Alpa fényképezőgépeket a svájci Pignons SA vállalat gyártotta, amely előtte óraalkatrészeket készített a svájci óragyárak részére. Az Alpa számomra egy talány. Pokol, és mennyország.
Menyország, mert technikailag vezető forradalmi újításokat hoztak a fényképezés történetébe, első bajonettes objektív, lencsén keresztüli fénymérés, talán a történelem egyik legerősebb objektívparkját tudták összehozni, a történelem legjobbnak tartott alapobjektívjével, a Kern Switarral, majd 1958-tól a Kern Macro-Switarral (alapobjektívként!). A gép alapkoncepciója is nagyon jól indult, a zseniális Jacques Bogopolsky, az ukrán (lengyel) származású mérnök tervezte, akinek a nevéhez fűzödik a Bolex tervezése. A cég kapcsolata Bogopolskyval 1933-ban kezdődött. A prototipus 1940-es évek elején lett kész, de a gyártást csak 1942-ben kezdték meg. (vagy 45, vagy 47?)
Miért pokol? Agyament módon csinálták a céget, mintegy harmincnyolc (!) változatának gyártási mennyisége 1942 és 1991 között, a háromnegyedét sem érte el a Leica első öt éve alatt gyártott kameráknak (kb. 40 000 gép). Némi párhuzamot érzek a Nikon analóg fejlődése, és az Alpa között. Az Alpa 2-3. generációjánál érzem a csúcspontot, utána nem tudtak a fejlődéssel haladni, a cég szépen, lassan eltünt.
Miért büszkélkedhetett a legerősebb objektívparkkal? Boolsky hagyományos formájú, lapos és lekerekített szélekkel rendelkező kisfilmes, távmérős/tükörreflexes (!) fényképezőgépet álmodott meg. A tükröt tartó tengely felcsapódáskor a filmsík irányába elmozdul, a tükör széle nem körív szeletet ír le, tehát mozgásához kevesebb helyre van szükség. Következmény: a gépváz csak néhány milliméterrel vastagabb, mint a távmérős fényképezőgépeké és jóval laposabb, mint azt a kor más, egyaknás tükörreflexes kameráinál megszoktuk. Ez a felhasználható objektívek körét is alaposan kibővítette, és a francia Angenieux, a német Schneider, a holland Old Delft gyártmányain kívül igénybe vehették a svájci kisvárosban, Aarauban készített Kern termékeket is.
Még gyártott objektívet a kedvenceim egyike a Kilfitt, (Zoomar USA), Enna Werke, Spector, Schacht Ulm Dunau, és a Kinoptik is. Erős csapat. Na. (bővebben itt) Adaptereket is kínált Exakta, M42 (automatikus és manuális rekesz), Nikon (automatikus és manuális), Leicaflex, T-mount, és Contaxhoz. Szóval nagyon jó és rossz volt az Alpa. A gyűjtők mai napig nagy becsben tartják, érdekes, hamisítják is a gépeket.
Bővebben néhány link:
Fejér Zoltán Fotóművészet cikke
Tengereczki Pál · http://egyzene.blog.hu/ 2010.05.30. 18:20:49
errrrrrrrrr 2010.05.30. 18:52:05
Mostly Harmless 2010.05.30. 19:40:15
Fotósképző · fotoskepzo.hu 2010.05.30. 19:42:07
Tengereczki Pá: ne aggódj, te meg biztos a zenéről tudsz többet! ;)
Romanee Conti 2010.05.30. 19:56:22
Romanee Conti 2010.05.30. 21:14:22
gromek7 2010.06.01. 16:03:02
- az elsô bajonettes és TTL kamera szerintem nem az Alpa volt. Bajonettet már használtak a II.vh elôtt is. Pl. a contax távmérôs (késôbbi kiev klón) gépei is ilyen csatlakozásúak. A TTL fénymérés elsôségét pedig több gyár is magáénak érzi (Ihagee - Exakta, Pentax, Topcon). Én nem törnék pálcát, bár ha nagyon szôrözôsen nézzük, akkor az Alpa még dobogóra sem jut. Szerintem korrektebb lenne úgy fogalmazni, hogy az elsôk között....
- Az Alpa gyár tényleg figyelemre méltó gépeket alkotott és ma is létezik, bár formátum osztályt váltott. Köszönet a bloggernek a cikkért.
-(svégül) Bújkál bennem a kisördög: Az Alpa szemérmetlenül drága volt mindig. Gyakorlatilag a kisfilmes kamerák rolls royce-a volt. Temérdek pénzért jó kamerát készíteni nem mûvészet....
foto-k 2010.12.25. 12:15:12
praktica MTL 5 2010.12.25. 19:06:45
Valahogy ezek a gépek inkább tanulmányoknak mint valódi, fényképezésre való eszközöknek tűnnek. A harmadik generációtól kezdve meg egyenesen olyan mindha egy őrült formatervező a legcsúnyább gépet akarta volna megtervezni.
Nem igazán lehet belőni, kinek készültek ezek a gépek. Egy profi nem veszi meg. Neki elég egy gagyi F3-as Nikon, amihez az egész világon talál alkatrészeket, javító bázist, stb. Amatőrnek meg pláne minek.
Valahol azt olvastam, hogy azért olyan nagy, hogy minél több drágakő férhessen rá. Vitrinben úgy mutat.
Marseille1990 2011.05.26. 18:18:44
És még ez a drágakő meg vitrin dolog. Ez az, ami hihetetlenül felháboritó. Nézzük csak: Egy M9 olcsóbb min egy D3x. Ugyanúgy FF, csak a Leicának a -valóban drága, de világelső- Leica obikkal sokkal jobb a képminősége. Teljesen más felhasználási terület, de senki nem hápog a sziét markolva, hogy milyen drága a 14/2.8 Nikon, esetleg a 70-200 VR II. Tehát ez igy ebben a formában nem állja meg a helyét. És a Leica nem sznobok vitringépe, hanem igényes- emberekkel foglalkozó- fotográfusoké. Szerintem.
Maradok Tisztelettel: Misi
Ui: bocsánat, nincs hosszú i-m
praktica MTL 5 2011.05.29. 17:53:53
Különben meg nem a leicaról, hanem az alpháról írtam.
Minden esetre izlések és pofonok...
Most már jó a leikának. Meg lett védve.
Romanee Conti 2011.05.29. 20:56:44
Marseille1990 2011.05.30. 20:58:38
Marseille1990 2011.05.30. 21:00:00
Romanee Conti 2011.05.31. 07:32:43
Marseille1990 2011.06.05. 10:06:19
Saliko 2011.11.21. 09:04:32
bacsaba 2011.11.21. 13:31:58
Kiveve amit a Minoltaval kozosen csinaltak - az nagyon csinos :) melyik R is volt az? nemtom, a minolta XE-nek felel meg
bacsaba 2011.11.21. 13:38:51
Ugyhogy most epp elado az M2...
ragyás 2011.11.21. 14:02:37
Marseille1990 2011.11.21. 15:01:30
bacsaba 2011.11.21. 15:40:08
Romanee Conti 2011.11.21. 15:57:55