HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) Fotólexikon (2) fotólexikon (8) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) kedvenc gépem (1) Kedvenc gépem (3) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) napikép (46) Napikép (1) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) nikon (38) Nikon (1) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) portré (1) Portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2011.09.30. 07:00 Romanee Conti

Fénymérés nagyformátumnál - a lyukkamerás ember expozéja [2]

Vannak spotméterek különböző látószögekkel (1-5-10 fokosak), vannak félgömbös és síklapos diffuzoros fénymérők, melyeket többféleképpen is lehet használni.
És mindez létezik tárcsás-mutatós és digitális kivitelben is. És láttam már bizonyos szisztémákhoz (Zone-System) átalakított eszközöket is (főleg Pentax típusú spotmétereket). A különböző kontraszt-üvegekről és szürketáblákról nem is beszélve.
És a legérdekesebbjét ki ne hagyjam, a mattüvegen (4x5-től-től 8x10-ig) történő átlag vagy részletkimérést az un. Booster-rel. És ezek még csak az eszközök.
Mert aztán vannak az általánosan elfogadott fénymérési módszerek (hogyan is használjuk az eszközöket), vannak több évtizedes tapasztalatokat magába foglaló expozíciós táblázatok és vannak egyéni fénymérési stílusok.
Mindebbe aztán bezavarva ott a színszűrőzés, a hosszú expozíció reciprok értéke, a kihuzat növekedés, a dioptriák használata, a dupla expozíció. Hogy melyik a jó vagy jobb fénymérő, módszer, számítás azt balgaság kategorikusan kijelenteni.
Sőt a kérdés maga balgaság.

Mert mindenkinek saját magának kell kialakítani egy módszert (eszköz-eszközhasználat-számítások) a különböző filmtípusokhoz és fényviszonyokhoz, majd azt összhangba hozni mindazzal, ami az expozíció után vár még ránk :
- a negatív utómunka (hívó-hívásidő-hőmérséklet-forgatás)
- a pozitív készítés (fénytípus-nagyítási/kontaktolási idő-hívó-hívási hőmérséklet-hívási idő-papírfajta)
- a szkennelés (géptípus-szoftver)
- a végső digitális utómunka (Photoshop).
- a falra kerülő papírkép elkészítése (tintapatronos-lézeres-lambda)

Egy biztos, ha van, egy bevált módszere az embernek arra legyen nagyon büszke és ne változtasson rajta. És mindezek a fenti dolgok csak addig érvényesek ameddig a 18%-os szürkét 18%-os szürkeként szeretnénk visszakapni úgy, hogy a végső képen legalább 6-7 blendés átfogás legyen. Persze ha nem ez a szándék és a cél, hanem az ettől való eltérés, vagyis valami egyedi képi világ megteremtése egy adott látványból, egy adott felszereléssel - amit az általam tisztelet egyik legnagyobb fénymérési specialista egyszerűen úgy nevezett, hogy VIZUAIZÁLÁS – akkor persze más a helyzet. Mert szerintem itt van a lényeg. Az eltérésben az optimálistól. Mennyit, melyik irányban és miért is?

(képek forrása: http://www.jollinger.com)

2 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Romanee Conti 2011.02.14. 21:47:16

Hogy véletlenül se értse fére a lyukkamerás ember, megtisztelt az igen jó hozzászólásával, és ezért csináltam bejegyzést a dologból!
süti beállítások módosítása