Vannak spotméterek különböző látószögekkel (1-5-10 fokosak), vannak félgömbös és síklapos diffuzoros fénymérők, melyeket többféleképpen is lehet használni.
És mindez létezik tárcsás-mutatós és digitális kivitelben is. És láttam már bizonyos szisztémákhoz (Zone-System) átalakított eszközöket is (főleg Pentax típusú spotmétereket). A különböző kontraszt-üvegekről és szürketáblákról nem is beszélve.
És a legérdekesebbjét ki ne hagyjam, a mattüvegen (4x5-től-től 8x10-ig) történő átlag vagy részletkimérést az un. Booster-rel. És ezek még csak az eszközök.
Mert aztán vannak az általánosan elfogadott fénymérési módszerek (hogyan is használjuk az eszközöket), vannak több évtizedes tapasztalatokat magába foglaló expozíciós táblázatok és vannak egyéni fénymérési stílusok.
Mindebbe aztán bezavarva ott a színszűrőzés, a hosszú expozíció reciprok értéke, a kihuzat növekedés, a dioptriák használata, a dupla expozíció. Hogy melyik a jó vagy jobb fénymérő, módszer, számítás azt balgaság kategorikusan kijelenteni.
Sőt a kérdés maga balgaság.
Mert mindenkinek saját magának kell kialakítani egy módszert (eszköz-eszközhasználat-számítások) a különböző filmtípusokhoz és fényviszonyokhoz, majd azt összhangba hozni mindazzal, ami az expozíció után vár még ránk :
- a negatív utómunka (hívó-hívásidő-hőmérséklet-forgatás)
- a pozitív készítés (fénytípus-nagyítási/kontaktolási idő-hívó-hívási hőmérséklet-hívási idő-papírfajta)
- a szkennelés (géptípus-szoftver)
- a végső digitális utómunka (Photoshop).
- a falra kerülő papírkép elkészítése (tintapatronos-lézeres-lambda)
Egy biztos, ha van, egy bevált módszere az embernek arra legyen nagyon büszke és ne változtasson rajta. És mindezek a fenti dolgok csak addig érvényesek ameddig a 18%-os szürkét 18%-os szürkeként szeretnénk visszakapni úgy, hogy a végső képen legalább 6-7 blendés átfogás legyen. Persze ha nem ez a szándék és a cél, hanem az ettől való eltérés, vagyis valami egyedi képi világ megteremtése egy adott látványból, egy adott felszereléssel - amit az általam tisztelet egyik legnagyobb fénymérési specialista egyszerűen úgy nevezett, hogy VIZUAIZÁLÁS – akkor persze más a helyzet. Mert szerintem itt van a lényeg. Az eltérésben az optimálistól. Mennyit, melyik irányban és miért is?
(képek forrása: http://www.jollinger.com)
Romanee Conti 2011.02.14. 21:47:16
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2011.02.14. 23:01:13
Köszönet érte !