Kiváncsi voltam, van-e 6x9-es fagép? Van, a ShenHao csinál rendelésre. 700 dollár magasságában. Van ráció a dologban, aki csak rollra fényképezne, annak alternatíva lehet, és digitális hátfalakhoz. De még aki hülyeségnek tartja, annak is érdekes, szép gép.
SPECIAL ORDER. Roll film holder not included. ShenHao TFC 69A NON-FOLDING CAMERA Material: Black Walnut, Aluminum Alloys Format: 6X9 cm Movement: Front: up 42mm; down 12mm; left and right: +/- 34mm; rotating: +/-30 degree; pitching: +/-30 degree. Back: up 45mm; left and right: +/- 40mm; rotating: +/-30 degree; swing: +/-11 degree. Bellows extension: 52mm—190mm Weight / dimension: 1.4kgs / 19cm * 18.5cm * 9cm
mileati 2010.12.25. 21:52:49
de ugyan miért volna hülyeség?
rengeteg remek központi záras objektív van amik nem rajzolják ki a 4x5öt, de még a 9x12őt se, viszont 6x7 6x9 viszonylatban nagyon ütősek.
Személy szerint nekem ez a gép nagyon tetszik!
Romanee Conti 2010.12.25. 21:59:16
dögmatikus · http://hupjanfregoli.blogspot.hu 2010.12.25. 22:16:49
Romanee Conti 2010.12.25. 22:22:09
Romanee Conti 2010.12.25. 22:22:46
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2010.12.25. 23:16:12
Pontosan.
Egy ARGENTUM kamerát sosem fogsz látni kiszállni egy fekete terepjáróból, de egy SHEN HAO-t sem.
Jó a szóhasználat : „ Aki hozzá szeretne jutni egy ilyenhez, az ÁLDOZNI fog rá”. Igen, akinek ma egy nagyformátumú, műszaki tulajdonságokkal rendelkező hordozható fagép a szíve csücske, annak, ezen géptípus árának kibrusztolása sok áldozatot jelent.
És az természetes, hogy ezen őrültek nem járnak fekete terepjáróval. Nem elvből. Hanem egyszerűen azért, mert nem telik rá.
Hogy ezen gépek ára mégis miért inkább ezen „feketeterepjárótulajdonosok” pénztárcájához igazodik ?
Ez a feltételezés több sebből is vérzik, azaz/vagyis nem igaz.
Ezek a gépek nem drágák. Még az újak sem.
Pontosabban fogalmazva egy mai új „digitkütyü” árához képest nem azok. Sőt még az optikák (központi záras) is pariban vannak egy középszintű digitkiszolgálóval, ha beérjük egy second-hand lehetőséggel. Statív ? A legtöbbünknek van olyan a mostani felszerelésében ami jó a favázashoz is.
Én szerintem nem ezek a drága részei ennek a szerelemnek.
És azt a bizonyos áldozatot nem itt a felszerelés beszerzésénél kell igazán meghozni, hanem a vele történő fotózás során.
A mi szívünk csücskét jelentő „feketeterepjárót” nem megvenni nehéz, hanem tankolni bele és jól vezetni.
És itt jön az igazi kérdés, amire adott válaszára őszintén kíváncsi lennék mindenkitől, aki e témában érdekelt, érintett:
Miért vágyik ma egy digitalizált világban valaki egy több mint 100 éve lényegében változatlan konstrukciójú és tulajdonságú kamerára ?
A nagyformátum összes felvételi nyűgére ?
Az analóg kidolgozás összes szöszmötölésére ?
Miért is kell/kellene nekünk egy ilyen kamera ?
Mit is várunk tőle igazán ?
Nekem három sajátépítésű és egy CAMBO SC 4x5-ösöm, meg egy ugyancsak CAMBO 8x10-esem van.
Ebből a felállásból kérdezem azt, amit kérdezek :
Nincs ebben kicsit több nosztalgia és/vagy sznobizmus,
mint kéne ?
Romanee Conti 2010.12.26. 05:30:51
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2010.12.26. 10:08:57
Világos, hogy egy fotós ember, ha az élete úgy hozná, fekete járgányt venne.
De az is világos, hogy milyen márkát választana 10 fotós emberből 9.
Az alapkérdésem azért még mindig él.
Te válaszoltál a beírásomra, úgyhogy téged kérdezlek személyesen még egyszer.
Miért nagyformátum ?
Miért fakamera ?
Romanee Conti 2010.12.26. 11:58:39
Szívem szerint 8x10 fényképeznék, egyelőre rollra fogok. A 9x12 lesz majd a követkető lépés. Ami miatt vonzódom a nagyformátumhoz, hogy egy kép elkészítése egy átgondolt folyamat. Nem csapod össze, beállításra is több időt hagysz, mert ez egy ráérős dolog. Mondjuk én digitális géppel is próbálok úgy fényképezni, hogy csak ha esély van egy jó képre, akkor exponálok.
Nem hiszek a másodpercenként x felvételben, de mint artdirector kaptam fotósoktól néha 200 6x6 képet, 3 témához. Döccen a dolog ilyenkor, a 88% szemét volt, de jó kép nem nagyon volt benne (nem volt).
Szóval, összegezve, mert jó csinálni, ha egy dolog arisztokratikusságát sznobságnak vesszük, akkor vállalom. De vannak anyagi korlátai. Ezt tudjuk.
dögmatikus · http://hupjanfregoli.blogspot.hu 2010.12.26. 18:38:53
praktica MTL 5 2010.12.26. 19:14:38
"de nem szeretném, ha egyre megközelíthetőbb tömegcikké válna." miért? Én igen is szeretném. Én szeretném, ha nem innen onnan összebuherált obikat kéne használnom, mert egy rendes két- három havi fizetésem (a három gyerek meg rágja a küszöböt). Én azt szeretném, ha nem a pénztárcámtól függne a képeim minősége.
Valahogy az az érzésem sokak szerint azért jó a drága kütyü, mert majd azzal gondosabban dolgozik az ember. NEM! Aki akar, az egy Etüd boxal is lehet gondos. Azzal is csinálhat jó képe, kihasználva a korlátait, hozzáértéssel.
A nagy formátum egyébként is alkalmatlan a hebehurgya kattingatásokra. Ma két óra alatt öt képet csináltam, és közben még hebehurgyáskodtam is. Igazándiból csak azt próbáltam ki, működik-e a rendszerem. Nekem tök jól esne, ha nem nekem kellene a mattüvegemet buherálnon, hanem betérnék egy szakboltba és "azt kérem"-mel elintézném.
"Virágozzék száz virág"
Visszatérve az eredeti témára. A fentebb látható fényképezőgép a lehető leg korszerűbb. Ha húsz év múlva akarom használ, akkor is ugyan olyan jó lesz, mint most, egy akkori hátfallal. Az meg hogy fát is felhasztnáltak hozzá... Na bumm.
Nem véletlen, hogy a "nagy" gyártók sorra hozzák ki a hasonló gépeket.
Érdekes belegondolni, hogy az én Magnolámmal (Linhof technica újraálmodás 1947-50-ből) egyidős kisfilmes gépek (Contax D, Pratiflex) már csak vitrinbe jók.A Magnola meg, ha lenne pénzem egy hátfalra, semmivel sem lenne roszabb mint egy most vásárolt hasonló kategóriájú gép.
csgy 2010.12.26. 20:35:15
És igen, ez a kis Shen Hao nagyon szép cucc, és amúgy a Shen Hao-k, bárha koppintások is. Pl. a TFC-k az Ebony-k koppintásai:
www.ebonycamera.com/
Ez: www.robertwhite.co.uk/product.asp?P_ID=2336&PT_ID=437
a Chamonix másolata ugye, a Chamonix meg persze a Phillips megoldásaié. Én pedig szubjektíve azt szeretném, ha lenne pénzem egy Canhamre: www.canhamcameras.com/4x5.htm
Vagy egy Gandolfi Variantra: www.johndesq.com/jdp/gandolfi.htm De egy Chamonix-szel is megelégednék vagy egy Argentum Explorator III-al. És persze mindehhez pár Schneider L-es, XL-es lencse. És/de természetesen egy sörösdobozzal is lehet fényképezni és zseniális életművet alkotni, vagy épp egy Szmenával, Certo Six-szel vagy Pajtással stb., nem erről van szó. Amúgy nagyformátummal, gondos, aprólékos munkával is lehet fos, értelmetlen, üres képet csinálni. Épp, mint digivel. Max. hihi, kevesebbet (2000 expó/per alkalom vs. 10).
csgy 2010.12.26. 20:38:22
csgy 2010.12.26. 21:04:20
Romanee Conti 2010.12.26. 22:33:54
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2010.12.26. 23:40:57
Nem csúsztunk mi sehova.
Legalábbis én nem. Nem azt kérdeztem tőled, tőletek és ezért nem arra vártam a választ, hogy "miért jó a nagyformátum ?".
Ezt nem vitatom, nem vitathatom. Miért tenném ezt mikor nekem is van pár belőle. Mármint nagyformátumú szettem.
Hanem azt kérdeztem csak, hogy akinek még nincs, az miért szeretne, akinek meg van az miért ezt választotta (nem géptípust, hanem formátumot), miért ezt használja.
Dögmatikus szaktárs, Romanee Conti bloggazda és csgy erre válaszolt. Köszönöm nekik.
Egyébként ez az egész azért jött ki belőlem, mert pár hete rendszeresen és szisztematikusan nézegetek a neten különböző LF és ULF közösségi oldalakat, blogokat, galériákat és így nagy sok „kortárs” nagyformátumú képet láttam és …
…és nagyon sok kép esetben nem értettem, hogy miért készítette azt alkotója nagyformátumú géppel, nagyformátumú filmet használva. Azt is mondhatnám, hogy nagyon kevés olyan képpel találkoztam, ami mind témájában, mind kidolgozottságában, mind megfogalmazásában olyan lett volna, amire azt mondtam első látásra, hogy „igen ez az, ezt csak 8x10-el lehetett így megcsinálni”. És itt az „így”-en van a hangsúly.
Nagyon sok képnél és fotósnál éreztem azt, hogy a formátumtól és az eszközparktól várja el, hogy majd segít „igazi” fotóssá válni, más (több !?) lenni, mint az átlag. Elszomorított, hogy itt sincs másként, hogy mennyien elhiszik és elhitetik önmagukkal is, hogy ha egy 8x10-es kamerával, 8x10-es negatívra képet tudnak exponálni és azt elő is tudják hívni az már elég az üdvözséghez.
Én úgy gondolom, hogy akikről a fentiekben írtam, azok nem tették fel a kérdést maguknak, hogy miért is akarok LF vagy ULF területre merészkedni. Miért pont itt és mit is, akarok én itt csinálni.
Nem titkolom, hogy engem is elsőnek a külsőség fogott meg és vitt erre a területre és most még mindig csak keresem itt önmagam. És nagyon kevés olyan képem van, melyet megmutatnék másoknak is, mert még nem találtam meg az összhangot a formátum, a kamera és köztem. Mert én kevésnek érzem a több tónust, a nagyobb részletgazdagságot. Az LF, de főleg az ULF valami másról kéne, hogy szóljon.
Sokkal többet kellene képeket készíteni és a hibáimból, a hiányosságaimból tanulni. De ez a műfaj nem enged olyan hamar közel magához, mint egy kisfilmes technika.
praktica MTL 5 2010.12.27. 18:00:41
kalapos uram 2011.12.18. 11:20:39
mert ezt a bejegyzést már olvastam akkor.
hogy rohan az idő...
emhetes 2011.12.18. 21:48:58
kalapos uram 2013.01.30. 19:19:17
Tényleg, a blog gazda hol tart a gép építésben, kollodiumos lemez, stb?
Romanee Conti 2013.01.30. 20:54:04