Fotótipológia - Javaslat a fotótörténeti kutatás egységes
felosztási alapjainak létrehozásához
· Fotótörténeti korszakolás
· Művészettörténeti felosztás
· Technikatörténeti felosztás
· A képen ábrázolt tárgy szerinti felosztás
· A készítő szándéka szerinti felosztás
· A készítő státusa szerinti felosztás
· A befogadó szubjektuma szerinti felosztás
A készítő személye alapján történő felosztás
· Műfaji elhatárolás
· Eredetiség szerinti felosztás
· Kezeléstechnikai szempontok szerinti osztályozás
· A fénykép – mint tárgy – léte szerinti felosztás
I. Fotótörténeti (kronologikus) korszakolás
II. Művészettörténeti (stílusirányzatok szerinti) felosztás
III. Technikatörténeti felosztás (a készítés során alkalmazott technikák alapján)
A. Direkt pozitív eljárások
- dagerrotípia
- amfitípia
- ambrotípia
- pannotípia
- ferrotípia
- papír gyorsfénykép
- autochrom
- dufaycolor-film
- fordítós filmek (diapozitívek)
- polaroid
- heliochrómia
- fordítós papírok (pl. Cibachrome)
B. Negatív eljárások
- talbotípia negatív
- viaszpapír negatív (Le Gray-féle)
- albuminos üvegnegatív
- kollódiumos nedves eljárással készült üvegnegatív
- kollódiumos szárazlemez
- zselatinos szárazlemez
- Eastman papírnegatív és papír tekercsfilm (Kodak)
- nitrát tekercs- és síkfilm 9. acetát tekercs és síkfilm
- poliészter tekercs és síkfilm
- egyéb negatívok (papírra, más áttetszô anyagokra készült internegatívok stb.)
C. Pozitív eljárások
- talbotípia pozitív
- sópapír
- albumin
- matt albumin
- alboidin
- kazoidin
- celloidin
- matt celloidin
- zselatinos napfénypapír (aristo)
- zselatinos elôhívópapír (gázfénypapír, brómezüst zselatinos stb.)
- cianotípia
- argentotípia
- papír porcelánkép
- chromotípia
- krisztóleum
- platinotípia
- palládiumkép
- jódpapír
- só-arrow-root papír
- fotóporcelán
- opáltípia
- enyveshát
- fotóárnykép
- ivoritípia
Egyéb szempontok szerint: - Sztereókép
- Panorámafotó
- Bélyegfotó
- További eljárások
Nemeseljárások - Pigmentnyomat
- Szénnyomat
- guminyomat
- olajnyomat
- olajátnyomás
- ozotípia
- Ozobróm
- Enyvnyomat
- Brómolaj nyomat
- Brómolaj átnyomás
- Carbronyomat
- Pinatípia
Egyéb: pl.: mariotípia
Fotómechanikai sokszorosító eljárások - Woodburytípia
- Fotóheliogravür
- Fénynyomat
- Fotólitográfia
- Spitzertípia
IV. A képen ábrázolt tárgy (a másodlagos felhasználói szempontok) szerinti felosztás
Minden magyarországi gyûjtôhely (de a magánszemélyek is) csak és kizárólag a saját tematikus szempontjaik szerint gyûjtenek, csoportosítanak. Ennek megfelelôen vannak „történeti” „néprajzi” „közlekedési” „irodalmi” „idegenforgalmi” és számtalan szempont szerint csoportosított fotók. Nagyjából ahány képgyûjtemény, annyi fogalom. Nem is az a probléma, hogy ez a másodlagos szempont minden egyebet megelôzve szerepel az osztályozásokban, hanem az, hogy ezekre való hivatkozással a legfontosabb fotótörténeti aspektusokat is figyelmen kívül hagyják. További nehézséget okoz a keresés szempontjából, hogy a képen szereplô tárgyak miatt ugyanaz a fotó az egyes gyûjteményekben egészen eltérô besorolást kap.
V. A készítô szándéka szerinti felosztás
- Mûvészi célú (megjelenhet kiállításokon, a mûkereskedelemben, fotómúzeumokban, albumokban, kiadványokban).
- Alkalmazott célú fotók (mint pl. a riportképek, az illusztrációs fotók, tudományos felvételek, stb.).
- Családi (privát) célból készült képek.
VI. A készítô státusa szerinti felosztás
- Készíthette hivatásos (profi), aki lehet fotómûvész, fényképész iparos vagy alkalmazott fotós (a fotóriportereket is ide értve).
- Mûkedvelô (amatôr), aki lehet szervezett, azaz fotóklubokban alkotó és lehet csak önmaga gyönyörködtetésére fényképezô.
- Privát (családi fotós, akit knipszelôként emlegetnek régi lapokban).
Természetesen vannak átjárások a kategóriák között, hiszen a profi is fényképez családi képeket és az amatôr is elvállal alkalmi megbízásokat, de megkülönböztetésük mégsem érdektelen. Nem keverhetô össze a szándék szerinti felosztással!
VII. A befogadó szubjektuma szerinti felosztás
Szinte minden más szempontot megelôzve, részben önkéntelenül, az ember akaratától függetlenül hat. Így mûködik Roland Barthes tipológiája is, amely szerint vannak stúdium, punctum és közömbös fotók. Az elsô csoportba tartoznak azok a képek, amelyek kiváltanak ugyan valamiféle intellektuális érdeklôdést, de nem nyújtják a punctum képek „hûha”-érzését, ami azonnal belehasít az emberbe, ha egy számára fontos képpel találkozik. A stúdium és punctum típusú képek sokszorosát teszik ki a minden szempontból tökéletesen érdektelen képek.
Eszerint az egyes ember által önkéntelenül is követett felosztás:
- „jó kép”,
- „rossz kép”,
- „érdektelen”.
Addig nincs is baj, míg a fotó szemlélôje magánemberként alakít ki ilyen véleményt. Ám sok hivatalos képhasználó is elsôdleges szempontként alkalmazza, s ez már komoly probléma.
VIII. A készítô személye alapján történô (filosz szemléletû) felosztás
A mûködô fotótipológia hiányából eredô osztályozási hiányosságokat nálunk nevekkel próbálják elfedni. Bizonyos személyeket kiemelnek a fotótörténet folyamatából, különleges képességekkel ruházzák fel ôket, majd nevükkel jeleznek egy-egy korszakot. S ha már sokan, sokszor leírták ezt, ráadásul elhangzik egyszer-egyszer a tömegkommunikációban, könyv jelenik meg róluk, akkor már a köztudatban is egyet jelent a múlt századi városkép Klösz Györggyel, a portré Székely Aladárral stb. Ezzel együtt is úgy gondolom szükség van az alkotók neve szerinti felosztásokra!
IX. Műfaji elhatárolás
Talán e téren a legzavarosabb a magyar fotóelmélet és történetírás. Stílusjegyek szerinti, technikatörténeti és más elemeket kevernek a mûfaji meghatározások közé, s aztán csodálkoznak, hogy sehogy sem áll össze a részekbôl az egész.
Az alábbi mûfaj- meghatározások lefedik a fotográfia teljes területét:
- Portré (emberábrázolások, önarckép).
- Természetfotó (állatkép, növényfotó).
- Tájkép (városkép, épületfotó).
- Eseményfotó (sport, riport, színház, tánc).
- Csendélet, tárgyfotó.
- Tudományos, mûszaki fotó (csillagászati, mikro-, makrofelvétel, infravörös fotó, fotometria, víz alatti, ultrarapid felvételek, spektográfia).
- Illusztrációs fotó (reklám, divat).
- Képzômûvészeti fotó (akció, átfestett fotó, kollázs, montázs, vegyes technikájú képek).
X. Eredetiség szerinti felosztás (értékalapú, azaz ki, mit birtokol?)
- Eredeti (eredeti pozitív=vintázs, eredeti negatív, eredeti diapozitív).
- Poszt-eredeti (eredeti negatívról utólagos szerzôi kópia, eredeti negatívról mai másolat).
- Másolat (reprodukció, reprint, faximile, nyomat, printer-kép).
XI. Kezeléstechnikai szempontok szerinti osztályozás (formai, méretbeli, anyagminôség alapján)
- Fekete-fehér, monochróm, színezett, színes.
- Kontakt, A, B, C, D méretû nagyítás.
- Kasírozott, kasírozatlan, keretezett, albumban lévô, más módon installált.
- Egyedi kép, több kép egy témáról, sorozat, szekvencia, fotóesszé.
- Nitrát, üveg, papír.
XII. A fénykép – mint tárgy – léte szerinti felosztás
- Volt, de jelenleg nincs meg: – elpusztult, – ismeretlen helyen van, – csak máasodlagos forrásokból tudunk róla, – tárgyként még létezik, de károsodása oly mértékû, hogy képként már értékelhetetlen.
- Volt és van: – elsôdleges elôfordulási helyén (készítôjénél, vagy annak leszármazottainál, az ábrázolt személynél, a képen lévô esemény részeseinél, annak leszármazottainál, a kép megrendelôjénél), – másodlagos helyen (közgyûjteményben, magángyûjtônél, indifferens helyen).
http://fotomult.c3.hu/index.html
Szöveg: Kincses Károly, Munkácsy Gyula
Szerkesztõ: Kolta Magdolna
(ha az íróknak szerzői jogi problémájuk van a megjelenéssel, jelezzék, leveszem)
Romanee Conti 2010.12.12. 17:18:40
Romanee Conti 2010.12.13. 12:40:57
anorexiás mikulás 2010.12.14. 15:49:43