HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) Fotólexikon (2) fotólexikon (8) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) kedvenc gépem (1) Kedvenc gépem (3) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) Napikép (1) napikép (46) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) Nikon (1) nikon (38) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) portré (1) Portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) Zeiss (1) zeiss (21) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2010.12.12. 16:30 Romanee Conti

Fototipológia - http://fotomult.c3.hu/index.html

 Fotótipológia - Javaslat a fotótörténeti kutatás egységes
felosztási alapjainak létrehozásához

· Fotótörténeti korszakolás
· Művészettörténeti felosztás 
· Technikatörténeti felosztás
· A képen ábrázolt tárgy szerinti felosztás
· A készítő szándéka szerinti felosztás
· A készítő státusa szerinti felosztás
· A befogadó szubjektuma szerinti felosztás
A készítő személye alapján történő felosztás
· Műfaji elhatárolás
· Eredetiség szerinti felosztás
· Kezeléstechnikai szempontok szerinti osztályozás
· A fénykép – mint tárgy – léte szerinti felosztás


I. Fotótörténeti (kronologikus) korszakolás

  1. A fénykép megismerésének, elfogadásának kora (dagerrotípiák, talbotípiák idôszaka): 1839–1853 k.
  2. A fényképezés elsô virágkora (a fényképezés kézmûves korszaka): 1850–1870 k.
  3. A fényképezés tömegessé válása (ipari produktummá alakulása): 1875 k–1915 k.
  4. A fényképezés tagolódása, specializálódása: 1900 k–1947 k.
  5. Átmeneti felfutás, pozíciónyerés utáni fokozatos hanyatlás, értékvesztés, és ezzel párhuzamos differenciálódás (tömegáru–mûtárgy): napjainkig.

 
II. Művészettörténeti (stílusirányzatok szerinti) felosztás  

  1. Realista fotográfia („tiszta fotóiság”).
  2. Festôies fényképezés (lágyrajz, nemes eljárások, stb.).
  3. Szürrealista (kollázs, montázs, képmódosító eljárások, stb.).
  4. Dokumentarista (szociofotó, új tárgyiasság, stb.).
  5. Absztrakt (fotogram, mikro- és makrofényképezés, stb.).


III. Technikatörténeti felosztás (a készítés során alkalmazott technikák alapján)

A. Direkt pozitív eljárások

  1. dagerrotípia
  2. amfitípia
  3. ambrotípia
  4. pannotípia
  5. ferrotípia
  6. papír gyorsfénykép
  7. autochrom
  8. dufaycolor-film
  9. fordítós filmek (diapozitívek)
  10. polaroid
  11. heliochrómia
  12. fordítós papírok (pl. Cibachrome)

B. Negatív eljárások

  1. talbotípia negatív
  2. viaszpapír negatív (Le Gray-féle)
  3. albuminos üvegnegatív
  4. kollódiumos nedves eljárással készült üvegnegatív
  5. kollódiumos szárazlemez
  6. zselatinos szárazlemez
  7. Eastman papírnegatív és papír tekercsfilm (Kodak)
  8. nitrát tekercs- és síkfilm 9. acetát tekercs és síkfilm
  9. poliészter tekercs és síkfilm
  10. egyéb negatívok (papírra, más áttetszô anyagokra készült internegatívok stb.)

C. Pozitív eljárások

  1. talbotípia pozitív
  2. sópapír
  3. albumin
  4. matt albumin
  5. alboidin
  6. kazoidin
  7. celloidin
  8. matt celloidin
  9. zselatinos napfénypapír (aristo)
  10. zselatinos elôhívópapír (gázfénypapír, brómezüst zselatinos stb.)
  11. cianotípia
  12. argentotípia
  13. papír porcelánkép
  14. chromotípia
  15. krisztóleum
  16. platinotípia
  17. palládiumkép
  18. jódpapír
  19. só-arrow-root papír
  20. fotóporcelán
  21. opáltípia
  22. enyveshát
  23. fotóárnykép
  24. ivoritípia 

    Egyéb szempontok szerint:
  25. Sztereókép
  26. Panorámafotó
  27. Bélyegfotó
  28. További eljárások 

    Nemeseljárások
  29. Pigmentnyomat
  30. Szénnyomat
  31. guminyomat
  32. olajnyomat
  33. olajátnyomás
  34. ozotípia
  35. Ozobróm
  36. Enyvnyomat
  37. Brómolaj nyomat
  38. Brómolaj átnyomás
  39. Carbronyomat
  40. Pinatípia 
    Egyéb: pl.: mariotípia

    Fotómechanikai sokszorosító eljárások
  41. Woodburytípia
  42. Fotóheliogravür
  43. Fénynyomat
  44. Fotólitográfia
  45. Spitzertípia


IV. A képen ábrázolt tárgy (a másodlagos felhasználói szempontok) szerinti felosztás

Minden magyarországi gyûjtôhely (de a magánszemélyek is) csak és kizárólag a saját tematikus szempontjaik szerint gyûjtenek, csoportosítanak. Ennek megfelelôen vannak „történeti” „néprajzi” „közlekedési” „irodalmi” „idegenforgalmi” és számtalan szempont szerint csoportosított fotók. Nagyjából ahány képgyûjtemény, annyi fogalom. Nem is az a probléma, hogy ez a másodlagos szempont minden egyebet megelôzve szerepel az osztályozásokban, hanem az, hogy ezekre való hivatkozással a legfontosabb fotótörténeti aspektusokat is figyelmen kívül hagyják. További nehézséget okoz a keresés szempontjából, hogy a képen szereplô tárgyak miatt ugyanaz a fotó az egyes gyûjteményekben egészen eltérô besorolást kap.


V. A készítô szándéka szerinti felosztás

  1. Mûvészi célú (megjelenhet kiállításokon, a mûkereskedelemben, fotómúzeumokban, albumokban, kiadványokban).
  2. Alkalmazott célú fotók (mint pl. a riportképek, az illusztrációs fotók, tudományos felvételek, stb.).
  3. Családi (privát) célból készült képek.


VI. A készítô státusa szerinti felosztás

  1. Készíthette hivatásos (profi), aki lehet fotómûvész, fényképész iparos vagy alkalmazott fotós (a fotóriportereket is ide értve).
  2. Mûkedvelô (amatôr), aki lehet szervezett, azaz fotóklubokban alkotó és lehet csak önmaga gyönyörködtetésére fényképezô.
  3. Privát (családi fotós, akit knipszelôként emlegetnek régi lapokban).

Természetesen vannak átjárások a kategóriák között, hiszen a profi is fényképez családi képeket és az amatôr is elvállal alkalmi megbízásokat, de megkülönböztetésük mégsem érdektelen. Nem keverhetô össze a szándék szerinti felosztással!


VII. A befogadó szubjektuma szerinti felosztás

Szinte minden más szempontot megelôzve, részben önkéntelenül, az ember akaratától függetlenül hat. Így mûködik Roland Barthes tipológiája is, amely szerint vannak stúdium, punctum és közömbös fotók. Az elsô csoportba tartoznak azok a képek, amelyek kiváltanak ugyan valamiféle intellektuális érdeklôdést, de nem nyújtják a punctum képek „hûha”-érzését, ami azonnal belehasít az emberbe, ha egy számára fontos képpel találkozik. A stúdium és punctum típusú képek sokszorosát teszik ki a minden szempontból tökéletesen érdektelen képek. 
Eszerint az egyes ember által önkéntelenül is követett felosztás:

  • „jó kép”,
  • „rossz kép”,
  • „érdektelen”.

Addig nincs is baj, míg a fotó szemlélôje magánemberként alakít ki ilyen véleményt. Ám sok hivatalos képhasználó is elsôdleges szempontként alkalmazza, s ez már komoly probléma.


VIII. A készítô személye alapján történô (filosz szemléletû) felosztás

A mûködô fotótipológia hiányából eredô osztályozási hiányosságokat nálunk nevekkel próbálják elfedni. Bizonyos személyeket kiemelnek a fotótörténet folyamatából, különleges képességekkel ruházzák fel ôket, majd nevükkel jeleznek egy-egy korszakot. S ha már sokan, sokszor leírták ezt, ráadásul elhangzik egyszer-egyszer a tömegkommunikációban, könyv jelenik meg róluk, akkor már a köztudatban is egyet jelent a múlt századi városkép Klösz Györggyel, a portré Székely Aladárral stb. Ezzel együtt is úgy gondolom szükség van az alkotók neve szerinti felosztásokra!


IX. Műfaji elhatárolás

Talán e téren a legzavarosabb a magyar fotóelmélet és történetírás. Stílusjegyek szerinti, technikatörténeti és más elemeket kevernek a mûfaji meghatározások közé, s aztán csodálkoznak, hogy sehogy sem áll össze a részekbôl az egész.
Az alábbi mûfaj- meghatározások lefedik a fotográfia teljes területét:

  1. Portré (emberábrázolások, önarckép).
  2. Természetfotó (állatkép, növényfotó).
  3. Tájkép (városkép, épületfotó).
  4. Eseményfotó (sport, riport, színház, tánc).
  5. Csendélet, tárgyfotó.
  6. Tudományos, mûszaki fotó (csillagászati, mikro-, makrofelvétel, infravörös fotó, fotometria, víz alatti, ultrarapid felvételek, spektográfia).
  7. Illusztrációs fotó (reklám, divat).
  8. Képzômûvészeti fotó (akció, átfestett fotó, kollázs, montázs, vegyes technikájú képek).


X. Eredetiség szerinti felosztás (értékalapú, azaz ki, mit birtokol?)

  1. Eredeti (eredeti pozitív=vintázs, eredeti negatív, eredeti diapozitív).
  2. Poszt-eredeti (eredeti negatívról utólagos szerzôi kópia, eredeti negatívról mai másolat).
  3. Másolat (reprodukció, reprint, faximile, nyomat, printer-kép).


XI. Kezeléstechnikai szempontok szerinti osztályozás (formai, méretbeli, anyagminôség alapján)

  1. Fekete-fehér, monochróm, színezett, színes.
  2. Kontakt, A, B, C, D méretû nagyítás.
  3. Kasírozott, kasírozatlan, keretezett, albumban lévô, más módon installált.
  4. Egyedi kép, több kép egy témáról, sorozat, szekvencia, fotóesszé.
  5. Nitrát, üveg, papír.


XII. A fénykép – mint tárgy – léte szerinti felosztás

  1. Volt, de jelenleg nincs meg: – elpusztult, – ismeretlen helyen van, – csak máasodlagos forrásokból tudunk róla, – tárgyként még létezik, de károsodása oly mértékû, hogy képként már értékelhetetlen.
  2. Volt és van: – elsôdleges elôfordulási helyén (készítôjénél, vagy annak leszármazottainál, az ábrázolt személynél, a képen lévô esemény részeseinél, annak leszármazottainál, a kép megrendelôjénél), – másodlagos helyen (közgyûjteményben, magángyûjtônél, indifferens helyen).

http://fotomult.c3.hu/index.html
Szöveg: Kincses Károly, Munkácsy Gyula
Szerkesztõ: Kolta Magdolna

(ha az íróknak szerzői jogi problémájuk van a megjelenéssel, jelezzék, leveszem)

3 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Romanee Conti 2010.12.12. 17:18:40

Na, ezt kerestem. Nekem nagyon tetszik, mert rugalmas rendszerként kezeli, a lehető legtöbb megközelitésben. Igaz, hogy majdnem hozzáférhetetlen, kezelhetetlen az anyag számomra, Mac-Safari, Google Crome segítségével kellett egyenként kimásolni a dolgot, de megérte, jó, értelmes, szekmai megközelítés.

Romanee Conti 2010.12.13. 12:40:57

több mint egy órámba került, kalapos őket egyszer majd lecserélem.

anorexiás mikulás 2010.12.14. 15:49:43

Tényleg érdekes. Érdemes volt megkeresni.
süti beállítások módosítása