HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) Fotólexikon (2) fotólexikon (8) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) kedvenc gépem (1) Kedvenc gépem (3) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) Napikép (1) napikép (46) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) nikon (38) Nikon (1) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) portré (1) Portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) Zeiss (1) zeiss (21) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2010.12.11. 07:40 Romanee Conti

Mi a fotóművészet? - Beszélő, 2010. július–augusztus, 15. [1]

Szilágyi Sándor: Meghatározások

E lap hasábjain kizárólag a képzőművészet igényével föllépő autonóm fotográfia, magyarán a fotóművészet kérdéseivel kívánok foglalkozni. Azt tekintem fotóművészetnek, aminek médiuma a fotóműtárgy: a kiállításra és műtárgyeladásra szánt, a szerző által készített (vagy általa jóváhagyott) fénykép. 

Ezért nem foglalkozom a digitális állóképalkotással, mert ez a multimédia tárgykörébe tartozik: adekvát megjelenési formája nem a fotóműtárgy, hanem a monitoron vagy a vásznon, falon, bármin megjelenített virtuális kép (és az installáció), s így egészen más esztétikai (szintaktikai) kérdéseket vet föl, mint a fotográfia. Ami pedig az öszvér formációt, a fotó alapú számítógépes printet illeti: ez nem fénykép, hanem komputergrafika - amivel persze önmagában véve nincs semmi baj, csak ne keverjük össze a dolgokat! 
Kívül esik érdeklődésemen a "képzőművészeti fotóhasználat" is, az tehát, amikor képzőművészek használnak fotót művük nyersanyagaként vagy részelemeként: ez ugyanis a grafika és a festészet (határ)területe, és semmi köze nincs az autonóm fotóművészethez, a fotografikus látásmódhoz - rendszerint nem is saját, hanem talált fotóról van ilyenkor szó. Ez megint csak nem értékítélet, jottányit sem csorbítja Moholy-Nagy, Rodcsenko, El Liszickij, Kassák vagy Vajda Lajos montázsainak és kollázsainak képzőművészeti értékét - csak ne nevezzük fotóművészetnek, mert nem az. 
Másfelől az amatőr fotográfia és a manapság oly fölkapott "privát fotó" kérdései is hidegen hagynak: ezek ugyanis nem a fotóművészethez, hanem a fotográfia kultúrtörténetéhez tartoznak. Végül, ami talán a legfontosabb, fölfogásom szerint az alkalmazott fotográfia (a sajtó- és reklámfotó, a természetfotó, a színház-, tánc-, építő- és egyéb művészetek mégoly esztétikus dokumentációja és népszerűsítése) sem tartozik a fotóművészet körébe, hiszen ezek médiuma a szaksajtóban és a tematikus albumokban megjelenő nyomdai reprodukció, nem pedig a fotóműtárgy. Ráadásul az alkalmazott fotográfiából hiányzik minden autonóm művészi alkotás alapja: a szerzői szabadság, hiszen nem az alkotó, hanem mások (a megrendelők, szerkesztők, reklámszakemberek stb.) döntik el, melyik a jó kép, s melyik nem. Sokkal több közük van a reklámpszichológiához, a hatás lélektanához, mint a művészi alkotó folyamathoz.
Tisztában vagyok vele, hogy fölfogásom a mai posztmodern világban konzervatívnak számít, de ez egy csöppet sem zavar. Segítségével ugyanis - legalábbis az én fejemben - helyükre kerülnek a dolgok: a művészeti ágak közti "határsértések" éppúgy, mint a különböző fotóhasználati műfajok és alkotói szándékok. Azt tapasztalom egyébként, hogy művészettörténész ismerőseim inkább elutasítják, mert túl merevnek tartják ezt a megközelítést, míg fotóművész barátaim nagyon is egyetértenek vele, hiszen pontosan tudják: más az a fotográfia, amit megrendelésre művelnek, s megint más, amit maguknak (és persze az örökkévalóságnak). Ugyan kit érdekel, hogy Kerekes Gábor milyen ételfotókat készít, vagy hogy melyik Bozsó András-fotóból lesz óriásplakát?

Mi a fotóművészet?
Kezdjük az elején: mi a fotográfia? Nem mint művészet, hanem a fotográfia általában. Úgy lehetne meghatározni, hogy a fotográfia az emberi kommunikáció olyan formája, melynek médiuma valamilyen hordozón (papír, üveg, fém stb.) technikai (optikai és kémiai) úton állóképként rögzített hullámmozgás (ezek többnyire fényhullámok, de lehetnek rádió-, röntgen-, hő-, UV- és infrasugarak-hullámok is). A bennünket közelebbről érdeklő, művészi igényű fotográfia ennek nyilvánvalóan csak egy rendkívül kicsiny szelete: a képzőművészeti és a fotográfiai kommunikáció egymást metsző részterülete. A képzőművészet felől nézve: olyan műtárgy, amelyet fotográfiai eszközökkel hoznak létre. A fotográfia felől nézve: fotóművészet az, ami nem amatőr, de nem is alkalmazott fotográfia
Szerintem e nagyon egyszerű, kétfelől történő elhatárolás segítségével nemcsak a mai fotóhasználat dzsungelében igazodhatunk el, hanem segítségével megérthetjük a fotótörténet nagy korszakait, a fotografikus látásmód történeti változásának iskoláit is. Ebben én leginkább Beaumont Newhall The History of Photography című könyvére támaszkodom, mert az általam ismertek közül ez a leginkább "fotósbarát" történeti összefoglaló; mindenkinek csak ajánlani tudom. Kiegészítésként érdemes mellé beszerezni a Taschen Photography from 1839 to today, a George Eastman House, Rochester, NY gyűjteményét bemutató könyvét, melynek nagyon világos és kiegyensúlyozott a szerkezete, s jók a belső arányai. Mit tudhatunk meg belőlük?
Mindenekelőtt azt (legalábbis ha jól olvassuk őket, mert így kimondva nincs meg bennük), hogy a fotográfia kultúrtörténete nemcsak térben, de időben sem esik egybe a fotóművészet történetével. A fotográfia történetének első fél évszázadában ugyanis még nem létezett fotóművészet; ez csak az 1890-es években, a piktorializmussal született meg, szociológiai és esztétikai értelemben egyaránt. Előtte csupán egyfajta naiv fotóhasználat, műkedvelő fotográfia létezett: amatőr természetbúvárok, utazók, felfedezők, régészek, majd nyomukban a turisták örökítették meg különleges látványélményeiket. Emellett létezett egyfajta "alkalmazott" műfaj is: a műtermi fotográfia, amit többnyire önmagukat fényképésszé átképző festőművészek műveltek. Festőművészek használtak továbbá fényképet technikai segédeszközként is, egyfelől mert olcsóbb volt, mint a modell utáni festés, másfelől meg pontosabb volt, mint a tanulmányrajz (lásd például a vágtató-ügető lovakról készített mozgástanulmányokat). De fotóművészet, ismétlem, nem létezett, mert a fotográfián belül nem volt mihez képest művészetet űzni - a fotográfia egésze viszont nyilvánvalóan nem művészet.

A fotóművészet megszületése
Fotóművészet az, ami nem amatőr, de nem is alkalmazott fotográfia. A piktorializmus előtt azért nem beszélhetünk fotóművészetről, mert az utóbbi kettő: az amatőr és az alkalmazott fotográfia sem létezett még. Nézzük, mi hozta létre őket - de tartsuk szem előtt, amit a legtöbb történeti összefoglaló nem tesz meg: ez még nem a fotóművészet története! 
A Kodak nevezetes szlogenje 1888-ból ("Csak nyomja meg a gombot, a többit bízza ránk!"), vagyis a felvétel készítőjétől elválasztott, szolgáltatásként működő fotólaborok intézménye (és persze a nyersanyagok és eszközök tömeggyártása) forradalmasította a fotográfia kultúrtörténetét. Egyfelől megjelent az emlékképgyártás, melyet úgyszólván bármiféle tudás vagy manuális készség nélkül lehet űzni (a mai napig). Másfelől, ennek visszahatásaként, megjelent az "igényes amatőrök" mozgalma azok számára, akik továbbra is maguk laborálták a filmjeiket és a képeiket: fotótechnikai szaklapok indultak, és sorra alakultak a fotóklubok, szalonok, ahol a tagok képei díszítették a falakat, a padlótól a mennyezetig. Nos, a fotóművészet mindenekelőtt az amatőr dilettantizmus ellenhatásaként született meg. Nem véletlenül nevezték Amerikában fotószecessziónak: a kameraklubok világától igyekezett ezzel megkülönböztetni magát. 
De nézzük a másik oldalt is, amelytől szintén elhatárolódott az új művészeti mozgalom: hogyan alakultak ki az alkalmazott műfajok? A rotációs nyomda, illetve a féltónusos, autotíp fénykép-reprodukció feltalálása az 1880-as években megteremtette annak lehetőségét, hogy a fényképet (pontosabban, hiszen épp ez a lényeg: annak apró rácspontokra bontott reprodukcióját) a szöveggel együtt lehessen kinyomtatni; tömegessé vált a fotót használó sajtó. A képes sajtó ismét csak a fotográfia kultúrtörténetét (és a befogadás pszichológiáját) forradalmasította: ekkor vette kezdetét az a folyamat, hogy az emberek jobbára nem eredeti fényképekkel, hanem csupán ezek reprodukciójával találkoznak, azzal viszont addig soha nem látott - és azóta is rohamosan növekvő - mennyiségben. Az államigazgatási és tudományos (múzeumi) dokumentáció mellett a tömegtájékoztatásra és tudományos ismeretterjesztésre, illetve a tömegízlés befolyásolására és a konzumálás ösztönzésére használt reklám-, sajtó-, folyóirat- és albumfotográfiát nevezzük összességében alkalmazott fotográfiának.
Az immár csak reprodukcióban létező, alkalmazott fotográfia és - másfelől - az ugyan eredeti fényképeket létrehozó, ám dilettáns amatörizmus ellenhatásaként született meg a piktorializmusban a fotóműtárgy: az autonóm művészeti kiállításra és műtárgyeladásra szánt, a grafikai sokszorítás értelmében véve eredeti (korlátozott szerzői példányban létező), művészi célú és kivitelű fénykép. S ezzel megszületett a fotóművészet.

Az avantgárd piktorializmus
A piktorializmus, a festészetutánzó fotográfia megítélése nálunk meglehetősen negatív, s ennek legfőbb oka, hogy a mai értékelők (például Miltényi Tibor a Progresszív fotó című kis könyvében) jobbára Hevesy Iván nézeteit veszik át, kritikátlanul. Azét a Hevesy Ivánét, aki a modern magyar fotóművészet létrehozása érdekében a húszas-harmincas években kénytelen volt fölvenni a harcot az akkor már önmagát túlélt, retrográd, ám nálunk még mindig uralkodó, másod-harmadrendű piktorializmussal, mely az amatőr mozgalmat és a félhivatalos "magyaros stílust" is jellemezte. Hevesy indulatos elutasítása a maga korában teljesen indokolt volt; az viszont kevésbé, hogy később sem revideálta nézeteit, amikor már nem volt tétje a dolognak. Miltényi Tibor kritikátlan, papagájszerű ismételgetéseit viszont nemigen igazolhatja semmi.
Ha ugyanis elfogulatlanul nézzük, a piktorializmus az 1886-os kezdeteitől egészen 1916-17-ig, a Tiszta Fotográfia megjelenéséig kifejezetten pozitív, progresszív szerepet töltött be. Mindenekelőtt azzal, hogy ekkor született meg a fotóművészeti kiállítás, ahol a képeket nem a padlótól a plafonig pakolták a falra, mint az amatőrök klubjaiban és szalonjaiban, hanem úgy, ahogyan ma is elvárjuk: egymás mellett, a megfelelő paszpartuban és keretben, ügyelve még a fal színére is, s különös gondot fordítva a képek megvilágítására. 
De - mint volt szó róla - nemcsak a fotóművészeti kiállítás: maga a fotóműtárgy is a piktorializmus szülötte. Igaz, ma már obskúrusnak ható, nehézkes kézműves technikákkal készültek ezek a képek (olaj és brómolaj, karbon, guminyomat, platinotípia és társaik), s úgyszólván tökéletesen elavultak az esztétikai kánonjaik is, de aki látott már eredeti Eduard Steichen, Alfred Stieglitz, Clarence H. White, Gertrud Käsebier, Frederick H. Evans stb. képeket, az tudja: a fotográfiai nyomat, a manuális fényképkészítés utolérhetetlen művészi-mesterségbeli szintjét volt szerencséje látni. 
Ami pedig az elavult esztétikai kánont illeti: ezek a maguk korában éppen hogy forradalmian újak, progresszívek voltak. Amikor a piktorialisták kivitték a kamerát a természetbe, vagyis nem a műtermi, festett hátteret, hanem a természetet használták aktjaik és portréik hátteréül, vagy amikor elkezdtek esős, ködös és havas időjárási viszonyok közt is fényképezni, s olyan témákat emeltek be a fotográfiába, mint a japán tájképként láttatott várostájak (kikötők, vonatsínek, épületsziluettek és társaik): ezzel ugyanolyan művészi forradalmat hajtottak végre a fotográfiai - s ezzel a képzőművészeti - látásmódon belül, mint annak idején a plein air és az impresszionizmus.
S nemcsak a fotóműtárgy és annak méltó prezentációja, de a fotóműtárgy művészi reprodukciója terén is máig fölülmúlhatatlan minőségi szintet képviselt a piktorializmus. Stieglitz lapja, a Camera Work fotogravűrműmellékletekkel jelent meg, amelyek az eredetit megközelítő művészi alkotásoknak tekinthetők - manapság egy-egy Camera Work-illusztráció dollárszázakért-ezrekért cserél gazdát. (A foto- vagy heliogravűr egy sokszorosító grafikai eljárás: az aquatinta, a foltmaratás speciális esete; bővebben lásd erről Aleš Krejča A művészi grafika technikái című könyvét.)
E fotografikai műmellékletek tették lehetővé azt is, hogy az utókor megismerje s fölfedezze magának a nagy elődök: Hill és Adamson, továbbá Julia Margaret Cameron korábban nem publikált munkáit. S azt sem árt tudni, hogy a modern európai művészetet: Picasso, Matisse, Rodin, Picabia műveit is ez a fotográfiai folyóirat közvetítette először az amerikai közönségnek. A folyóiratban megjelent írások, esszék és tanulmányok is rendkívül érdekesek, hiszen a modern művészet és ezen belül az épp csak megszületett fotóművészet nagy kérdéseit járják körül. (Lásd minderről a Taschen Alfred Stieglitz: Camera Work - The Complete Illustrations 1903-1917 című könyvét.) 
Van itt azonban egy nagyon érdekes dolog: a lapalapító és szerkesztő Stieglitz úgy csinálta végig - jó negyedszázadon át! - a fotószecessziót, a piktorializmus népszerűsítését és elfogadtatását, hogy közben a saját munkáiban mindvégig próbált valami mást csinálni, új irányokba tájékozódni. Mintha csak érezte volna, hogy a piktorializmus voltaképpen zsákutca, mert azok a rendkívül magas követelmények, amelyeket a fotóműtárgy megalkotása (és annak művészi reprodukciója) elé támaszt, nem tarthatók, s hogy a kézműves képalkotás ebben a formájában soha nem válhat a fotóművészet "köznyelvévé". Stieglitz emberi és intellektuális (szerkesztői és művészi) nagyságát mutatja, hogy végül éppen ő lett az, aki az új fotografikus látásmód első formátumos jelentkezését bemutatta lapjában: 1916 végén és a következő év elején közölte egy fiatal fotográfus, Paul Strand munkáit, melyeket "brutálisan direktnek" nevezett - majd beszüntette a Camera Work-öt.
Ezzel megszületett a modern - s immár minden ízében fotószerű, nem pedig a festészetet és grafikát utánzó - fotóművészet: a Tiszta Fotográfia. Nálunk azonban más irányt vettek a dolgok; de erről majd legközelebb.

(amennyiben szerzői jogokat sértek, jelezzék, iziben leveszem a bejegyzést)

 

5 komment

Címkék: mi a fotóművészet?


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Romanee Conti 2010.12.11. 07:52:47

Arra gondoltam, érdemes lenne végre helyre rakni a fotográfiai műfajokat. Erre teszek kisérletet, keresek írásokat, véleményeket.

Kerestem Kincses Károly írását, amit meg fogok találni, de ezt találtam, amivel igen sok dologban nem értek egyet, de ő máshonnak közelit a kérdéshez, és természetesen a saját rendszerében igaza van.

csgy 2010.12.11. 12:21:31

Szilágyi definíciója zavaros és szűk, és nem is definíció. Mi köze bármely művészet meghatározásához a műtárgynak? Festőművészet az, ami fa és vászon izén? Az külön vicc, hogy a "digitális állóképalkotással", sem a "képzőművészeti fotóhasználattal" nem foglalkozik, bár e két kategória mibenlétét amúgy sem értem. Szerintem a fotműv egy segédfogalom és nem sok értelme használni. Képzőművészet van, aminek a műalkotási szándékkal létrehozott fotó a része. Az ilyen célból létrehozott fotó meg a nagy halmaznak igen kis szelete, amit fotográfiának hívunk és amiben minden benne van, orvosi, tudományos, hobbi, természetfotó stb. Tehát szerintem a fotműv segédfogalom egyrészt a fotográfia halmaz része, másrészt, mint ilyen, a képzőművészeté is.
Mert amúgy, mi is lenne a fotműv specifikuma? A kamera? Gép nélkül is lehet fotózni. A kémia? A fotópapír? Pl. Eperjesi Ágnes legutóbbi munkáinak zömét fotópapír és nagyító segítségével csinálta. Van arc, aki szájába vette a fotópapírt és a szája lyukkameraként funkcionált. Vannak konceptuális fotók, ami egy ötlet csak, leírva, semmi fizikai megvalósulás. Fotóműtárgy? Hmm. Multimédia, digi nuku: hmm. Érdemes meglátogatni a Vintage Galériát: Ősz Gábor kiállítása van, ami fotóból és videóból áll. Amúgy az ő képe nyerte a Paris Photo-t, érdemes megnézni a munkáit. A fotóművészetet szerintem nem lehet valamely fizikai adottsághoz kötni (mert, ha igen, abba csak a klasszikus korszak fotóművészete fér bele, bár Szilágyi bevallja, hogy ő konzervatív), így logikus, hogy simán képzőművészet, művészet. Nade, mi a művészet? Erre én egy rövid, ámde szerintem igen-igen elgondolkodtató szöveget ajánlok, én ezt írom alá:
www.artpool.hu/kontextus/mono/nullpont6b2.html
Amúgy, Erdély pl. mi volt? Fotóművész? Mert csinált ilyesmiket is?

Romanee Conti 2010.12.11. 14:12:11

@csgy: Eperjesi Ágnes ostálytársam volt.

gromek7 2010.12.11. 14:21:38

@Romanee Conti: művészileg erre én is büszke lennék, emberileg nem biztos

a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2010.12.11. 19:04:31

@Romanee Conti:
Két marslakó beszélget a föld nevű bolygón.

Mi az a képzőművészet ?
Az önmegvalósításra és önkifejezésre az ember történelme során létrejött manuális lehetőségek sora.
Minden manuális önmegvalósítási vagy önkifejezési ténykedés képzőművészet ?
Nem ! Csak az idők során azzá avanzsált pár műfaj.
Miért csak azok ?
Mert az emberek így döntöttek !

És ki az az alkotóművész ?
Aki a fent említett kiemelt lehetőségek valamelyikében alkotásokat hoz létre.
Mindenki az ?
Nem ! Csak az, aki azt művészi szinten teszi.
És azt ki dönti el, hogy azt úgy teszi vagy úgy tette ?
A múltban alkotók (tehát már nem élők) esetében az idő (amennyiben nem tűntek el az idő homályában).
A jelenben ténykedők esetében sok minden.
A szerencse, egy galériás, egy mecénás, egy műkritikus, egy művészettörténész, egy gyűjtő, a média, a többi (már elfogadott) művész vagy jó sok pénz.
Persze mint mondtam az idő majd mindent helyre tesz.

Akkor mi az a művészi alkotás ?
Egy olyan tárgy, melyet egy kapott vagy szerzett titulusa szerinti művészember egy önkifejezési és önmegvalósítási manuális tevékenysége során - melyet az ember több ezer éves története a képzőművészet egyik ágának titulált - hozott vagy hoz létre, melyet aztán az idő vagy a jelenben dolgozó és meghatározó tevékenységek annak kiáltanak ki.

Az én marslakó űrhajóm lehet műalkotás és én, aki csináltam lehetek művész ?
Hát, ha ez a ténykedés fennmarad még egy-két ezer évig és lesz még pár tucatnyi olyan ügyes kezű ezalatt, aki hasonló nívót produkál mint te. És több száz könyv megjelenik, hogy dicsérje a műfajt és benne tevékenykedőket. És épülnek majd olyan múzeumok, melyek ezen tárgyakat időszakosan vagy állandóan kiállítják. És lesznek, akik egy-egy ilyenért horribilis összeget is kifizetnek. Akkor van esély rá.

Á ennyi időm nincs. Különben is én csak tutira megyek.
Itt a földön, itt semmi sem tuti. Bennünk is hol hisznek, hol nem.
Akkor menjünk inkább vissza a Marsra.

Bécsi Imre
süti beállítások módosítása