HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) kedvenc gépem (1) Kedvenc gépem (3) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) napikép (46) Napikép (1) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) Nikon (1) nikon (38) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2013.06.05. 07:11 Romanee Conti

Temetik a riporter szakmát, ami szomorú, de... [vélemény]

p1_22.jpg

Félretéve a két kép elkészülte között eltelt 40 évet, én szomorúbb történetnek tartom, hogy eltünt egy szakma, a fényképészek. Ez azzal jár, hogy feltételezve hogy sok jó mesterember volt közöttük, az emberek 99% életében nem készül egy elfogadható kép. Persze a fényképész szakma eltűnése nem a digitális fényképezés kezdte ki, hanem a polaroid igazolványkép, na azt már fű, fa, vadvirág el tudta készíteni. Csak hab a tortán volt a digitális fényképezés. A szomorú, hogy már a Polaroid is rég kuka.

De ez az igénytelenség, ahogy és amilyen nemigényességgel készül egy igazolványkép, az minden határon túlmegy. Ezek után nem csodálkozom, hogy nincs szükség fotóriporterekre. Minek is? A nyomtatott sajtó halálát nagy valószinüséggel a ma élők nagy százaléka megéli, utána a webes 600x800 pixelhez meg valljuk be minek? Prolinak csokoládé? Esetleg tisztességes képek készüljenek? A hírek tisztességes dokumentálása? Már 30 éve az jutott az eszembe a Moszkva téren, hogy ha eldobok egy teniszlabdát, minimálisan 3 "fotóst" eltalálok. Ez ma hatványozottabban igaz, kedvencem az esküvői fortósok (kb.98%). Szüleimről Angelo készített esküvői fotót, más világ volt.

Hogy ez egy szakma? Amit tanulni kell, ez nem számít ma úgy tűnik. De azért nem vagyok rosszkedvű, mert úgy gondolom hogy a szar képek aránya az elkészült kattintásokból tehnika függetlenül állandó, tehát fognak jó képek készülni. Ezután is.

"Mondjuk az igazolványkép készítéshez nem biztos, hogy ihletett alkotó kell.'" Valaki ezt írta egy hozzászólásban. Valóban, nem egy ihletett alkotó kell, hanem egy jó szakember. Mert ez is egy szakma. Volt.

(csak jelzem, hogy a második kép elkészítésekor meg voltam borotválkozva, kipihent voltam, rendesen fel voltam öltözve, tehát az ember-gép háttér volt képes egy ilyen kép elkészítésére:)

20 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emhetes 2013.06.05. 08:50:56

Ja, azt hittem a police.hu-ról van az illusztráció :-)

Romanee Conti 2013.06.05. 09:18:52

@emhetes: Azért tettem hozzá az utolsó mondatot, nem vagyok egy matyóhimzés, de ez :)

sala 2013.06.05. 10:47:03

Szinte az összes igazolványképen úgy nézek ki mint egy bűnöző. Ha jól látom nemcsak én. :)

A polaroid korszakban elmentem egyszer inkább egy fényképészhez igazolványképet készíteni. Furcsa, de nem is volt lényegesen drágább. Az eredmény sokkal jobb lett.

De most már nem lehet fényképet vinni, az okmányirodában készítik az egyre szörnyűbb képeket.

kalapos uram 2013.06.05. 12:02:34

rólam még készült polaroid igazolványkép 2007-ben, igaz, egy angliai kis faluban, egy 73 éves fényképész bácsinál.

Ya Basta! 2013.06.05. 13:49:06

Ertem mirol ir a poster, de en egy picit mas szemszogbol tekintek erre a jelensegre.
Arrol, hogy milyen minosegben keszulnek el a fotok arrol nem az "uj szakma" tehet hanem az ugyfel akinek dolgozik, akinek ez a minoseg is megfelel.

Visszaterve a jelensegre, mi ortenik a kreativ szakmakban ajanlom figyelmebe ezt a dokumentum filmet. Ennel jobban nem lehet elmagyarazni.

vimeo.com/34608191

Saliko 2013.06.05. 18:27:25

Találtam egy tizenöt évvel későbbi igazolványképet is rólad:

basementrug.com/137

mudman 2013.06.06. 10:38:56

@kalapos uram:
Ha akarod, én tudok rólad Polaroid igazolványképet csinálni 2013-ban is. :)

kalapos uram 2013.06.06. 11:49:45

@mudman: persze, lehet, hiszen az igazolványkészítő gépek még működnek, film is van hozzá a fujitól.

mudman 2013.06.06. 13:30:32

@kalapos uram:
Gondolkodtam is rajta, hogy hívásra házhoz menő igazolványkép-készítő szolgáltatással forradalmasítom az iparágat, de aztán felébredtem. :)
Inkább hülyéskedünk vele a gyerekekkel, kollégákkal. Bár nem olcsó játék. Szerencse, hogy egyesével is készít képet.

Zitalein 2013.06.06. 23:07:26

Érthetetlen a célja annak az utálatos készségnek ott, az okmányirodában: mivel minden része keretbe van építve, semmi nem mozdítható, ahelyett hajtsam le én a fejemet -- ha már magasabb vagyok az átlagnál --, illetve tűrjem el, hogy ettől tokás leszek a képen -- ha már kövérebb is vagyok a "tervezettnél". (Előre nem lehetne hajolni, mert a fénykép készítője nem tud a géppel hátrébb menni, helyette bele kell valahogy tekerednem az előre meghatározott képtérbe.) Ha az etikai megfontolásokat félretesszük (vajon milyen társadalmi felhatalmazás alapján kényszeríthetik bele az állampolgárt ilyen ocsmányságba?), akkor is marad a praktikus kérdés: ugyan hogyan felel meg azonosításra az ilyen módon elkészült fotó?

fejetlen bárd 2013.06.11. 12:36:13

Sajnos ez nem csak a fotóban jelenik meg, hanem szinte mindenben. Hozzászokunk a tömegtermeléshez és a tárgyak értékét már csak anyagköltségen vagyunk képesek mérni.

Az édesapám egy nagyon jó kovács volt aktív éveiben díszes fém tárgyakat készített (kapuk, asztalok, lámpák) amik részletgazdagok voltak és az ország minden pontjáról jöttek hozzá megrendelők. Aztán jött a Baumax, Praktiker, Obi és az emberek ha egy díszes kerítés elemre vágytak, akkor megvették ott. Nem csak olcsóbban, hanem gyorsabban is. A tömegtermelés egy darabja, személytelen, nem mesterember hanem egy gyártósoron lévő présgép készíti.

A fénykép, festmény, grafika, szobrok... ezek ma mind értéktelenek.

A fotó nem a polaroiddal nyírta ki magát, hanem azzal, hogy George Eastman (akit ettől függetlenül nagyon tisztelek, lásd: avatar képem) megalkotta a hozzáértés nélkül használható filmet. Jó persze több tapasztalat kellett hozzá, mint a digitálishoz... de csak bevitted a Kodak üzletbe a gépet, befűzték a filmet, majd visszahoztad és papírképpel távoztál.

Egyrészt ez a vizuális kommunikáció forradalma volt, másrészt meg felértékelődött a vándorfényképészek mestersége, akik a cirkuszokkal együtt vagy magányosan utaztak.

Ma már semmit sem vásárolunk amit mesterember készített. Nézzetek körül ott ahol vagytok: Tudtok akár csak egyetlen tárgyat is mondani ami nem turista csecsebecse és nem egy gyárból került ki tömegtermékként?

Csoda, hogy a fotós mesterség eddig húzta. Ma már a fotósok is egyfajta gyártósorok: Ontják az egy sémára készült tucatfotókat.

Van egy nagyon kedves hölgy ismerősöm. Egy fiatal lány, festőművész. Az egy dolog, hogy van egy irodai munkája, de olaj festményeket (főleg portrékat) is készít megrendelésre. Már annak is örül, ha olyan megrendelőt talál aki csak egy nagyon picit többet tud fizetni, mint az anyagköltség és legalább keres rajta egy éttermi vacsorára való pénzt.

Szomorú. Közben meg "Think different" szlogennel hirdetik az egyediséget és egyéniséget, sorban állnak az emberek egymást taposva, hogy ők is olyan egyediek lehessenek, mint 250 millió másik vásárló.

marykutya2 2013.06.11. 13:38:28

@fejetlen bárd: jo kis komment, egyetertek teljesen, az ipari termeles a gyartas tehat a profit maximalizalasa uniformizalta a vilagot, ugyanazon szabalyok alapjan kenytelen mindenki jatszani ha nyerni akar, marpedig nem lehet 7 milliard gyoztes semmikeppen se, epp emiatt bukta minden klasszikus kozgazdasagi manipulacio a vilag penzugyi rekonstrukciojara , nincs nem lehet mar win-win allapot.
a klasszikus pek cipesz tanitono autoszerelo mind halott ebben a
jatszmaban.
Az ipari turizmus is agyonvert mindent , nezz meg barmilyen vilagvarost ugyanazon boltok ugyanazt a kinaban gyartott echte hand made szart aruljak mindenutt, en ott kaptam siro-rohogo gorcsot meg 2000 elott amikor az isten hata mogotti arizonai indian rezervatumban meglattam ugyanazt a "original hand made " ekszert ami a Vaci utcaban is kaphato, sot az indiannak volt bankkartyalehuzoja, az is native style eredeti komancs meg Tiz Medve is azt hasznalta a wallmartba valoszinu mikor ment bebaszni a tuzes viztol

fejetlen bárd 2013.06.11. 14:07:50

@marykutya2: A testvérem idegenvezetőként dolgozik. A turizmust nem kell bemutatnod... csak minden ötödik turistának van mersze bemenni egy magyar étterembe, a többség inkább a McDonald's-ba megy.

De a magyar is ha elutazik, akkor az egész világot behálózó étteremláncok valamelyikébe megy kajálni. Vagy a szálló konyháján pizzát, hamburgert, bolognai spagettit rendel, mert azt ismeri.

Az emberek birkák. Mindig is azok voltak, a középkorban az iskolázatlanság miatt és a csökkenő analfabétizmusban meg azért, mert az okosak nem azon munkálkodnak, hogy kinyissák a karám ajtót, hanem, hogy megerősítsék azt.

Az iskolák funkcionális analfabétákat nevelnek. Hallottál már egyetemet végzett embert makogva olvasni, aki a szöveget csak részben érti meg? Én rendszeresen találkozom ilyenekkel.

Az emberi lény buta és képtelen egyéniség lenni. Vannak olyanok akik igen, de azokat a társadalom megbélyegzi, kiközösíti, bolondnak, hóbortosnak, deviánsnak nevezi. Ha egy nő 30 évesen még nem szült, akkor rögtön baszogatják a rokonok. Ha egy férfi már a harmincadik barátnőjét fogyasztja, akkor szexmániás disznónak nevezik (ugyan ez női verzióban a ringyó).

Nem tudsz kimászni a pöcegödörből, mert a többiek visszarántanak. Az emberek szeretnek együtt ülni a szarban.

marykutya2 2013.06.11. 14:23:56

@fejetlen bárd: Azt hiszem lenne meg mit beszelnunk.
A karam keritesenek melyik oldalan ?

-muszaj mennem mas iranyba most de jelentkezem . . . .

ragyás 2013.06.13. 09:36:09

@fejetlen bárd:

"Ha egy nő 30 évesen még nem szült, akkor rögtön baszogatják a rokonok."

Az biztos, hogy a baszogatás közelebb visz a szüléshez, de jobb azt idegenekre bízni.

kalapos uram 2013.06.13. 13:33:35

@fejetlen bárd:
"Az emberi lény buta és képtelen egyéniség lenni..."
Légy szíves ne sérts meg! :)
Én örülök annak, hogy értelmet kaptam, és képes vagyok átlátni rendszereken, azok működésén. Megérteni összefüggéseket, értelmezni láthatót és láthatatlan.
A tudat fejlődése, fejleszthetősége legtöbb embernél elérhető - lenne- ha arra törekvések irányulnának. Ám világunkban az egyéniség, a tudatosság nem kívánatos, olyannyira nem, hogy irtják is tűzzel-vízzel.
Hisz az érdekek ezt kívánják.
Alig 20 évesen, tudásom akkori szintjén, írtam egy elmélkedést az emberi faj elkorcsosulásáról. Azt hiszem, a téma még inkább aktuálissá válik.
süti beállítások módosítása