[ElPadre] szóval, ahogy ígértem, a folytatás:
Onnan indult az egész, hogy pár hónapon belül lehetséges, hogy videoklipet kell forgatnom, és mivel iszonyatosan tetszettek az új Star Trek moziban (és a Fringe (nálunk A Rejtély) c. sorozatban) használt erőteljes lencsecsillanások (lens flare), gondoltam, utánanézek, hogy lehet ilyeneket csinálni. Amit a Star Trekről olvastam, az alapján hihetetlen egyszerűen, praktikusan csinálták a csillanásokat: a kamera mellé, vagy épp bele a kamerába világítottak nagy erejű spot fényekkel. A hatás leírhatatlanul gyönyörű. Itt egy werkfilm pont a csillanásokról, benne pár kockával a filből is:
Ujjongtam, hogy ilyen egyszerű. Ami kifejezetten tetszik, az a fényudvar és a tipikusan vízszintes irányba induló két kis fénycsík. Mivel azért már sokat fotóztam, és akár véletlenül is sikerülhetett volna ilyen, ezért gyanakodni kezdtem, hogy miért nem sikerült soha ilyen csillanásokat létrehoznom...
Aztán jött a hidegzuhany: egy, a mostani optikák pont a multicoating miatt alig adnak lencsecsillanásokat (bár erre is vannak tippek: keresni kell egy uncoated UV szűrőt, és meg kell fogdosni, majd felrakni az obira, ettől állítólag rendesen jönnek majd a csillanások); kettő: ezek a típusú csillanások csak anamorf lencsénél fordulnak elő, mégpedig pont az anamorf lencsetag miatt. Az ellaposodott, elliptoid fényudvar, amit a képtelenség-képemen bemutattam, természetes következménye a "képösszenyo- másnak", viszont a vízszintes fénycsíkok magában az anamorf lencsetagban jönnek létre. Jól mutatja ezt egy tesztvideó, amit egy egyetem filmszakán csináltak (a videót utólag nem megfelelően nyújtották szét, ezért vannak a furcsa méretarányok):
Itt látható még az anamorf lencséknek pár spéci tulajdonsága: a fókuszon kívüli terület függőlegesen megnyúlik (még utólagos korrekció esetén is), a bokeh függőlegesen megnyúlt elliptoid formát vesz fel, és a kép szélén látható alakok is megnyúlnak (pálcikaember-hatás).
Egy másik videó (normál lencse elé tartott anamorf előtétlencse csillanásai):
Tehát hidegzuhany. Vagy megpróbálok felhajtani egy anamorf lencsét - többezer dollártól kezdődnek, úgyhogy ez kizárva, arról nem is beszélve, hogy utólag át kell méretezni a képet ill. videót -, vagy kibékülök azzal, hogy ez a csillanás számomra nem elérhető. Persze azért gyanakodtam, hogy talán van még egy harmadik megoldás is, és lám, van. Méghozzá kétféle.
Az első teljesen optikai úton megoldható. Sokan már ismerhetitek a Cokin Creative System-jét (egy olyan szűrőrendszer, ami egyrészt egy, az objektívre erősíthető szűrőfoglalatból, másrészt ebbe a szűrőfoglalatba rakható szűrőlapokból áll). Ebben található a STAR 2 kétpontos csillagszűrője, amit vízszintesre állítva az anamorf csillanás vízszintes fénycsík-komponense elég jól utánozható.
Link: http://www.cokin.fr/filtres6.html?=#058. A hátránya ennek az, hogy egyrészt ez a vízszintes csillanás sem pont olyan, mint az anamorf lencséknél, a nagyobb hátrány pedig az, hogy az anamorf csillanás összes többi jellemzőjét (íriszes fénykörök, elliptoid fényudvar, stb) nem képes előállítani.
A második megoldás a digitális utómunka. Állóképeknél a legjobb tipp a Red Giant Knoll Light Factory Photoshop-pluginja, amivel elképesztő féle és fajta lencsecsillanás állítható elő, alapból egy rakat presettel érkezik, de mi magunk is kitalálhatunk újabb csillanásokat; sőt, a csillanás összes komponensét részletesen paraméterezhetjük. A "képtelenség-képet" is ezzel alakítottam át.
Link: http://www.redgiantsoftware.com/products/all/knoll
Itt látható ilyen digitálisan hozzáadott anamorf lencsecsillanás:
És hogy hogy kell létrehozni a VC OF-el csillanásokat AfterEffects-ben:
Egyébként úgy tűnik, meglevő obit is konvertálhatunk anamorf lencsévé
egy Panasonic AG7200-as előtéttel, ha hihetünk ennek az alábbi videónak:
Canon 5d mark ii nikon true anamorphic adapter ag-7200 night test from Eric Manche & Jeff Nitzberg on Vimeo.
...Csak épp $850 körül van a konverter. Ami nem kevés pénz.
Hanyattlökött Lúdtalp 2010.05.05. 15:33:50
Romanee Conti 2010.05.05. 15:46:54
ElPadre 2010.05.05. 16:53:19
ja, és elírtam, Cokin Creative System, nem Create System. sorry.
Romanee Conti 2010.05.05. 17:10:23
Romanee Conti 2010.05.05. 19:49:39
kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2010.05.05. 20:06:26
de maga a becsillanás jelensége engem valami ok miatt nem hoz lázba ;-)
ElPadre 2010.05.05. 20:14:48
Romanee Conti 2010.05.05. 20:58:17
Romanee Conti 2010.05.05. 21:16:16
ElPadre 2010.05.05. 21:26:42
kangep 2010.05.05. 22:05:18
Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.05.05. 22:19:44
beyo 2010.05.05. 22:47:29
blaad 2010.05.06. 00:22:49
Ezt meg sajat szimulacio ( Bar nem anamorphic ):
www.youtube.com/watch?v=j_YOzd0Ayjk
kicsit gagyi de legalabb sajat:)
Kmg42 2010.05.06. 01:00:21
Amúgy a CoPilot referenciájában benne is van a film.
fedélzeti kompót 2010.05.06. 02:00:48
ElPadre 2010.05.06. 03:44:25
abban viszont biztos vagyok, hogy a fringe csillanásait OF-el csinálták, történetesen azért, mert bár azt is filmre forgatják, azt csak 16:9-es képarányra a HDTV sugárzás miatt. tehát ott anamorf lencséket nem használnak, így minden, az alternatív univerzum közeli jelenlétére utaló flare-t utólagosan, digitális utómunkával raknak a képre.
stinkydiver 2010.05.06. 08:40:13
ElPadre 2010.05.06. 11:00:52
ElPadre 2010.05.06. 15:21:18
Fenil 2010.05.27. 11:33:11
Az Optical Flares minőségéről csak annyit tennék hozzá, hogy az Industrial Light and Magic fejlesztette eredetileg.
Az anamorf lencsék valóban elérhetetlen áron vannak az itthoni viszonyok miatt, viszont aki nagyon vágyik rá, és szeretné hardware-esen kipróbálni, az próbáljon meg vetítőgépekhez készített anamorf adaptert venni, mert egy sima objektív elé tartva ugyanúgy működik szinte, mint a 2000 dollárról induló Iscorama-k, vagy a Pana LV7200-as előtét lencséje. (Vaterán most volt 6E Ft-ért pont egy Lomo gyártmányú. A Lomo-t pedig senki ne hurrogja le, mert a műanyag Holga-kon kívűl istentelen minőségű anamorf moziobjektíveket gyártottak.)
Fenil 2010.05.27. 16:08:27