Még nem találkoztam vele, de érdekes anyagnak tűnik, összeszedtem némi információt. Bővebben hasznos tudnivalók magyarul http://www.fotovilag.hu-n. Ha valaki használta, használja, ossza meg tapasztalatait.
forrás: http://www.ferrabyling.com/2009/07/16/rocky-cape-np/
emhetes 2013.04.09. 10:00:19
Egy kérdés: ha már C-41, akkor miért vegye ezt az ember, és nem színeset, amiből ha akar, tud fekete-fehéret?
Romanee Conti 2013.04.09. 11:49:32
Romanee Conti 2013.04.09. 12:06:11
ragyás 2013.04.09. 13:50:30
A C-41 hívású ff filmet főleg gépi kidolgozásra találták ki. Együtt lehet hívni a színes negákkal és ugyanarra az RA-4 technológiájú papírra lehet nagyítani, nem kell átállítani a berendezéseket. Ha színes negáról szeretnél ff papírképet, akkor arra spec., szintén RA-4 hívású papír kellene, amit már nem gyártanak, régebben is talán csak a Kodak gyártott.
Ha színes negáról, vagy kromogén ff filmről szeretnél hagyományos ff papírra nagyítani, akkor az egy kicsit szarocska lesz a filmen lévő maszk miatt. Kétrétegű variogarade papírral elvileg jobb a helyzet, mert a maszk komplementerével vissza lehet korrigálni, de pöcsölős, megnő az expozíciós idő.
Tehát azt érdemes előre eldönteni milyen anyagra, milyen úton szeretnél ff papírképet kapni.
Ha a színes negát beszkenneled, és valamilyen grafikai szoftverben átkonvertálod ff-re, vagy Epson K3 nyomtatóval nyomtatod a színes állományt ff-ként, akkor más a helyzet. Bár ott sem jelent hátrányt a vékonyabb egyrétegű emulzió a többrétegű színessel szemben.
emhetes 2013.04.09. 13:58:39
ragyás 2013.04.09. 14:07:51
Vannak minilaborok, amik alkalmasak rollfilm nagyításra, de azokat is át kell szerelni, objektívet kell bennük cserélni.
Ha szkenneled azt érdemes megvizsgálni melyikkel milyen tónust tudsz elérni.
emhetes 2013.04.09. 14:13:36
gromek7 2013.04.09. 22:25:11
Az ilford c-41-es monochrom filmjében pont az a pláne, hogy nincs benne maszk réteg (a Kodak-nak van). Azért találták ki annó, hogy bárhol a világon, bármely minilabban 10 perc alatt le lehessen hívni. A gyors mono printek elérése volt a cél. Amikor az elődjét (XP-1993, xp2-1996)) piacra dobták, még nem voltak szkennerek, digitális laborok. Ha valaki gyorsan akart monochrome képet kapni, csak ez a lehetősége volt ekkoriban. Gyakorlatilag megfelelő labor esetén a film leadásától számított félórán belül kézhez lehetett kapni a kész monochrome képeket. Erre hagyományos kézi laborban nincs lehetőség.
A maszk réteg azért nem került bele, mert szempont volt, hogy hagyományos laborban is kezelhető maradjon később a történet. Persze emiatt (maszk hiánya) nehezebben szűrhető ki a film igazi fekete/fehérre. De nem lehetetlen. A kodak nyersanyaga viszont kifejezetten minilabos felhasználásra készült, ezért tartalmazza a maszk réteget.
Én az xp2-t jobban szerettem, mint a kodak bármelyik monochrome anyagát. Annak idején nagyon örültünk a megjelenésének. Imádtuk divat tesztanyagok készítésénél használni, ahol fontos volt, hogy gyorsan lássunk valami eredményt a meló után (és a megrendelő is). A kiválasztott képeket természetesen kéziben laboráltuk. Nagyon jó párosítás volt az xp és a Fortezo, esetleg polywarmtone papír.
Szerintem ma csak a Lab4art hív tűrhetően c-41 roll negát (erre nem tenném a fejem). Nagyításra talán a Gadányiékat javasolnám. Bár én is inkább scannelném...
A film pusholása nem javasolt. Eleve c-41-ben a pusholás számomra a sufnituning kategória (ez nem hagyományos ff, vagy E6). Alapvetően a technológia nem támogatja a forszírozott hívást.
400 iso az érzékenysége. A megadott intervallummal a gyártó csak azt akarta érzékeltetni, hogy ez a film nagyon jól tűri a melléexponálásokat is. Óriási a megvilágítási terjedelme, de ez színes negáknál (c-41) nem meglepő.
ragyás 2013.04.10. 00:07:35
Nem értetted félre, én a Kodakra alapozva írtam.
Romanee Conti 2013.04.10. 07:13:32
kalapos uram 2013.04.10. 11:14:16