Próbáltam megvizsgálni, van-e értelme 50 Mp érzékelőnek? Képes-e lencse ilyen felbontásra? Gyanítottam nem, úgy tűnik nagyon nem.
A dxomark.com egy viszonylagos adatot közöl a méréseiben, az objektívek élessége hány MP képes optimálisan leképezni. A nagy kedvencem, a Carl Zeiss Sonnar T* 55mm F1.8 ZA, ami az egyik legjobb paraméterekkel rendelkező lencse, 29 Mp. Tehát a 36 Mp mai véleményem szerint az a szenzor, ami tökéletesen elég az elérhető viszonylagos legjobb minőséghez. Onnan jutott az eszembe a kérdés, hogy a Kodakcrome-ról írtam egy bejegyzést, ami információm szerint 20 MP digitális állománnyi információt tartalmazott. A 36 Mp egy kb. 40x60 cm 300 dpi (nyomdai minőségű) nyomatot, printet jelent. Azért az lenyűgöző. Szóval, legjobb tudásom szerint ma itt tart a dologról az információm.
A dxomark.com rendszeréről bővennen itt.
Egyszerű lenne a dolog, amire számítottam, tévesen, a lencsék line/inches adatát a szenzor pixel méretével összevetni. Azt tudjuk, objektív felbontást nem találtam. Innentől minden viszonylagos :)
csgy 2015.05.15. 22:55:24
Romanee Conti 2015.05.15. 23:14:27
mokeus 2015.05.15. 23:21:55
Romanee Conti 2015.05.15. 23:24:24
csgy 2015.05.16. 10:53:59
Hűha, Sony a7R-t veszel, az finom kis cucc lesz ezzel a kis Sonnarral.
Ja, a Zeiss mindig eléggé belehúzott, emlékszem, az analóg korszak végén hozták ki a távmérős gépüket és hozzá a brutális felbontóképességű obikat, valami olyasmire emlékszem egy Fotóművészetből, hogy persze labor körülmények között, már nem emlékszem, de 400-500lp/mm tudtak. Aha, megtaláltam itt is: theonlinephotographer.blogspot.hu/2006/03/zeiss-reports-highest-ever-lens.html
Romanee Conti 2015.05.16. 11:24:07
Romanee Conti 2015.05.16. 11:26:52
Levente.hu 2015.05.16. 16:33:23
Amúgy meg érdemes megnézni ezt a képet nagyban(bocs, csinos hölgyekről nem volt kép):
www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/photos/3204379/017a0751-acr_1?inalbum=canon-eos-5ds-r-real-world-samples-gallery-beta
5Ds R, meg egy olcsó 85/1.8, igaz f5.6-on. Szerintem jó lesz ez.
Vagy itt van egy Sigma 50/1.4 Art, F1.8-on:
www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/photos/3202830/017a0512_acr-conversion_iso100?inalbum=canon-eos-5ds-r-real-world-samples-gallery-beta
Ha pedig akad némi túlmintavételezés egy-egy gyengébb objektívnél, akkor is jobban jártunk. Persze kérdés, hogy kell-e tényleg az 50mp(van akinek igen).
csgy 2015.05.17. 08:34:56
gy* 2015.05.20. 17:38:39
praktica MTL 5 2015.05.22. 20:27:46
gy* 2015.05.23. 19:18:33
gy* 2015.05.23. 19:21:43
Romanee Conti 2015.05.23. 21:55:31
gy* 2015.05.24. 08:09:10
Nemrég olvastam a témában egy cikket: www.dirkahlgrim.com/wordpress/?p=1637
De csak a kép van ugye, amit linkeltem, azt a portrét egy 2/3, körömnyi szenzorral csinálták, és símán lehet nagyítani, mert a szenzor szerkezete hasonlít a filmhez.
ragyás 2015.06.01. 20:10:28
Ha mégis van valami jelentősége a felbontási adatoknak, azok nagyon egyszerűen értelmezhetők, a nagyobb felbontás jobb képet ad.
Minél nagyobb a felbontás, annál finomabb a kép. Egy alacsonyabb felbontású objektív is jobb képet produkál magasabb felbontású szenzoron, mert az eredő felbontás a rendszer összjátéka. Mivel a nagyobb szenzor felbontás több adatot szolgáltat, finomabb lesz a színek és tónusok átmenete, nem csak a képrészletek, az élesség növekszik.
Kutasi Kovács · http://kutasikovacszoltan.wordpress.com/ 2015.06.02. 20:46:11
Mikor vennénk észre, hogy pld. a 35mm 1.4L 7.1-es blendeállásnál jobb, mint a 24-105L ugyanazon a rekeszen és vázon.
Az oké, hogy egy műszer képes különbséget tenni e két objektív között, azonos feltételek mellett, de vajon az ember is?
Romanee Conti 2015.06.03. 23:25:14
Romanee Conti 2015.06.03. 23:29:56
ragyás 2015.06.03. 23:58:58
Igen szerintem is érdekes a KK kérdése, bár a kép összetettebb kérdés az élességnél. A képben benne vannak a színek, a tónusok, az összes lencsehiba, az élesség, életlenség. Egy objektív képe komplex dolog, a felbontás egy kiragadott jellemző.
Ha szemmel vizsgáljuk a képet szubjektív eredményt kapunk, ami biztosan nagyon eltérhet a műszeres méréstől, viszont erősen függ a képtartalomtól is.
ragyás 2015.06.04. 00:01:33
Romanee Conti 2015.06.04. 10:55:08
ragyás 2015.06.04. 12:29:25
Szerintem a számokkal nem érdemes dobálózni sem objektív-szenzor, sem printer vonalon, mert sosem tudjuk pontosan miről beszélünk, nem tudjuk a különböző algoritmusok hogyan számolnak. Tudom, hogy natív felbontással nem jön ki az ötvenhatvanas print, viszont sosem tudjuk meg egy szenzor-objektív-algoritmus kombóban mi számít natívnak. Talán a Leica M Monochrom. Annak viszont fantasztikusan jó a képe, még nagyobb nyomatokon is. Persze ott is sokat számít a RIP, a nyomtatóvezérlő.
Szóval az eredeti kérdésre visszatérve nem tudom mi a felbontás határa, viszont tapasztalati úton látható, hogy nagyon jó minőségű nyomatok érhetők el viszonylag egyszerűbb eszközökkel is.
Romanee Conti 2015.06.06. 17:45:00
210x297 fehér lap CMYK 32 MB 2480x3508 pixel.
500x600mm fehér lap CMYK 159,7 MB, 5906x7087 pixel.
A különbség nincs benne az A4 információ tartalmában, tehát lehet trükközni, mint a bűnügyi filmeken, amikor ránagyítanak az ipari kamera képére, és elolvassák a rendszámot, nem lehet.
Nap mint nap varázsolok Photoshopban hogy förtelmes felbontású képeket elfogadhatóvá tegyek könyvekben, meg is teszem, de attól még nem lesz több információ a képen, maximum átverem az olvasó szemét, hogy ne vegyét észre hogy gyalázatos eredetit kaptam.
Szerintem, a Sony a7R 36 MP, és az 55 lencse kimagasló teljesítménye valóban valós kvalitásokat képez le. Attól még számtalan régi objektívval lehet jó képeket csinálni, de ha UGYANAZT A KÉPET egy szerényebb képességű objektívvel csinálnám meg, rosszabb lenne.
A kép kvalitásait nem befolyásolná, mert az más kategória. Engem érdekel, hogy a lehető (elérhető) legjobb minőségű legyen egy kép. Magánügy. Capa volt a legjobb ellenpélda, szart bele a dologba. Hozzá teszem, ő riporter volt, bőven az első háromban. Más műfaj.
Tehát, tiszteletben tartva a véleményed, nem értünk egyet.