Ezt is tologatom pár napja, nem szeretem ezt a sorozatot. Elismerem, zseniális ötlen, annak is tartom, de nem. Igaz az akt műfajt sem kedvelem.
2010.11.22. 09:54 Romanee Conti
Napi Kertész [10]
14 komment
Címkék: napikertész
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2010.11.22. 10:08:59
Olvastam, hallottam pro és kontra ezzel kapcsolatban.
Kiváncsi lennék, hogy TE miért nem szereted.
Romanee Conti 2010.11.22. 10:16:34
kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2010.11.22. 11:28:04
Romanee Conti 2010.11.22. 12:55:53
csgy 2010.11.22. 13:21:54
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2010.11.22. 14:56:16
Szia !
Nem igazán értem, hogy mire is gondolsz.
Mit jelent az, hogy műfajként űzni a dolgot, műfajnak fotózni ?
Műfaj, skatulya, kategória, ágazat, leltári besorolás stb. mik ezek ?
Egy harmadik személy részben önkényes címkézése az én általam egy másik személyről (jelen esetben aktmodell) készített kép nézegetése során.
Amikor én azt a képet készítettem akkor nem a MŰFAJNAK, KATEGÓRIÁNAK, BESOROLÁSNAK, LELTÁRNAK, stb-nek fotóztam, hanem magamnak, a fényképen szereplő személynek vagy egy megrendelőnek.
Annyira befolyásolt a tematika (jelen esetben az akt), mint mondjuk tájkép készítése során a bennem levő tájkép kategória adatmennyisége és minősége.
Kevésbé ködösen fogalmazva az eltelt 46 év alatt általam látott tájképnek minősülő képek összessége és minősége. Ez az akt műfaj esetében sincs másként.
Én úgy értelmezem a te szövegedet (Kérlek javíts ki, ha nem így van !!!), hogy ha én aktfotót készítek és nem sikerül olyan szinten tennem ezt, hogy a végtermékem a műtárgy szintet elérje (ki dönti ezt el ???), akkor én CSAK a műfajnak fotóztam.
Ha ez így van, akkor (továbbolvasva a gondolatodat) én egy alkalmazott vagyok, mert alkalmazott műfajban (a te terminusod) ténykedtem.
Gondolom (szerinted ?) ez a dogma igaz a fotózás összes kategóriájára.
Ha igen, akkor én egy (és vagyunk vele jó páran) MŰFAJFOTÓS” vagyok.
És mindannak amit eddig a fiókomnak vagy az adattárolómnak csináltam semmi köze a művészethez.
Sosem éreztem magam művésznek (bár művészeti végzettségem van).
Sosem azért készítettem képeket (mozgó vagy álló, digitális vagy analóg) hogy művészkedjek.
Sosem tartottam egyetlen egy produktumomat se műalkotásnak.
Most már tudom, hogy miért.
Ma már nem keltem fel hiába!
Üdv,
BI
Ui. No.1 :
Az egyik legnehezebb fotográfiai területnek tartom az akt kép készítését.
És pontosan azért amit eddig itt olvastam tőled.
Ez az egyetlen műfaja a fotónak, amelynek nem csak pusztán szakmai és esztétikai kritériumokkal kell megküzdenie, hanem valami olyannal is, melyek a férfiak és a nők fejében keresendők és olyan kategóriákba sorolandók, mint erkölcs, prüdéria, állszentség, gátlásosság, neveltetés.
Gondolj (gondoljatok) bele, hogy mennyivel könnyebb egy tájképi vagy csendéleti műfaj képeinek.
Ui. No.2 :
Azért mert egy műfaj XXI. századi sajátossága (sajnos), hogy a témájában készült képek közül a SZEMÉT kerül, jut el könnyebben, gyorsan, látványosan, szemkiverően, hívatlanul az emberekhez, még nem biztos, hogy magát a műfajt le kell írni, le kell nézni. Ebben a műfajban pont ez a kihívás. A sok szeméten átlépni. Én sok ilyen „átlépőt” ismerek.
csgy 2010.11.23. 17:46:30
4.bp.blogspot.com/_23NVsAi5tCo/SaGm8LpEo-I/AAAAAAAAAI8/RcVYqzOQQ5o/s400/witkin30.jpg, ez is: www.heyhotshot.com/blog/blogimages/qa_with_hot_shot_cara_phillips/dijkstra.jpg és ez is:
www.nrw-forum.de/upload/01-Ausstellungen/76-Mapplethorpe/gallery/gregcauley-cock_1980.jpg meg ez is:
www.jahsonic.com/Bellocq.jpg
mert minimum az első három nem aktfotó kíván pusztán lenni és nem öncélú esztétizálásra törekszik (Bellocq kicsit más eset, utólag lett felfedezve, és kb. biztos, hogy nem volt szándékában művészetet létrehozni), ugyanis én azt gondolom, a fotóművészet a pusztán jól komponált és hangulatos képen, vagy a formabontóbban komponált, de ebben ki is merülő képen túl, így a puszta tájképen, aktképen, absztrakt képen stb., túl kezdődik. Számomra a műalkotásnak van szándéka, értelme, jelentése, néha több is. (Csak mondom, hogy ezt csak én gondolom így, nem kell elfogadni, de ebből kiindulva pl. én a címzetes fotóművészeink legtöbbjét (Magyar Fotóművészek Szövetsége sok/legtöbb tagja pl.) nem tartom fotóművésznek. Szerintem sehol nem állnák meg a helyüket , nemzetközi szinten pláne.) Mert mit jelent egy sima aktfotó, azon kívül, hogy pucér a néni és szép/erotikus és milyen esztétikusan esik a fény a bal mellbimbójára, és milyen selymesen csillog a fanszőrzete a ferdén ráeső fényben? És ha mindezt még berakom egy lepukkant gyári környezetbe, tiszta art (mint láthatjuk ezt gyakran az újabb divat-és aktfotóban)! Kertész torzított cuccainak sincs sok mélysége, puszta kísérletek/truvájok.
Romanee Conti 2010.11.23. 19:17:27
Romanee Conti 2010.11.23. 19:17:59
csgy 2010.11.23. 19:36:25
Romanee Conti 2010.11.23. 19:37:22
Lehet hogy igazad van, de azért én többnek érzem, ha másnak nem szürealista fotónak, szerintem Dali irigykedett, mert ez a valóság szűreális vetülete. Egyes darabjait a sorozatnak biztos 1933-ban készítette, tehát el tudom képzelni, hogy hatott is Dalira. Mindamelett azon kevés munkáinak egyike, amit nem szeretek, Dalit se (tökéletes elismerés, és tisztelet mellett). Ahogy szoktam írni, tiszteletben tartva mások véleményét.
Romanee Conti 2010.11.23. 19:42:11
a lyukkamerás ember · www.flickr.com/photos/jonespointfilm/ 2010.11.23. 20:50:11
Nagy köszönet neked a válaszodért.
Két okból is.
Először is, mert egyáltalán időt szántál rá (egy-két ember kivételével nem ez a jellemző).
Másodszor meg, mert helyre tett pár dolgot bennem és köztünk.
Teljesen egyetértek minden soroddal. Nem gondolunk mi mást a fotóművészetről csak másként fogalmazunk és ez adhat első látásra némi különbséget. Egyszerűen más úton járunk, de ugyan oda érkezünk. Amit és ahogy most írtál azt ugyan így gondolom én is. Mind a fotóról, mint művészetről, mind az aktfotóról, mint fotóművészeti értékéről.
A hazai viszonyokról írtak meg sajnos telitalálat.
A különbség köztünk csak az, hogy teneked kevés az, ha egy kép ÉRDEKES, FORMABONTÓ, ÚJJÍTÓ, ÚJSZERŰ, TECHNIKAI BRAVUR vagy egyszerűen SZÉP akar lenni. A te ajtód túl szűk ezeknek ahhoz, hogy bebocsátassanak. Neked kell, valami plusz, hogy legyen bennük. És ez így van jól.
És ezzel én is így vagyok, de én fejet hajtok egy Ansel Adams-i technikai tudás előtt ugyan úgy, mint egy játéknak induló és pusztán az esztétizálásig jutó André Kertész-i akttorzítások előtt is. Ők átférnek az én ajtómon.
Én nem akarom, hogy mindig gondolkoztatásra kényszerítsen egy kép, nem akarok mindig mögöttes szándékot keresni benne. Talán azért mert túl sok rossz képet (is) láttam, olyan fórumokon (újságokban, kiállításokon, pályázatokon) melyek a fotó művészi mivoltát lettek volna hivatottak erősíteni. Sokáig azt hittem, hogy bennem van a hiba, hogy nem értettem meg a képeket, hogy nem találtam meg a mögöttest, a művészi szándékot, az áthallásokat. Pedig rengeteg leírt szöveg és kimondott szó (felfoghatatlanul bonyolultan) sulykolta, hogy márpedig van bennük. Különben hogy a fenébe kerülnének egy művészeti újság lapjaira vagy híres kiállító terem falaira és az országos pályázatok nyertesei közé. Sok pár év távlatából azt kell mondanom, hogy nem is lehetett azt mögöttest, azt a művészi mondanivalót megtalálni, mert nem is volt igazán bennük semmi. Sajnos sokszor érzem úgy, hogy a király ma is (vagy még mindig) meztelen.
Mert még mindig benyaljuk azt a hülyeséget, hogy ha valaki fotóművész az biztos csak művészi tartalmakkal telerakott képet tud csinálni, ha egy kép ki van állítva egy kiállító teremben az csak művészi alkotás lehet, ha valakinek a képei megjelennek egy művészeti kiadványban az csak művész lehet és képei műalkotások.
Szóval nekem felcsillan a szemem, ha szembejön egy erős kompozíciót vagy egy technikai tökéletességet felmutató fénykép. Nekem sokszor elég, ha megérint egy kép hangulata és átjön az atmoszférája. Ha elindít bennem egy történetet, ha mesél. Vagy egyszerűen csak szép. De ma már megakad a tekintetem azon a képen is mely egyszerűen csak szakmailag korrekt.
csgy 2010.11.24. 11:21:38