A minap szóba kerültek a tág rekesszel készült nagyformátumú képek, ami egy végtelenül különleges képi világ mondjuk 4×5-ön. Az alábbiakban az Earo Ektar megszállottjainak képeiből mutatok néhányat.
A Kodak a második nagy háború idején gyártotta a rendkívül fényerős Aero Ektart, mint neve is mutatja, légifotózás céljára. A legelterjedtebb, 178mm-es objektív 5×5 inches képet rajzol, így pl. a 4×5-ös Graflex Speed Graphic kamerákon kiválóan használható. Mindenképp redőnyzáras fényképezőgépre van szükség, hisz az objektív nincs központi zárba szerelve, úgynevezett „barrell lens”. Bár akadnak más redőnyzáras modellek is, a Speed a legelterjedtebb és a legkönnyebben beszerezhető.
Ne kérdezzétek, melyik képet ki készítette, sajnos nevek nélkül mentettem le annak idején. A net segít.
Egy érdekesség: nekem is volt egy ilyen objektívem pár éve, de túladtam rajta, mert mindig eszembe jutott, hogy radioaktív, szóval felfordulok, ha sokáig a közelében élek. Egy fizikus cikke kering ugyan az interneten, ami az Aero Ektar radioaktivitásáról írt rövid tanulmány, aszerint ha a kertem végében tartanám, a sugárzás mérhetetlen lenne – de ott meg sok a pókháló.
kalapos uram 2012.02.18. 14:53:46
nem vagyok bokeh fan, de a biometar háttér mosása nagyon tetszik.
ragyás 2012.02.18. 19:57:08
Tetszik a nyitott blendés fotózás, Aero híján mindenféle földhözragadt objektívvel gyakorlom.
bácsiszelet 2012.02.20. 08:03:34
Persze tudjuk, hogy az alsó pár kép inkább érdekesség, az ember könnyen beleesik a csapdába, hogy ilyen látványos képeket készítsen. Aztán rájön, hogy csak egzotikum.
bácsiszelet 2012.02.20. 08:07:42
Az alsó képeken tetten érhető maketthatást mostanában sokan alkalmazzák digitális trükkel (mozgóképen is), de a különbség észrevehető.
A feltűnő mélységélességi jelenség már a középformátumnál is jól jelentkezik, de nagyformátumnál erősebb a hatás. Ugyanis ha azonos fókuszú objektívet teszel fel, azonos rekesszel, a mélységélesség elvileg ugyanaz, de a nagy negatívval jóval közelebb kell menni, hogy ugyanolyan mértékben kitöltse a képfelületet a tárgy, és emiatt a mélységélességi élmény drámaibb.
kalapos uram 2012.02.20. 13:26:22
de már a 80mm-es biometar is érdekes lenne rajt', bár ezt már sokan megtették.
bácsiszelet 2012.02.20. 14:04:57
Átalakítottam a képeket olyanra, ahogyan kb. Leica méretben néznének ki. Elküldöm RC-nek, hogy szúrja be, ha szépen megkérem.
anorexiás mikulás 2012.02.20. 14:15:05
kalapos uram 2012.02.20. 14:17:15
kalapos uram 2012.02.20. 14:22:57
tudjátok miért agyalok ennyit ezen a biometar dolgon. mert egyszerűen alig lát az ember kicsit is eredeti, kreatív, divat, portré fotókat. mindig ugyanazok az unalmas klisék, ha stúdió fotókról beszélünk. pedig egy magára adó divatfotós, ma már nem éri be L-es üveg alatt, kivételek azért vannak, persze.
ragyás 2012.02.20. 21:31:01
Azt hiszem ezek nem szimpla tág rekeszes fotók, az objektív meg van döntve. Nekem az ilyen makettszerű felvételek nem tetszenek. A kis mélységélességű fotókat szeretem, mint pld. az első a belinkelt képek közül. Már egy 5,6/300-as is szépen dolgozik teljes nyíláson.
cornaile · http://kornelhegedus.tk/ 2012.02.20. 21:34:50
@kalapos uram:
en szoktam hasznalni a biometar-5d kombot, ime egy foto, bar nem teljes kepmeret, hanem negyzetre vagott:
www.flickr.com/photos/cornaile/4575521088/
viszont az abszolut kedvencem az 5d-n a sonnar 180, gyönyörüen rajzol az erzekelön is, nem csak filmen:
www.flickr.com/photos/cornaile/5444440829/
www.flickr.com/photos/cornaile/5183657307/in/photostream/
ragyás 2012.02.20. 21:39:02
Ebből a szempontból a Leitz objektívek érdekesebbek, mert nyitva is viszonylag jó a kontrasztjuk. Ha nem is pont ugyanazt, de hasonlóan izgalmas hatást kapsz Nikonnal, ha az objektív elé teszel egy 8 mm-es közgyűrűt, vagy egy M-42-es adaptert menetes objektívvel. A Nikon vázból egy picit kiáll az adapter, nincs végtelen, viszont van csodás háttérmosás, éles előtérrel. A 2,4/35 Flektogon erre a célra nagyon jó, mert nyitva is elég penge a képe, és szépen mos.
anorexiás mikulás 2012.02.20. 22:25:50
Szabolcs
kalapos uram 2012.02.20. 22:52:17
Sára meg, hát az a lány, fotóztad azóta?
kalapos uram 2012.02.20. 22:54:55
talán még mamiya-ra is ráteszik,átalakítóval.
bácsiszelet 2012.02.20. 22:56:10
A maketthatás – írtam fentebb – inkább egzotikum, eleinte nagyon érdekes, aztán egyformaság. A parkrészlet és az utolsó két kép biztosan „tilted”. Nem ok nélkül tettem előre a három személyfelvételt, azok kiváló képek.
ragyás 2012.02.20. 23:13:55
Van Biometárod? Ha igen melyik, mert van 80, és 120 mm-es. Ha egyszer összefutunk kipróbálhatjuk. Tavasszal Devonban?
kalapos uram 2012.02.20. 23:18:16
anorexiás mikulás 2012.02.21. 01:03:44
bácsiszelet 2012.02.21. 17:51:26
Igazad van, kimaradt jó pár kép, tudod: „a teljesség igény nélkül”.
Abban is igazad van, hogy az említett képen kiváló eszközzé vált a gép az „egy fontos személyiség” és a „nagy tömeg” kontrasztjához.
Erre szoktam a diákjaimnak mondani (nem épp fotó, de párhuzamos pálya), hogy a kezünkben lévő anyagok, eszközök helyes felhasználása képalakító, képépítő erő kell, hogy legyen.
Említetted, de – hátha olvassa még valaki – kifejtem: Burnett egy ilyen felszereléssel fényképezte végig annak idején New Orleans pusztulását.