Rég kerestem ilyen képpárt, ahol a szines is, és a fekete-fehér is nagyon erős. Nicolas Guerin képei ilyenek. Régi kérdés, mi a titka a fekete fehérnek? Szerintetek?
2012.01.13. 19:15 Romanee Conti
Fekete-fehér mágiája
23 komment
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Voxx · http://andrasmuller.com 2012.01.13. 21:44:22
Amúgy meg szerintem főleg a letisztult, egyszerű képek néznek ki jól fekete-fehérben.
Megfigyeltem egy olyan attitűdöt, hogy ha van egy akármilyen nem rossz, de semmi extra kép, akkor mindjárt jön a ff, vagy sephia szűrő, hogy kicsit "művészi" legyen.
Romanee Conti 2012.01.13. 22:11:49
Pé.Ká. 2012.01.14. 15:01:28
think different 2012.01.14. 22:52:02
Miért? Mert unalmasak. Anno volt egy szűk réteg, akik privilégiuma volt a portréfotózás. Amit ők alkottak, az akkor nagyszerű volt. Most minden századik ember fotós, ha ki akarsz tűnni, akkor mást kell csinálnod, mint a többiek. A nagyobb verseny, több résztvevő miatt gyorsabban, erőteljesebben változik mind a mi látásmódunk, mind az utómunka, melynek a skálája is napról-napra szélesedek.
Önmagában a digitális képnek nincs lelke, azt a fotós teszi hozzá utómunkával.
Nem a világítással, mert az véges. Minden lehetőséget ezerszer felhasználtunk, vége.
A képeinket két dolog emelheti ki az egyik az utómunka, a másik maga az alany, de ez külön téma, most maradjunk az általános studió portréknál.
Ha kiesik a digitális gépből a kép (mondjuk RAW), akkor az olyan, mint a nagyiparban hivatott negatív. Semmi sem különbözteti meg a többitől.
A varázslat a laborban vagy a digitális utómunkában keresendő. Itt tud a fotós olyat alkotni, amivel a többiek fölé tud emelkedni.
A jó laboráns vagy retoucher olyanná varázsolja az ötlettelen vagy közönséges, unalmas rutinfotót, mint ami a példában szerepel.
Fénnyel ezt elő ember nem csinálja meg, még a köztudottan tucatnyi fényforrást használó Leibovitz sem. Nem megy és kész. Átfogó kontrasztot és túnusokat meg lehet oldani, de kicsi, lokális megoldásokat, mint egy arccsont csak és kizárólag utómunkával. (megjegyzem, hogy a jó sminkes könnyíthet a dolgon, de végső eredményt nem garantálja).
Pé.Ká.
A vizuális művészeteket alapja a fény és forma. Ez legjobban a fekete-fehérben jön ki. A szín egy külön műfaj. Sok fotó színesben nem is tud jó lenni. Szóval szerintem érdemes legtöbbször fekete-fehérben gondolkodni: megnézni a formát, az azt érő fényt, milyen hatása lesz és ha van értelme, akkor lehet színben is gondolkodni. De akkor más megint jön, hogy mi üti a másik színt, mi és mennyire hangsúlyos (meleg színek vagy hidegek, tónusok), a szína formában merre viszi a tekintetet. Máshogy működik a hideg és meleg, alul vagy felül, széles, keskeny. Studióban passzol e a háttér a sminkhez, hajhoz. Az összkép megnyugtat, felizgat vagy bizonytalanná tesz....
Stb...stb...
Számomra ez színesből fekete-fehér egy baromság. Mindkettő nehéz és máshogy kell megközelíteni. Van kép, amit a színekre kell építeni, máshogy nem működne, van amit a formákra, ezt meg érdemes fekete-fehérben kezdeni és ha van rá lehetőség, hogy színekkel erősebbé tegyük, akkor megpróbálhatjuk.
Klassziks példa az elcsépelt bungalow-k vagy öltözőházacskák sora tengerparton.
Voxx · http://andrasmuller.com 2012.01.15. 13:49:00
Voxx · http://andrasmuller.com 2012.01.15. 13:50:41
think different 2012.01.15. 14:04:06
kalapos uram 2012.01.15. 18:07:18
nekem az természetes, hogy tudom, mihez passzol a ff. szín, és mihez kellenek a színek.
ez csupán azért van, mert ff. filmel kezdtem, és évekig csak azzal fotóztam, így kialakult egy ff. látásmód.
ragyás 2012.01.15. 20:39:14
Nem hiszem, hogy az hozna megújulást a portréfotózásban, hogy utómunkával megváltoztatjuk a szereplőket. Sőt abban sem vagyok biztos, hogy meg kellene újítani a portréfotózást. A portré attól jó, megnézzük a másik ember arcát. Ha ügyes a fotós, érdekes az alany, szerencsés a pillanat, érdekes, új arcokat láthatunk.
Éppen tegnap este fényképeztem egy 10-12 éves kislányt, ellőttem rá öt és fél tekercs filmet ( nem csak a digitálissal lehet bőkezűen bánni ) pont az volt benne a fantasztikus, hogy mennyi képet láttam, amiről lemaradtam. A spontán mocorgásai, azok a mozdulatok, amik két póz között voltak sokkal érdekesebbek voltak, mint a betervezettek. Ezeket utómunkával nem lehet megcsinálni.
Amit fekete-fehérben látok előre azt olyan filmre fényképezem, mert az úgy lesz jó. Amit színesben akarok viszontlátni, azt inkább digitálisra, mert annak rugalmasabb, precízebb a színkezelése.
A digitálisokat nagyon ritkán, vagy soha nem konvertálom át ff-re, mert azt színesként fényképeztem.
Romanee Conti 2012.01.15. 21:08:23
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2012.01.16. 20:50:42
Szia !
Nekem nagyon tetszik ez a kép.
A színes verzó jobban mint a FF.
Aki ért hozzá, az látja, hogy mitől lett azzá ami.
Sokkal kevesebb és egyszerűbb dologtól, mint azt itt többen gondolják.
Üdv,
BI
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2012.01.16. 20:54:37
Szia !
Kérlek szépen, most az egyszer, léci-léci tegyél kivételt és indokold meg azt, amit írtál és oszd meg velünk, hogy miért is nem tetszik neked ez a kép.
Köszönettel és üdvözlettel,
BI
ragyás 2012.01.16. 22:22:51
A tetszik nem tetszik kérdést nem nagyon kell magyarázni. Ha azt mondanám rossz felvétel, azt meg kéne, meg lehetne indokolni.
Alapvetően nem tetszik a természetellenesre tuningolt szem, meg az egész színkezelés. A színtelítettség lehúzva, a szemen pedig ráerősítve.
Nem fog meg az egész, pedig nagyon szeretem a portrét, ez az egyik kedvenc területem a fotózásban.
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2012.01.16. 23:33:24
Szia !
Teljesen kizárt szerinted :
- hogy a sminkes keze nyoma is lehet a kissé koszosnak tűnő arcbőr ?
- hogy a világításnál használt színmódosító szűrőnek is köze lehet a kép színvilághoz ?
- hogy ennek a 21.századi Bond figurának egyszerűen lehet, hogy ilyen a szeme ?
Most mindezt a legnagyobb komolysággal kérdezem.
Ha az lenne a feladat, hogy ezt a képet ugyan így kéne reprodukálni méghozzá úgy, hogy a végterméknek egy 4x5-ös színes instantnak kell lennie ?
Azaz NO PS !
Szerintem meg lehetne csinálni 80 százalékosan.
Persze ha James Bond is segítene.
Szerinted ?
Mások szerint ?
Üdv,
BI
ragyás 2012.01.16. 23:48:46
Nem a módszerrel van bajom, a látvány nem tetszik, az eredmény.
Az ajkak annyira vértelenek, az inkább PS, mint smink.
Ha nekem kellene megoldanom analóg eszközökkel, nem vállalnám el, ameddig nincs a kezemben a megoldás.
Vagy a Filmlaborban fényeltetném az aktuális Baba nénivel, vagy beraknék egy ff internegát a c nega mellé, vagy a fene tudja mit találnék ki. Negának hívott dia, keresztbe hívott nega, vagy ezek kombinációja jöhetne még szóba, de mind kiszámíthatatlanabb, és macerásabb lenne, mint szoftveresen meg machinálni a felvételt.
Voxx · http://andrasmuller.com 2012.01.17. 08:35:08
ragyás 2012.01.17. 09:04:09
Photoshopban ez nem nagy kihívás.
Voxx · http://andrasmuller.com 2012.01.17. 10:37:06
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2012.01.17. 11:01:59
Szia !
Szerintem ez történt.
Belötte a technikát ehhez, ennek a látványnak az eléréséhez.
Hisz a fotós saját birodalmán belül volt.
Ez egy klisé volt a számára.
Természetesen az Ő szintjén kell ezt érteni.
Üdv,
BI
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2012.01.17. 11:03:36
Szia !
Látod neki a kezében volt ez a megoldás. Ezért az aki. De biztos sok elrontott kép árán érte el. De elérte.
Üdv,
BI
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2012.01.17. 11:04:56
Szia !
Egyébként tetszenek a lehetséges megoldásra adott ötleteid.
Üdv,
BI
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2012.01.17. 11:26:45
Már az elején akartam írni, hogy ezt a fotót nem egyszerű portréként kell nézni.
Se a fotós, se a megrendelő nem annak szánta.
Ez egy imageépítő-marketingcélokat-szolgáló produktum.
Melyet egy újság vagy filmforgalmazó rendelt meg.
Ennek az aktuális James Bond figurának,
Daniel Craig-nek pontosan ez a fajta nézés a védjegye.
Ez nem egy őszinte emberi pillanat leképezése.
Az alany itt az ami : színész.
Azaz most is alakít.
Per pillanat James Bond-ot.
Ezen a képen hasonlít talán a legjobban önmagához :
images.search.conduit.com/ImagePreview/?q=Daniel%20Craig&ctid=CT2463487&searchsource=1&start=0&pos=31
vagy ezen :
images.search.conduit.com/ImagePreview/?q=Daniel%20Craig&ctid=CT2463487&searchsource=1&start=0&pos=0
vagy itt :
images.search.conduit.com/ImagePreview/?q=Daniel%20Craig&ctid=CT2463487&searchsource=1&start=0&pos=20
Csak nézzétek meg a vele készített epizódokat.
Tucatszám alkalmazza a film ezt a tulajdonságát.
Igen tudom kissé optikailag és talán digitálisan is rásegítve.
Én nem tudom ezektől elvonatkoztatva nézni ezt a képet.
De pont ezek miatt tetszik.
A fotós nem hogy megfelelt egy elvárásnak (úgy nézzen ki és úgy nézzen, mint a moziban), de picit tovább is fokozta azt,
ami amúgy is nagyon is jól áll az alanynak.
Üdv,
BI
Romanee Conti 2012.01.17. 21:30:14