HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) napikép (46) Napikép (1) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) Nikon (1) nikon (38) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2011.09.08. 20:40 Romanee Conti

Objektívekről*

Már hozzászólásban is felmerült a kérdés, de most jöttem rá, hogy ezt sem tudom megválaszolni. Arra jöttem rá, hogy az objektív tervezés története két korszakból áll (ebben a megközelítésben). Első korszakban a lencsék fixen helyezkedtek el, az élesség állítás a film síkja, és az objektív távolságától függött. 

Zavarba vagyok, hogy a diferenciáltan mozgó lencsetagok mikor jelentek meg? Retrofókusz? Leica ojektívek? Fogalmam sincs, és szomorú vagyok, és rendre a hagyma hasonlatom jut az eszembe. Talán leíró szinten van némi tudásom, de funkcionális szinten kevés. De nagyon érdekes a probléma.

Ha akár a Canon MP-E 65mm f/2.8 objektívet megnézzük, látható miről beszélek. Ha az Apo-macro-Sironart nézzük, vagy akármilyen nagyformátumú objektívet, tiszta sor, van egy lencserendszer, az a film síkjától kerül bizonyos távolságba.

Valakinek van ötlete? Ha már szóba került az Apo-macro-Sironar, összegyüjtöm a témával kapcsolatos bejegyzéseket, hogy egy helyen legyenek.

4 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bácsiszelet 2011.09.08. 11:21:15

Úgy emlékszem, hogy a fix kihuzatos gépeknél a mozgó lencsetaggal történő élességállítást először a Cooke lencserendszerből származtatott objektívekkel (Radionar, Tessar, Xenar, Heliar, Heliostigmat, miegymás) sikerült megoldani:

Ezeknél a frontlencse finom előre-hátra mozgatása radikálisan változtatja az eredő fókuszt, tehát egy 10,5 cm-es objektívnél úgy két milliméter elmozdítással megoldható a közeli élesreállítás.

A szimmetrikus objektíveknél és a teleobjektíveknél sokáig maradt az egész rendszer elmozdítása, pl. Reflex Korelle, ahol tubusban lehet kitolni a komplett objektívet rekeszestől akár 4-5 cm-re. Viszont így maradt az expozíciókorrekció kényszere.

Hogy a belső élességállítás mikor született, arról fogalmam sincs.

bácsiszelet 2011.09.08. 12:39:21

Ide bejegyeztem, kérem szépen, de elnyelte a rendszer :(
Pedig a friss topikok listájában ott van.
A jószándék megvan bennem, hogy az elmúlt fél évet bepótoljam, de a blog ördöge közbelépett.

bácsiszelet 2011.09.08. 12:40:14

Nohát, most előkerült…

bácsiszelet 2011.09.12. 19:08:26

Még egy érdekesség:

collectiblend.com/Cameras/Mamiya/Mamiya-Six-I.html

A Mamiya kísérlete: az élességet a filmsík előre-hátra mozgatásával lehet beállítani.
süti beállítások módosítása