HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) napikép (46) Napikép (1) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) nikon (38) Nikon (1) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) Zeiss (1) zeiss (21) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2010.05.05. 13:49 Romanee Conti

Anamorfikus lencse - anamorf csillanás, ElPadre [2]

[ElPadre] szóval, ahogy ígértem, a folytatás:

Onnan indult az egész, hogy pár hónapon belül lehetséges, hogy videoklipet kell forgatnom, és mivel iszonyatosan tetszettek az új Star Trek moziban (és a Fringe (nálunk A Rejtély) c. sorozatban) használt erőteljes lencsecsillanások (lens flare), gondoltam, utánanézek, hogy lehet ilyeneket csinálni. Amit a Star Trekről olvastam, az alapján hihetetlen egyszerűen, praktikusan csinálták a csillanásokat: a kamera mellé, vagy épp bele a kamerába világítottak nagy erejű spot fényekkel. A hatás leírhatatlanul gyönyörű. Itt egy werkfilm pont a csillanásokról, benne pár kockával a filből is:



Ujjongtam, hogy ilyen egyszerű. Ami kifejezetten tetszik, az a fényudvar és a tipikusan vízszintes irányba induló két kis fénycsík. Mivel azért már sokat fotóztam, és akár véletlenül is sikerülhetett volna ilyen, ezért gyanakodni kezdtem, hogy miért nem sikerült soha ilyen csillanásokat létrehoznom...

Aztán jött a hidegzuhany: egy, a mostani optikák pont a multicoating miatt alig adnak lencsecsillanásokat (bár erre is vannak tippek: keresni kell egy uncoated UV szűrőt, és meg kell fogdosni, majd felrakni az obira, ettől állítólag rendesen jönnek majd a csillanások); kettő: ezek a típusú csillanások csak anamorf lencsénél fordulnak elő, mégpedig pont az anamorf lencsetag miatt. Az ellaposodott, elliptoid fényudvar, amit a képtelenség-képemen bemutattam, természetes következménye a "képösszenyo- másnak", viszont a vízszintes fénycsíkok magában az anamorf lencsetagban jönnek létre. Jól mutatja ezt egy tesztvideó, amit egy egyetem filmszakán csináltak (a videót utólag nem megfelelően nyújtották szét, ezért vannak a furcsa méretarányok):



Itt látható még az anamorf lencséknek pár spéci tulajdonsága: a fókuszon kívüli terület függőlegesen megnyúlik (még utólagos korrekció esetén is), a bokeh függőlegesen megnyúlt elliptoid formát vesz fel, és a kép szélén látható alakok is megnyúlnak (pálcikaember-hatás).

Egy másik videó (normál lencse elé tartott anamorf előtétlencse csillanásai):



Tehát hidegzuhany. Vagy megpróbálok felhajtani egy anamorf lencsét - többezer dollártól kezdődnek, úgyhogy ez kizárva, arról nem is beszélve, hogy utólag át kell méretezni a képet ill. videót -, vagy kibékülök azzal, hogy ez a csillanás számomra nem elérhető. Persze azért gyanakodtam, hogy talán van még egy harmadik megoldás is, és lám, van. Méghozzá kétféle.

Az első teljesen optikai úton megoldható. Sokan már ismerhetitek a Cokin Creative System-jét (egy olyan szűrőrendszer, ami egyrészt egy, az objektívre erősíthető szűrőfoglalatból, másrészt ebbe a szűrőfoglalatba rakható szűrőlapokból áll). Ebben található a STAR 2 kétpontos csillagszűrője, amit vízszintesre állítva az anamorf csillanás vízszintes fénycsík-komponense elég jól utánozható. 

Link: http://www.cokin.fr/filtres6.html?=#058. A hátránya ennek az, hogy egyrészt ez a vízszintes csillanás sem pont olyan, mint az anamorf lencséknél, a nagyobb hátrány pedig az, hogy az anamorf csillanás összes többi jellemzőjét (íriszes fénykörök, elliptoid fényudvar, stb) nem képes előállítani.

A második megoldás a digitális utómunka. Állóképeknél a legjobb tipp a Red Giant Knoll Light Factory Photoshop-pluginja, amivel elképesztő féle és fajta lencsecsillanás állítható elő, alapból egy rakat presettel érkezik, de mi magunk is kitalálhatunk újabb csillanásokat; sőt, a csillanás összes komponensét részletesen paraméterezhetjük. A "képtelenség-képet" is ezzel alakítottam át. 

Link:  http://www.redgiantsoftware.com/products/all/knoll-light-factory-pro/. Mozgóképhez is van ennek a pluginnak Adobe AfterEffects ill. Premiere változata. Videóhoz a másik megoldás a Video Copilot Optical Flares-e.

Itt látható ilyen digitálisan hozzáadott anamorf lencsecsillanás:



És hogy hogy kell létrehozni a VC OF-el csillanásokat AfterEffects-ben:


Egyébként úgy tűnik, meglevő obit is konvertálhatunk anamorf lencsévé 
egy Panasonic AG7200-as előtéttel, ha hihetünk ennek az alábbi videónak:

Canon 5d mark ii nikon true anamorphic adapter ag-7200 night test from Eric Manche & Jeff Nitzberg on Vimeo.



...Csak épp $850 körül van a konverter. Ami nem kevés pénz.

 

22 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ElPadre 2010.05.05. 16:53:19

ebayen használtan van $450-ért is ilyen anamorf előtétlencse, de még az is csillagászati ár. :(

ja, és elírtam, Cokin Creative System, nem Create System. sorry.

Romanee Conti 2010.05.05. 19:49:39

Ez se lesz címlap az indexen, engem személy szerint sose izgatott a kérdés, de nagyon jó lett!

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2010.05.05. 20:06:26

köszönöm a cikket érdekes volt.
de maga a becsillanás jelensége engem valami ok miatt nem hoz lázba ;-)

ElPadre 2010.05.05. 20:14:48

ja hát igen, a lens flare tipikusan olyan dolog, amit az ember kézzel-lábbal igyekszik elkerülni, aztán akkor kerül bajba, amikor meg kifejezetten kellene. :)

Romanee Conti 2010.05.05. 20:58:17

@ElPadre: Jelzem, hogy Kjapp és jómagam hozzászólása maximális dicséret, mert képes voltál egy témát úgy prezentálni, hogy még akit semmilyen szinten nem érdekel a kérdés érdeklődéssel olvasták. Ez a két bejegyzés maximális dícséret volt, tehát ne érezd bajnak, hogy kevésbé perverzek ilyen öügyekben mások, én sokszor átélem, hogy 0 komment igen sexi témákban:)

ElPadre 2010.05.05. 21:26:42

a címlapról betévedők számára: ha nem tiszta, hogy mi az az anamorfikus lencse, akkor katt: inphoto.blog.hu/2010/05/04/anamorfikus_lencse

beyo 2010.05.05. 22:47:29

évek óta tudni szerettem volna, hogy jön létre a vízszintes lens flare. kösz!

blaad 2010.05.06. 00:22:49

Jo cikk koszi, Sunshine-ban is nagyon szepen bantak a lense flare-glare-ekkel.

Ezt meg sajat szimulacio ( Bar nem anamorphic ):
www.youtube.com/watch?v=j_YOzd0Ayjk
kicsit gagyi de legalabb sajat:)

Kmg42 2010.05.06. 01:00:21

A Star Trekhez a Video Copilot Optical Flares progiját használták. Anamorf lencsét ugyan használtak néhány jelenetnél de a forgatott jelenetek túlnyomó részénél valamint az összes digit képnél a fent említett szoftvert használták. Ezért nem torzultak az emberkék mert normál filmes kamerára rögzítették :-)

Amúgy a CoPilot referenciájában benne is van a film.

ElPadre 2010.05.06. 03:44:25

@Kmg42: elég fura, amit mondasz. az, hogy az OF-t használták a CGI jelenetekhez, az tökéletesen érthető, de jj abrams nagyon is lelkesen magyarázta többször is, hogy a flare-ek nagy részét egyszerű lámpa-bevilágítással hozták létre. a filmet pedig anamorf lencsékkel forgatták rendes filmnyersanyagra, ezt ki is hangsúlyozzák a fenti werkfilmrészletben. amúgy az "emberek torzulása" effektus főleg a régi anamorf lencsékre volt jellemező, egy jó ideje azért már nem vészes a helyzet. :)

abban viszont biztos vagyok, hogy a fringe csillanásait OF-el csinálták, történetesen azért, mert bár azt is filmre forgatják, azt csak 16:9-es képarányra a HDTV sugárzás miatt. tehát ott anamorf lencséket nem használnak, így minden, az alternatív univerzum közeli jelenlétére utaló flare-t utólagosan, digitális utómunkával raknak a képre.

stinkydiver 2010.05.06. 08:40:13

A lens flare-t ezer éve tudja minden CGI program, és ha már ott van, be is szokták kapcsolni. Mára már unalmas sztem. Föleg mikor egy ember szemszögéböl vesz a kamera, mintha az emberi szemben lenne lens flare.

ElPadre 2010.05.06. 11:00:52

@stinkydiver: hát, mindent lehet jól és randán is csinálni. a modellező progikban a rendergép lens flare-je általában szörnyű, és erőltetett, és tényleg túlhasználták. ez a cikk viszont egy specifikus flare-ről szól, ami az utóbbi időben kissé feledésbe merült, és ami rohadt jól néz ki.

ElPadre 2010.05.06. 15:21:18

@stinkydiver: egyébként akciócsoport MOST!? :)

Fenil 2010.05.27. 11:33:11

Gratula a cikkhez! Igazán kevés információ érhető el e téren.
Az Optical Flares minőségéről csak annyit tennék hozzá, hogy az Industrial Light and Magic fejlesztette eredetileg.
Az anamorf lencsék valóban elérhetetlen áron vannak az itthoni viszonyok miatt, viszont aki nagyon vágyik rá, és szeretné hardware-esen kipróbálni, az próbáljon meg vetítőgépekhez készített anamorf adaptert venni, mert egy sima objektív elé tartva ugyanúgy működik szinte, mint a 2000 dollárról induló Iscorama-k, vagy a Pana LV7200-as előtét lencséje. (Vaterán most volt 6E Ft-ért pont egy Lomo gyártmányú. A Lomo-t pedig senki ne hurrogja le, mert a műanyag Holga-kon kívűl istentelen minőségű anamorf moziobjektíveket gyártottak.)

Fenil 2010.05.27. 16:08:27

Egy kis helyreigazítás magamhoz. A Lomo nem a Holga-t, hanem a Diana-t gyártotta, de szinte ugyanaz.
süti beállítások módosítása