2013.07.01. 20:40 Romanee Conti
Kérdés instant film ügyben [mudman]
11 komment
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ragyás 2013.07.01. 23:36:27
Hát izé!
Be kell kalibrálni az anyagot. Ha komoly szándékaid vannak a filmekkel, akkor általában mindet, amivel dolgozni akarsz. Lehet kalibrálás nélkül is használni őket, de ha teljesen ki akarod használni a képességüket, pontosan akarsz dolgozni, akkor kalibrálni kell. Nem bonyolult, mégis könnyen el lehet rontani, mert precízen kell dolgozni.
Itt ebben az esetben azonos hőmérsékleten, azonos ideig kell hívni az anyagot. Ha van elég fényed, akkor szabadon játszhatsz az expozíciós idővel, és blendével, a lényeg, hogy a film azonos fénymennyiséget kapjon. Egy és egyezred másodpercen belül szabadon csereberélheted az expozíciós időket, a rövidebb és hosszabb megvilágítást rosszabbul hasznosítják a fényérzékeny anyagok. Tehát többet kell exponálni, korrigálni kell. Hogy mennyivel kell módosítani az expót azt egyedileg kell meghatározni.
Készíts egy referencia felvételt, amire megfelelően erős fényben exponálj egy Kodak szürke táblát.
Ha helyesen exponáltál, és jól hívtál az instant anyagodon lévő tábla nagyjából megegyezik az eredetivel. Ezt denzitométerrel, szkennerrel, vagy precíz kézi spotméterrel, illetve szemmel tudod ellenőrizni. ( ki kéne mérned az anyag tónusterjedelmét is, azaz meddig lesz részlet a fehérben és a feketében )
Ezután jön a kevés fényben való exponálás a korrigált expókkal. Általában ahogy távolodunk az egy másodperctől úgy nő a meghosszabbítás, de nem egyenesarányban. Elég bátran kell exponálni.
Én instant anyagokat nem használok módosított expóval, csak filmeket, ott egy egyperces mért expóból akár húszperces módosított megvilágítás is kikerekedhet. Ezt kell kikísérletezni expókkal és mérésekkel, azaz addig kell próbálni az expót, ameddig az előhívott szürke tábla ugyanolyan fedettségű nem lesz, mint a referencia felvételen. Színesnél ilyenkor a színek elmászkálnak ( itt az anyag rétegeinek külön-külön kéne mérni CMY denzitométerrel a denzitását, és CC filterekkel helyrepakolni a színtorzulást. Fekete-fehérnél meg kéne mérni a tónusgörbe meredekségét ( ez az a bizonyos gamma, amiről pár napja volt szó ), és azt megvizsgálni, hogy az elején beállított sztenderd hívástól érdemes-e eltérni a hőmérséklet növelésével, és/vagy a hívási idő növelésével.
Ide nagyon pontosan kéne tudni, hogy mit is szeretnél látni az előhívott anyagon, részben itt egyesül a szubjektivitás, a precíz objektivitással, illetve ennél is komplikáltabb a dolog. Ezzel a módszerrel, ha kellően precízen dolgozol megkapod ugyanazt a gammát, tónust, amit rövid expóval, erős fényben. Csakhogy elég hülyén mutat, amikor éjszaka nappali hangulatú képet kapsz, tehát az előre megálmodott mértékben csúsztatni kell az értékeket.
Összességében ez elég költséges és munkaigényes játék, csak akkor van értelme belevágni, ha komoly szándékaid vannak az anyaggal, magával a fotóval. Ma már azt is meg kell jegyezni, ha biztosítva látod a kalibrált anyag folyamatos ellátását.
Még egyszer mondom ez a módszer nem kötelező, sokat vitatott a fotósok között. Ha mégis belevágsz, megváltozik a látásod, egyből kiszúrsz olyan bravúrokat és fogyatékosságokat, amiket korábban észre sem vettél.
Sok buktatója van még a kalibrálásnak, de nem akarom teljesen elvenni a kedved.
Jó szórakozást!
Be kell kalibrálni az anyagot. Ha komoly szándékaid vannak a filmekkel, akkor általában mindet, amivel dolgozni akarsz. Lehet kalibrálás nélkül is használni őket, de ha teljesen ki akarod használni a képességüket, pontosan akarsz dolgozni, akkor kalibrálni kell. Nem bonyolult, mégis könnyen el lehet rontani, mert precízen kell dolgozni.
Itt ebben az esetben azonos hőmérsékleten, azonos ideig kell hívni az anyagot. Ha van elég fényed, akkor szabadon játszhatsz az expozíciós idővel, és blendével, a lényeg, hogy a film azonos fénymennyiséget kapjon. Egy és egyezred másodpercen belül szabadon csereberélheted az expozíciós időket, a rövidebb és hosszabb megvilágítást rosszabbul hasznosítják a fényérzékeny anyagok. Tehát többet kell exponálni, korrigálni kell. Hogy mennyivel kell módosítani az expót azt egyedileg kell meghatározni.
Készíts egy referencia felvételt, amire megfelelően erős fényben exponálj egy Kodak szürke táblát.
Ha helyesen exponáltál, és jól hívtál az instant anyagodon lévő tábla nagyjából megegyezik az eredetivel. Ezt denzitométerrel, szkennerrel, vagy precíz kézi spotméterrel, illetve szemmel tudod ellenőrizni. ( ki kéne mérned az anyag tónusterjedelmét is, azaz meddig lesz részlet a fehérben és a feketében )
Ezután jön a kevés fényben való exponálás a korrigált expókkal. Általában ahogy távolodunk az egy másodperctől úgy nő a meghosszabbítás, de nem egyenesarányban. Elég bátran kell exponálni.
Én instant anyagokat nem használok módosított expóval, csak filmeket, ott egy egyperces mért expóból akár húszperces módosított megvilágítás is kikerekedhet. Ezt kell kikísérletezni expókkal és mérésekkel, azaz addig kell próbálni az expót, ameddig az előhívott szürke tábla ugyanolyan fedettségű nem lesz, mint a referencia felvételen. Színesnél ilyenkor a színek elmászkálnak ( itt az anyag rétegeinek külön-külön kéne mérni CMY denzitométerrel a denzitását, és CC filterekkel helyrepakolni a színtorzulást. Fekete-fehérnél meg kéne mérni a tónusgörbe meredekségét ( ez az a bizonyos gamma, amiről pár napja volt szó ), és azt megvizsgálni, hogy az elején beállított sztenderd hívástól érdemes-e eltérni a hőmérséklet növelésével, és/vagy a hívási idő növelésével.
Ide nagyon pontosan kéne tudni, hogy mit is szeretnél látni az előhívott anyagon, részben itt egyesül a szubjektivitás, a precíz objektivitással, illetve ennél is komplikáltabb a dolog. Ezzel a módszerrel, ha kellően precízen dolgozol megkapod ugyanazt a gammát, tónust, amit rövid expóval, erős fényben. Csakhogy elég hülyén mutat, amikor éjszaka nappali hangulatú képet kapsz, tehát az előre megálmodott mértékben csúsztatni kell az értékeket.
Összességében ez elég költséges és munkaigényes játék, csak akkor van értelme belevágni, ha komoly szándékaid vannak az anyaggal, magával a fotóval. Ma már azt is meg kell jegyezni, ha biztosítva látod a kalibrált anyag folyamatos ellátását.
Még egyszer mondom ez a módszer nem kötelező, sokat vitatott a fotósok között. Ha mégis belevágsz, megváltozik a látásod, egyből kiszúrsz olyan bravúrokat és fogyatékosságokat, amiket korábban észre sem vettél.
Sok buktatója van még a kalibrálásnak, de nem akarom teljesen elvenni a kedved.
Jó szórakozást!
mudman 2013.07.02. 10:48:09
@Leslie E. Gallo:
Köszi, ezt én is megtaláltam. :) Engem az érdekel, hogy a nagyon hosszú expót hogy viseli. Egyáltalán elviseli-e. De igazad van, majd valamit kávézaccból jósolok, aztán megnézem mi lett belőle, jegyzetelek, aztán lesz valami. Végülis hamar látom - vagy nem látom - az eredményt.
Köszi, ezt én is megtaláltam. :) Engem az érdekel, hogy a nagyon hosszú expót hogy viseli. Egyáltalán elviseli-e. De igazad van, majd valamit kávézaccból jósolok, aztán megnézem mi lett belőle, jegyzetelek, aztán lesz valami. Végülis hamar látom - vagy nem látom - az eredményt.
mudman 2013.07.02. 11:02:04
@ragyás:
Köszi, technikai hátterem a Kodak szürke táblánál és a szpotméternél kimerült. De ezekkel tudok majd mit kezdeni. Igaz, a próbálgatást így nem úszom meg, pedig ezen akartam spórolni, valami tuti képlettel. :)
Komoly terveim nincsenek a legjobb esetben is csak 8x8 centis - levágott sarkú - képpel, csak szeretek játszani.
Köszi, technikai hátterem a Kodak szürke táblánál és a szpotméternél kimerült. De ezekkel tudok majd mit kezdeni. Igaz, a próbálgatást így nem úszom meg, pedig ezen akartam spórolni, valami tuti képlettel. :)
Komoly terveim nincsenek a legjobb esetben is csak 8x8 centis - levágott sarkú - képpel, csak szeretek játszani.
ragyás 2013.07.02. 16:36:51
@mudman:
Tuti képlet nincs, a korrekciók anyagspecifikusak, minden film másként reagál a hosszú expóra. Azért majd írd meg mire jutottál.
Tuti képlet nincs, a korrekciók anyagspecifikusak, minden film másként reagál a hosszú expóra. Azért majd írd meg mire jutottál.
mudman 2013.07.02. 21:49:11
@ragyás:
Mindenképpen meg fogom énekelni, de egyelőre még lyukat hajkurászok. Persze nem szeretnék venni, hanem fúrok magam. Már azt is tudom, mibe.
Mindenképpen meg fogom énekelni, de egyelőre még lyukat hajkurászok. Persze nem szeretnék venni, hanem fúrok magam. Már azt is tudom, mibe.
ragyás 2013.07.02. 22:11:19
Lyukban nem tudok segíteni, de vannak a neten spéci oldalak, bár azt hiszem ott nagyobbak az átmérők.
mudman 2013.07.02. 22:25:58
Lyukkamerás ember volt olyan jó, és mutatott nekem profi, gyári lyukat, de ~ 4000 Ft egy kis folytonossági hiányért, az nekem soknak tűnik. :) Legalábbbis itt ennyiért láttam: ( www.lenoxlaser.com/index.php?dispatch=products.view&product_id=72 )
Nekem meg amúgy is elég a 0,5 mm-es, amit meg már lehet fúrni is. (Szerintem) Anyagnak a szelephézagmérő készlet, egyik ritkán használt lapjára gondoltam. Szóval hamarosan kipróbálom.
Nekem meg amúgy is elég a 0,5 mm-es, amit meg már lehet fúrni is. (Szerintem) Anyagnak a szelephézagmérő készlet, egyik ritkán használt lapjára gondoltam. Szóval hamarosan kipróbálom.
Romanee Conti 2013.07.03. 03:19:36
@mudman: miért nem vágatsz lézerrel? A fúrás nem pontos.
mudman 2013.07.03. 10:40:30
@Romanee Conti:
Próbáltam otthon a lézerpointerrel, de az ördögnek sem akarta kilyukasztani azt a fránya lemezt. :)
Próbáltam otthon a lézerpointerrel, de az ördögnek sem akarta kilyukasztani azt a fránya lemezt. :)
teljesen alkalmatlan? Tapasztalat? Elmélet? Tipp?