudásom szerint ez a paletta, ami lefedné azt a konfortot, amivel optimálisan meg tudok fogalmazni dolgokat képi úton. (jó, nem az optimális, de jó :) 

Szóval a lényeg, nem kell temetni a fényképezést, a leica formátum megjelésekor a 6x6, 6x9, 9x12 géppel fényképezők temették. Most is ugyanaz a helyzet. Nem kell. Az egységnyi képre jutó szar képek aránya a fényképezés felfedezése óta állandó, eszközfüggetlen.

16 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emhetes 2013.01.03. 09:23:44

A mobilfotónak az az előnye szerintem, hogy az eszköz 99.9%-ban a zsebben van. Sokszor hurcolok magammal (igazi) fényképezőgépet, nagyrészt elő sem veszem, de megnyugtat, hogy ott van. Az alkalmazott fotóban azért elhanyagolható a mobil jelentősége, ha várat kell építeni, mert azt nem lehet mindenből :-)

Fókusz 2013.01.03. 15:46:53

„Az egységnyi képre jutó szar képek aránya a fényképezés felfedezése óta állandó, eszközfüggetlen.”

Nem tudom…, én ezzel vitáznék. A környezetemet figyelve azt látom, hogy a mobil eszközöknek köszönhetően manapság többen, és többet fotóznak. Persze tény, ebben nem csak a (mobil)gépeknek, hanem a fotókat népszerűsítendő oldalaknak is szerepe van. Olyan a helyzet, mint az óraiparban volt a Swatch-ok megjelenéskor. A szakma már-már temette a klasszikus márkákat. Aztán mi lett belőle? A 15 évvel ezelőtti műanyag divatórák tulajdonosaiból lettek napjaink legigényesebb vásárlói. A műanyag vacak elindította őket egy úton, fogékonnyá, igényessé tette őket a jobbra. Őszintén remélem, hogy ez a mai mobil őrület hasonlóan kitermeli majd azokat, akik - ráérezve a fotózás szépségére – 10 év múlva profi gépet vesznek, pályázatokon indulnak stb.
Számomra érdekesebb, hogy számolatlan mai fotó közül vajon mennyi fogja megélni, hogy 40 év múlva az ükunokák szeme elé kerüljön. Talán rosszul látom, de a digitális fotózásban ismét bekövetkezett egy korszakváltás, aminek az lett az eredménye, hogy az emberek már nem nagyítatják le a képeket. Maximum karácsonykor párat – ajándékként a nagyinak… A többit örökre elnyeli a „nagyvinyó”.

kalapos uram 2013.01.03. 20:52:41

@Fókusz: az elmúlt 12 évben készített összes negatívom megvan, a papírképeim is, de a 6 évvel ezelőtti digitális fotóimból sok eltűnt, és nem törlés miatt. Azokat már én sem fogom látni, nem hogy más.

Romanee Conti 2013.01.03. 21:34:09

@pobeda: Ma váltottunk emailt Völgyi Attilával, jelezte, hogy valószínüleg ajánlani fogom a fries bejegyzését, iaza volt, holnap megteszem:)

2013.01.04. 10:42:40

nem ertem a sivalkodast (pl a volgyi attila fele bejegyzesben levo pro-ekat), amiota vilag a vilag mindig ez tortenik. a festok feltettek a festeszetet a fotozastol, a filmesek a videozastol, a videosok a dslr videotol, stb stb. minden teruleten igy van. es? ki mondja meg mivel lehet jo kepet csinalni? es miert akarna megmondani? mert o jart suliba? no es, attol meg masnak is van szeme meglatasa, tehetsege, ez azert nem agysebeszet ahol csak a felkentek vehetnek sziket a kezukbe. hogy egy ujsag milyen kepet tesz be es az mivel keszult... mit szamit. nemreg meg az volt a mondas hogy "csak a kep van". ma megmar nem? amugy is a xarrafotosppolt nocik ugyanugy ott vannak minden cimlapon hiaba ment a siras hogy nem kene. szintugy az anorexek. ez love, uzlet, ott nem szamit szinte semmi. lehet epp pont ez az aktualis szam erdekessege es soha nem lesz tobb ilyen cimlap. sztem alszent dolog az ezen valo sopankodas, a mobiltelos fenykepezes is olyan min az uj techno dolgok itt van egyutt kell vele elni. aki pro meg alkosson jobbat marketingelje jobban magat es adja el a produkciojat. persze mindig egyszerubb sirni...

dögmatikus · http://hupjanfregoli.blogspot.hu 2013.01.04. 16:00:50

@Leslie E. Gallo: Szia!
Szerencsére mindannyian mások vagyunk, mert nagyon nem így látom a dolgot. Azt is írnám. elég nagy kár volt ezért a kissé kioktató, észt osztó bejegyzésért. Ha ismernéd a blog tematikáit, a beírások zömét, akkor tudnád, hogy ez a blog előszeretettel foglalkozik az archaikus technikákkal, technológiákkal, az analóg fotózással, de mindemellett megoszt mindenféle hírt a fotózás világából. Ez eddig rendben is van, de azt már hadd döntsék el a hozzászólók, hogy számukra egy felkapott új dolog érdekes vagy nem. Nyílván itt elég sokan felvállalják azt, hogy a régi technikákat használják és/ vagy érdeklődnek irántuk, és ennek ismeretében pont leszarom azt, hogy mivel kellene együtt élnem. Nem sivalkodott itt senki, pusztán véleményt nyílvánított. Ezt a fajta középiskolai tanári szóáradatot, amit iderittyentettél, talán egy topicba el lehet sütni, itt elég idétlen, és felháborító. Tudod, elég sokan vannak itt pro-k, meg amatőrök, leginkább olyanok, akiknek van némi rálátása a fotográfiára, mint vizuális műfajra, ezért is kiemelten bántóak a véleménytformálokat illető mondataid.
És ha lehetne még egy kérésem: legyél szíves olyan nyelven gépelni, olyan tagolással, amit kicsit könnyebb értelmezni.

2013.01.04. 16:19:26

@dögmatikus: udv! ha valaki atolvassa a hozzaszolasokat maris lathatja ki az aki ki akar oktatni mast es szemelyeskedik...

dögmatikus · http://hupjanfregoli.blogspot.hu 2013.01.04. 17:17:43

Igen @Leslie E. Gallo: Igen, ez nem annyira bonyolult dolog, minekután neked címezve reagáltam a beírásodra. Ezek a te mondataid voltak, és konkrétan ezekre válaszoltam, tehát a személyed volt a címzett.
A kioktatás dolgot meg majd eldöntik a többiek.

Fókusz 2013.01.04. 18:21:10

@Leslie E. Gallo:
Én nem látom, hogy bárki sivalkodna... Már csak azért sem, mert vagyunk itt páran, akik az elmúlt időszakban elég jól „marketingeltük” magunkat. Értsd: egzisztenciát teremtettünk a fotó, vagy filmiparban. Így régóta jó eredménnyel tesszük azt, amit most javasolsz.
Hasonló mód, senki nem állítja, hogy agysebészet lenne a fotóriporteri munka (tudatosan nem fotózást írok, mert a mai kamerákkal már egy majom is tud fényt képezni.) Inkább azt mondjuk, hogy ez is csak egy szakma, amit illik megtanulni annak, aki ebből akarja eltartani a családját. Persze lehet spontán is elindulni, hinni önmagunkban, a belső tűzben, a kivételes látásmódunkban – de a tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen amatőrt szó szerint eltapossák a hivatásosok. (Ha láttál már zsebkendőnyi sajtóterületről egyszerre dolgozni 30 vérprofit, akkor tudod, hogy miről beszélek...)
Itt-ott persze vannak üdítő kivételek, olyan lelkes amatőrök, akik jókor voltak jó helyen. Van ilyen. Kivillanó combok, smink nélküli sztárfotók, hihetetlen eseményeket rögzítő pillanatképek készültek ilyen spontán módon, hogy aztán a bulvár bugyraiban, vagy éppen a Time címlapján végezzék. Ám X éves tapasztalatommal tudom, hogy ezek alkotói vagy szélvész gyorsasággal tűntek el a fotózás színpadáról, vagy – ráérezve a dolog ízére – kezüket-lábukat törve szaladtak a legközelebbi fotóiskolába, hogy maguk is képzett profivá váljanak. Mindannyian ugyan abból a tálból cseresznyézünk... Mindekit hajt a fejlődés-, és tudásvány. Márpedig a jó amatőr egyik ismérve, hogy néha profikat megszégyenítő elhivatottsággal, tudásvággyal bír – melyek beteljesülése legtöbbször az annyira leszólt profizmushoz vezet. (Ezt sajnos nem én találtam ki, de ettől még jó gondolat...:-)

A hír kapcsán egyébként valóban komoly szakmai mozgolódás támadt. A magam részéről maximálisan egyetértek azzal a francia fotóssal, aki – igazat adva Neked! – elismeri, hogy az ilyen képek elkészítéséhez valóban nem kell fotóriporter. De tovább menve: fotós sem. Elég egy ügyesen elhelyezett webkamera, ahogy pár amerikai magazin manapság már dolgozik. És a kör bezárul. Gondolom egyetértünk abban, hogy nincs az a szemfüles amatőr, vagy gyorskezű paparazzi, aki versenyezni tudna egy ultrazoomos, 0-24-ben dolgozó (infra)kamerával... Egyből oda a profi megélhetése, és oda a lelkes amatőr kitörési lehetősége.
Mindenki megy a levesbe, mert már valóban csak a kép számít.

Romanee Conti 2013.01.04. 21:36:47

@Fókusz: Nem értünk egyet, de ez nem baj. Megfoghatatlan sok gagyi kép készült papírképre a digit előtt is, minden családban volt fényképezőgép, használták is.

Mivel a tehetséges emberk aránya is állandó, szerény véleményem szerint a populáció 0,0000001%, ők ugyis eljutnak oda, hogy fotózzanak. A baj az, hogy ez a törpe minoritás igen kis százaléka kap ismertséget, elismerést.

...A többit örökre elnyeli a „nagyvinyó”.
Ha fölkerül a netre nem, mert az internet nem felejt:)

Romanee Conti 2013.01.04. 21:42:25

@Fókusz: Küldj már egy mail cimet ide: inphoto@index.hu

Romanee Conti 2013.01.04. 21:52:50

@Leslie E. Gallo: Veled sem értek egyet, ami szintén nem baj. Mivel utoljára a most 8 éves vizslám keresett pénzt a fotózásból fél évesen, 60 000 forintot, ami valljuk be, egy fél évesvizslától nem his teljesítmény, mint mindenen kivülálló, aki néha fényképez, tehát nem savanyú a szőlő, úgy gondolom, egy-egy ilyen éles váltással rengetek egyetemes érték megy a levesbe, technikák, anyagok, cégek, elvek, hozzáállás, mentalitás, ez van. Az áldozatok. Azért kár értük. Ezek szerint szerinted nem. Ami nem baj, más a véleményünk.

gy* 2013.01.05. 10:30:08

én értem, mit akart Leslie írni, nekem nem tűnt kioktatásnak. Bizonyos szempontból lássuk be igaza van, ahogyan Fókusznak, és a feleslegesen kiakadt profi fotósoknak is.
Ami miatt nekem tetszik az eredeti kép, hogy olyan, mintha Ektar 1000-re készült volna (RIP EKTAR), nyilván az utómunka is hozzátett nem kicsit.
Sajnos RC linkje nálam nem működik, az eredeti itt van, érdemes átolvasni:
connect.dpreview.com/post/8868846516/2012-the-year-in-mobile-photography
Mindig szerettem azokat a profikat olvasni/nézegetni, akiknek mindegy mit adsz a kezébe, megcsinálják a jó képet, legyen az lyukkamera, Polaroid 20x24, vagy iPhone
tanulság számomra: jó szemű fotósnak nem mindig kell nagy beruházás egy címlapotóhoz. (többhöz már inkább :-)

Romanee Conti 2013.01.05. 11:20:38

@gy*: köszönöm, javítottam. Mindíg ellenőrzöm a linked, ha 100ból egyet nem, akkor persze rossz:)
süti beállítások módosítása