HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) kedvenc gépem (1) Kedvenc gépem (3) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) napikép (46) Napikép (1) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) nikon (38) Nikon (1) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2010.11.19. 19:28 Romanee Conti

A maszk igazsága (Rényi András August Sander kiállítás megnyitója, 2001)

Az ember nemcsak roppant hír- és képözönben él: magát is egyfolytában kommunikálja kifelé. Agyondizájnolt önéletrajz, célirányos ruhatár, tanfolyamokon kitanult testbeszéd, alkalomhoz illő tekintet: egy munkakeresőnek ma nincs esélye, ha nem tud kedvező képet festenie magáról. A kor parancsa, hogy arcunkat arculattá fényezzük: máskülönben láthatatlanná – eladhatatlanná és szerencsétlenné – válunk. Egyszemélyes imázsközpont vagyunk.

A kép-mutatás parancsának hatalmára az olyan művészet döbbent rá igazán, amilyen August Sanderé. Erősebb ez a művészet ma, mint valaha. Talán mert olyasmit tesz láthatóvá, ami iránt egész egyszerűen vakká váltunk. A XX. század első harmadának Németországában élt pékek, bankárok, parasztok, kíntornások arcai nemcsak egy letűnt világ megrázó dokumentumai, de saját arc-talanságunk tükrei is. August Sander egy olyan korszak hőse, amikor még más volt az ember, mint a képe: amikor a jó képnek még volt esélye, hogy feltárjon valamit róla. Volt még hova egy lépést visszahátrálni a valóságtól, hogy legyen a fotográfusnak rálátása. Ezért tűnik olyan archaikusnak Sander panoptikuma a mai szemlélő szemében.

Pedig aligha volt modernebb gondolat a századelőn, mint megalkotni a Huszadik század emberei több ezer portréból tervezett monumentális atlaszát. „…azzal, hogy az egyes rétegeket és környezetüket az abszolút fotográfia révén rögzítem, korunk és népünk valódi lélektanát tudom nyújtani” – írta 1925-ben. Az emberiség fiziognómiáját – vagyis világtörténetét – számba vevő grandiózus terv első gyümölcse Antlitz der Zeit („A kor arculata”) címmel 1929-ben jelent meg: hatvan, a század első harminc évének német típusait megjelenítő felvétel gyűjteménye. Előszavában Alfred Döblin nem ok nélkül nevezte a munkát képekkel írott szociológiai traktátusnak. „Amiként létezik összehasonlító anatómia, amelynek révén képet alkothatunk a természetről és a szervek fejlődéséről, úgy az a fotográfia, amelyet ez a fényképész művel, összehasonlító fotográfiának tekintendő, amellyel a részletek megörökítőivel ellentétben tudományos álláspontot sikerült elérnie.” S csakugyan: a megfigyelő távol tartja magát jobb vagy baloldali ideológiáktól, utópikus, kritikai vagy konzervatív attitűdöktől, mindenféle mozgalmi és politikai elkötelezettségtől – mert bízik abban, hogy ilyesmi lehetséges: bízik abban, hogy a gép objektívje és a lelkiismeretes megfigyelő objektivitása képes lesz eltalálni „a dolgot magát”.

Nem mintha Sander nem stilizálna – nem mintha „az élet közvetlensége” lenne a célja, – sőt. Ő maga hol „abszolút fotográfiának”, hol „tiszta fotográfiának” nevezte ezt – csak a legelszántabb absztraktok illették ilyen jelzőkkel művészetüket. Mégsem ellentmondás, hogy Sander fotópoétikája a tudományos szemlélő tárgyilagosságának jegyében áll. Arcképein nincs nyoma „kisugárzásnak” vagy „atmoszférának”. Walter Benjamin már 1931-ben abban látta legfőbb történelmi érdemét, hogy Sander végérvényessé tette a modern ember aurától való megfosztottságát. Franz Bremer kölni cukrászmester egyedisége minden romantikus fényétől megfosztva fordítja felénk kondérját és ormótlan fakanalát: képéből hiányzik minden hangulat, érzelmesség vagy efféle. Nem a hivatására büszke polgár lép itt a kamera elé: a kerek, kifejezéstelen arcban és a délceg terpeszben van valami óhatatlanul komikus. Mégsem szatíra ez, az önelégült kispolgár kigúnyolása, mondjuk Otto Dix modorában: ahhoz túl józan, mondhatni fantáziátlan a beállítás. Az „új tárgyilagosság” megóvja Sandert attól, hogy a nemes arcélű, dúsgazdag mágnás elegáns portréja hatalom és vagyon glorifikálásává zülljön – de attól is, hogy névtelen kölni kőműves-segédje szentimentális szociogiccsé vagy agitprop plakátdekorrá süllyedjen. 

Roland Barthes mégsem ok nélkül nevezte a Maszk fotográfiájának ezt a művészetet, mondván: Sander az arcokat tiszta jelentésekké – politikailag veszedelmes társadalomkritikai üzenetekké – formálja. Az arcot az teszi maszkká, hogy nem a „lélekkel” és nem egy „ideállal”, hanem más arcokkal olvassuk össze. Az „összehasonlító fotográfia” nem az egyedi vonásokra és nem a „típusokra”, hanem szisztematikus különbségekre figyel: ezért gondolkodik sorozatokban. A nácik nem ok nélkül semmisítették meg 1934-ben – a könyvégetések logikus kiegészítéseként – Sander archívumának javát: jól érezték a veszélyt, hogy az egymást határoló fiziognómiák végtelen jelentésburjánzása szétmállasztja a „germán típus” arcélének monolit üzenetét. 

A maszk tehát nem az „igazi” arc álcája, nem külső borítás. Sander emberei társadalmi maszkokat viselnek ugyan, de maszkjuk ráégett az arcukra. Az egyik olyan megrendítő naivitással hordozza cvikkerét, ahogy a másik szájából az olcsó cigaretta lóg, a harmadik meg a szakadt pulóverét viseli. És közöttük téblábol a művész is, aki nem találta rangon alulinak, hogy ilyesmire kattintson és tűnő arcokból építse meg kolosszális katedrálisát.
Nézzünk hát August Sander archaikus arcképei szemébe – és mielőtt hanyag mozdulattal felvesszük a „műértő” piacképes outlookját – szégyelljük el kicsit magunkat.

(Elhangzott 2001. november 15.-én a Mai Manó Házban August Sander : „Életképek” c. - a Goethe Institut Inter Nationes Budapest által rendezett - kiállításának megnyitóján.)

eredeti: www.renyiandras.hu

2 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Romanee Conti 2010.11.19. 19:32:11

Még nem kaptam engedélyt, hogy berakjam, de fontosnak tartom ezt az írást. Ha nem engedélyezi, akkor a linket rakok be, nem bírtam kivárni. Mert nagyon jó.

Természetesen nem értek vele egyet sok dologban, de ez a jó.

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2010.11.19. 20:40:03

Elmondja, miért olyan jó ma is Sander.
süti beállítások módosítása