A Zero kamerákat egy Au Zernike nevű tag fejleszti és igen eredményesen. Felfedezte, mint ahogy sokan a lyukkamerázás varázsát és elhatározta, hogy remek minőségben és elfogadható áron készít és/vagy készíttet kamerákat. Erre születési előnye (Tajvan) kellő lehetőséget biztosított. Elsőre a Zero 2000 nevű típust adta, rögtön sikerrel, máig ez a legnépszerűbb konstrukció. 6X6-os formátum, rollfilmmel és kellően nagy 130fokos látószöggel. A tikfából és rézkiegészítőkkel készülő kamerák többszöös csomagolással, igényes dobozzal, leírással, sorszámozva, certifikációval jut el hozzánk. Több helyről is rendelhető, de én a "termelőtől" szoktam innen: www.zeroimage.com
A termékpaletta gyorsan bővült a 6x9-es és 6x12-es formátummal, plusz a 135-ös kisfilmessel, de erről később. A 6x9-es és a 6x12-es is ún multiformatumú, a kamerában rendkívűl egyszerűen falapokkal állítható a formátum 6x4,5 vagy 6x6 vagy 6x7 vagy 6x9 vagy (a 6x12-esnél) 6x12 cm-esre. Persze ezt a filmtekercs behelyezése előtt szokás megtenni. Ezeknek a kameráknak nagyobb 40mm-es a fókusztávolsága, kvázi nem akkora a látószög, de a minőségük ugyanolyan remek. A 135-ös kisfilmes Zero-hoz nem volt szerencsém, de a honlapon nézegetve a galériát, abbéli hitemben erősített meg, hogy lyukazni rollfilmtől felfelé (méretben) érdemes. És így jutottunk el a Zero 45-höz (nekem tegnap rendelte meg a Jézuska:-))), amely egészen vad látószöget produkál a 25mm-ről kirajzolt 4x5 inch-es filmen. Ráadásul közdarabokkal variálható a fókusztávolság és ehhez megfelelő lyukak vannak beépítve a kamerába. Íme:
Ez még nekedi is tetszhet, hiszen vagy 4x5 inch vagy 9x12 cm-es filmmel lakhat jól a magazin. Vagy 6x7-es rollfilmel.
Kiegészítésként még annyit fűznék hozzá, hogy a kamerákhoz létezik egy ún. ZonePlate rendszer is. Ilyenkor nem egy kis lyuk van a kamerán, hanem egy nagyobb, ami a szóródási körök elvén készít lágyabb felvételt, (esetleg összehasonlítható a Duto lágyító elvével).
Ennek a fókuszértékei kisebbek 45-50 közöttiek. Érdemes az így készűlt felvételeket is megnézegetni.
Létezett egy nagyfilmes kamerába helyezhető adapter is ezekhez, sajnos ez most elfogyott éppen.
www.zeroimage.com/web2003/ProductPage/Accessories2003/CopalAdaptorPhoto/CopalAdaptor2005.jpg
dögmatikus · http://hupjanfregoli.blogspot.hu 2009.12.22. 15:46:00
Ennek a fókuszértékei kisebbek 45-50 közöttiek. Érdemes az így készűlt felvételeket is megnézegetni.
Létezett egy nagyfilmes kamerába helyezhető adapter is ezekhez, sajnos ez most elfogyott éppen.
www.zeroimage.com/web2003/ProductPage/Accessories2003/CopalAdaptorPhoto/CopalAdaptor2005.jpg
Romanee Conti 2009.12.22. 21:43:31
Romanee Conti 2010.12.20. 07:56:35
mileati 2010.12.20. 08:58:00
Üdv!
A 4x5-ös 25mm-es verziónál van valami centrál nd szűrő beépítve? Avagy hogyan kapsz viszonlag egyenletes expót a kép közepén és szélén is?
(mondjuk ez a kérdés igazából minden nagylátószögű modellre vonatkozik)
dögmatikus · http://hupjanfregoli.blogspot.hu 2010.12.20. 18:43:33
Nincs semmi beépítve, csak a lyuk vagyon. A szélek felé tapasztalható enyhe sötétedés (4x5 inch, 6x12), na de egy lyuknál kit érdekel:-). Ez a hosszú expó alatt elég szépen kiegyenlítődik.
www.flickr.com/photos/fregolik/5246757811/
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2010.12.20. 19:28:50
Egy bizonyos fókusztávolság alatt szinte elkerülhetetlen a kép sarkainak a teljes vagy részleges besötétedése, pontosabban alulexponálódása. Nyolc dolgot azonban lehet tenni ellene, ha egyáltalán kell tenni ellene (ízlés dolga) :
1. Nem a kép közepére (central-fókusztáv) számolod ki az ideális lyukátmérőt
2. Nem a kép közepére (central-fókusztáv) számolod ki az expozíciót
3. Alkalmazod a ZONE SYSTEM expozíció-számítást és túlhívást
4. FF. negatív film esetében úgynevezett felületi hívót használsz
5. Szűrőzéssel (ND, Polár, Vörös, stb) növeled az expoziciós időt
6. Minél kisebb érzékenységű filmet használsz (hogy hosszabbat exponálhass)
7. Úgy komponálsz, hogy a legvilágosabb képrészek a sarkokra, a legsötétebbek a kép közepére essenek (vizsgafeladat nehézségű, hogy mit is exponálsz)
8. Spotmétert használsz
Az én tapasztalatom az, hogy minél nagyobb a fókusztávolság és minél hosszabb az expozícióigény annál könnyebb eltalálni a helyes expozíciós időt.
Az, aki egy 25 mm-es fókuszú lyukkamerával, 4x5-ös színes diafilmre, tűző napsütésben kézi elsütéssel tökéletest exponál úgy, hogy a kép szélein is van részlet az anyagon, na az tud valamit erről a műfajról.
mileati 2010.12.21. 10:23:41
én azt tapasztaltam, hogy sok esetben zavaróan sötétek maradnak a sarkok.
persze nem is csoda a 21mm-es 6x9-est és 16mm-es 6x6-ost építettem. nyilván hosszabb fókusztávnál egyenletesebb expót lehet csinálni. viszont hogy kisebb érzékenységű filmmel (hosszabb idővel) is lehet 'egyenlíteni' az expón, erre nem gondoltam eddig, de most olvasva már egészen ésszerű.
kép 6x6ról:
www.flickr.com/photos/photoactive/5125585898/in/set-72157623162388169/
kép 6x9ről:
www.flickr.com/photos/photoactive/4574580056/in/set-72157623162388169/
dögmatikus · http://hupjanfregoli.blogspot.hu 2010.12.21. 11:57:53
Romanee Conti 2010.12.21. 12:45:35