Nikon F. Ahogy most a Leica, pont 50 éves késéssel feltett mindent a pirosra, a Nikon ezt a lépést publikusan 1959-ben tette meg. A döntést 1955-ben hozták, a Nikon S sorozat legjobb gépének kifejlesztésével egyidőben történt az F fejlesztése is. Miért? A Nikon helyesen úgy gondolta, hogy a távmérős gépek technikailag kifutottak, fejlesztésükben nincs potenciál. A termék életciklusa a csúcson volt, nyomjuk le a Leica M3-at! felkiáltással. Ez megtörtént az SP-vel, és a köré épített rendszerrel.
Miért volt kihívás egy jó tüköraknás gép kifejlesztése? Igen nehéz dolog. Az addigi ilyen kamerák bonyolultak, nehézkesek, lassúak voltak, és fordított képet látott a drága fotós. A Nikon a lehető legjobb úton indult el. A cél: Az SP-nél gyorsabb, komfortosabb SLR kifejlesztése. A használó igényeinek maximális kiszolgálása. Az hiszem Steve Jobs valahol innen merített, amikor az Apple filozófiáját megalkotta.
Szóval, röviden, mi a titka egy jó SLR fényképezőgépnek? Kereső, zár, beugró blende, fénymérés, megbízható tükörmechanika, egyszerű kezelhetőség. Nem egyenértékű problémák. Redőnyzárnak a frissen kifejlesztett SP titánból készült zárát vették át, pipa. A tükör-kereső a legbonyolultabb feladat. Nem véletlen, hogy a 100%-os keresőkép ritka a piacon, mert nagyon macerás megcsinálni. Szerintem ezzel bíbelődtek a legtöbbet. Tehát, a SP alapján fejlesztették az F-t. Sikerült. A fejlesztés folyamán alakult ki a gép ideális mérete, és nőtt meg az objektívfoglalat, az egész rendszert hozzá kellett alakítani (kereső-tükörakna-méretek). Igy született az F-bajonett. Szerintem a legjobb döntések egyike a cserélhető kereső, tisztítható, levehető, mindig a legmegfelelőbb mattüvegetlehet használni, mert az is cserélhető. Szóval ütött a dolog.
Az életciklusról. Az előbbiek azért lehetnek érdekesek, mert ezek szabályok. Ha az F sorozatot nézzük, egy magasra pozícionált F-fel indul, az első csúcspont az F2(ami megkockáztatom a mai napig adja azt a komfortot, ami a fényképezéshez szükséges) , az F3 nekem elbizonytalanodás, kivárás, egy átmeneti gép, ami mellett szerintem páruzamosan készült az F4 (SP-F). Az F5 egy frissített F4, itt a csúcspont, az F6 már kötelező feladat, de már rég a digitális gépek kifejlesztésén volt a hangsúly. Ami számomra érdekes, a D3x is egy csúcspont, eddig tisztán látszott az irány, mit kell elérni. A D3x, F2, F4-F5.
De merre fejleszthetnek? Én úgy látom, hogy a digitális technikában a legkritikusabb pont az érzékelő. Mikrolencse, stb., szerintem hibás fejlesztési irány, itt kell jönnie egy eredeti, nagy ötletnek, ami a köré épült rendszereket optimálisan kihasználja. Szerintem ez egy nem pixel alapú dolog lesz, ha tudnám, megcsinálnám.
Akkor visszatérve az F-re, nézzük: a Nikon utolsók között jött ki tüköraknás géppel, a felvetett problémak ilyen-olyan megoldása már megtörtént, az F nem egy Duflex, hanem egy tökéletes, megbízható gép. Nincsenek benne olyan forradalmi újdonságok mint a Duflexben (Dulovits Jenő gépe – az a kevés ember aki olvassa a blogot tudja, aki nem, keressen rá), de a rendszer összeállt. A két fejlesztői csapat az SP kiadása után gondolom együtt fejezte be a dolgot. Még azt tudni kell hogy a priorítás az SP volt, az F csak második a fontossági sorendben. Szóval a gépek:
Nikon F
Nikon F photomic
Nikon F photomic T
Nikon F photomic TN
Nikon F photomic FTN
Némi információ:
Pipas 2010.01.30. 10:10:05
Pipas 2010.01.30. 10:12:46
Wannabe 2010.01.30. 10:55:04
Grammar Police - To Correct & To Serve!
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.01.30. 11:06:51
Romanee Conti 2010.01.30. 11:08:42
PPéter 2010.01.30. 12:09:52
doncarlos 2010.01.30. 12:41:28
Jó és informatív, mint mindig.
ragyás 2011.12.04. 18:04:36
Ha használja az ember őket, akkor érezhető az evolúció. Az F3 az egyik kedvencem, nem hinném, hogy átmeneti gép lett volna, inkább mérföldkő. Ha mégis átmeneti, akkor elég hosszú volt az átmenet, mert talán ezt gyártották a legtovább. "Átmenetileg" felküldtek egy párat a világűrbe is, amiből az következhet, hogy nem lehetett akkora baklövés.
Az F4-et találom kevésbé sikeresnek, neki jutott az úttörő szerep a pro AF gépek között. ( egy F4s vázat cseréltem annak idején egy F3HP vázra, szinte azonos áron)
Romanee Conti 2011.12.04. 18:52:00
Kutasi Kovács · http://kutasikovacszoltan.wordpress.com/ 2011.12.04. 21:59:04
Bocs, hogy ide írom...
Nem tudjátok véletlenül, hogy az RTL-en most futó "véres gyémántok-ban" milyen távmérőssel rögzít a Conelli?
Romanee Conti 2011.12.04. 22:32:53
Kutasi Kovács · http://kutasikovacszoltan.wordpress.com/ 2011.12.04. 23:54:06
Szerintem nem az! Már régebben is néztem. Nem vagyok benne biztos, de szerintem inkább MP. Valahol tudtam, hogy Leica, csak nem szerettem volna tudomást venni róla. Reménykedtem, hogy talán van valahol a világon egy olyan távmérős, ami elérhető áron mozog, de megtartja a minőséget.
Kutasi Kovács · http://kutasikovacszoltan.wordpress.com/ 2011.12.04. 23:59:51
Kutasi Kovács · http://kutasikovacszoltan.wordpress.com/ 2011.12.05. 00:11:59
Kutasi Kovács · http://kutasikovacszoltan.wordpress.com/ 2011.12.05. 00:13:23
Kutasi Kovács · http://kutasikovacszoltan.wordpress.com/ 2011.12.05. 00:16:32
Romanee Conti 2011.12.05. 07:35:46