HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) Fotólexikon (2) fotólexikon (8) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) Napikép (1) napikép (46) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) Nikon (1) nikon (38) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) Zeiss (1) zeiss (21) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2011.07.17. 21:37 Romanee Conti

Előző cikkre reagálva

Nagyon érdekes a cikk, de én a dolgokat másképp látom.

Van az objektív, leképez egy képet, és kész. Valahol, teljesen mindegy, mire, film, digitális érzékelő? Mivel, a kép több csatornán jelenik meg, mint nyomtatott könyv, mint fotóműtárgy, mint weben publikált kép, szerintem elmosódik a folyamat.

Annál inkább, mert például én nagyon rég, az analóg anyagaim digitálisan dolgozom fel. Mert a ezüst alapú nagyítás árnyékátviteli terjedelme nem olyan nagy, mint ha digitálisan dolgozom fel a képeimet. Ennyi. Mint kép készítő, az a célom, hogy az exponálás pillanatában elképzelt kép minél pontosabban kerüljön a befogadókhoz. Mivel nagy vonalakban mindent meg tudok csinálni Photoshopban, a saját képeimmel nem teszem meg, mert szerintem a Photoshop egy érzékeny virtuális nagyítógép, ami arra való, hogy a kép finomhangolását elvégezzük. Legjobb tudásom szerint ha nem vagyok biztos a képben, le sem exponálom. Ha a képpel probléma van, szomorúan bezárom a filet, és lapozok. Lehet trükközni, de minek? Mivel koromnál fogva nem vagyok Facebook felhasználó (hülyeségnek tartom az egészet), nem érdekel az azonnal visszacsatolás, ismertség etc.

A másik oldalról, mivel a főiskola alatt 4 évig számolatlanul nagyítottam, kísérleteztem, napi x órában, van némi rálátásom a dologra, de majd 20 éve Photoshoppal dolgazom igen nagy intenzitással, ebben a dologban is van némi rálátásom.

Tehát, igazán én úgy látom, hogy akár öntött nedveseljárás, leica, 6x6, 9x12, szappantartó, D3, S2, NEX-5, van a fránya objektív, és a lényeg, MIT AKARUNK LEKÉPEZNI? Ennek a leképezésnek a minősége természetesen tükrözi a választásunkat, mivel tettük ezt? (vagy a lehetőségeinket) Itt jegyzem meg, a 9x12 anyagilag nem megterhelő, mindenki előtt nyitva áll. Információ tartalmában csak egy drasztikus új digitális rendszer verheti meg. Én most ezt teszem. Évek óta vázlatfotózom szappantartóval. Mert ezt engedhetem meg magamnak. Ami szerencse, őszre úgy érzem, az én elvárásaimnak megfelelő rendszert tudok összerakni digitális vonalon. De mellette, kompromisszum mentesen csinálok 6x6 (most kezdtem el, Certo-six), és 9x12 ezüst alapú képeket (negatívokat). Ez mindenkinek saját döntése.

Összegezve, mindenkinek igaza van, de senkinek sincs igaza.

10 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emhetes 2011.07.18. 08:24:33

Végülis ha van egy szuper objektíved, és egy olyan rendszered, ami lehetőséget ad neki, hogy jó minőségű "dologra" rajzoljon, értem ezalatt: minél nagyobb méretű finomszemcsés film vagy nagy pixelszámú és pixelméretű szenzor (uram bocsá' mindez egy rendszerben, cserélhető hátsó résszel), akkor technikailag megadtad a képnek, hogy ha tartalmilag is jól sikerül, akkor BÁRMIT kezdhetsz vele.
Én mindig ezzel a technikailag megadással voltam/vagyok elfoglalva, ahhoz, hogy a tartalmi rész és jó legyen, nemrég kezdtem az elmémet csiszolni.

kjapp · https://napfenyesblog.wordpress.com/ 2011.07.18. 08:49:16

kicsit arra felé billen minden, mintha a fényképezés alapvető célja a 'valóság leképezése' lenne, és azt természetesen minél 'élethűbb' módon tegyük meg. Ezt az 'élethűséget' adná meg a jó objektív meg a szenzor vagy film felbontása?

Szerintem nem.

A festők is elég régen alkalmaznak fotókat a festményhez kiinduló ponttul, de azt a pluszt amitől a festmény jó lesz, és a kiindulási fénykép egy felejthető tucatkép, azt a festő a fejében teszi hozzá.

Vannak olyan fotós kísérletek amelyek éppen szembe mennek a fotó látszólagos objektivitásával (tehát az élesebb, nagyobb pixel számú, méretű kép) mint a lyukkamera, a lomo stb.

A gondolat kell amit RC is emleget, különben csak technikailag többé kevésbé jónak mondható, de unalmas közhelyeket és tartalmatlan közléseket ontunk magunkból ami jól látható az interneten, mindegy hogy a kép digitálisan PS-sel vagy lyukkamerával, vagy leicával leica méretű filmre készült.

praktica MTL 5 2011.07.18. 17:11:27

1. Szerintem nincs fotó, festészet, grafika stb. .... Csak művészet. Ugyan úgy, ahogy nincs kémia, fizika, biológia... csak tudomány.
2. Jó sokat el lehet filozofálgatni a fényképezés lényegéről, ami nekem a közetkező: Mindenki takarodjon fényképezni... én is.
3. Egyszer a fényképezést mint a pillanat művészetét határozta meg egy "szakember". Aha, miután egy kép hónapokig érlelődik negatívon, háttértáron, utána órákig szöszmötöl vele az ember laborban vagy PS-ben.

Romanee Conti 2011.07.18. 20:39:03

Egy dolgot hozzáteszek a bejegyzéshes. Egy kicsit úgy érzem, hogy teljesen másról beszélünk, igaz, reflektáltam egy dologra, de másról szól. Csak jelzem.

marykutya2 2011.07.18. 22:01:16

@praktica MTL 5: valaha irtam ide a kommentbe RC nek , hogy nem hiszem , hogy annak idejen a reneszanszba , esti folyoparti beszelgetesnel elhangzott volna , hogy

-" Te figyu hany megaszörös az az uj ecseted amivel a Sixtusit maszatoltad össze ? "

- OOoo , ne is mondd van mar az uj 1508 as modell , mar meg is rendeltem hozza a lovas DHL

praktica MTL 5 2011.07.19. 13:05:28

@marykutya2: De.
Csak festékekről, színezékekről, esetleg camera obscuráról volt szó. Egyszer láttam egy filmet, melyszerint a festészet forradalmát a lyukkamera hozta el.
Éppen a napokban ajánlottak nekem a művészellátóban mókusszőr meg tehénfülszőr ecsetet.

Másik párbeszéd:
két őssámán üldögél a barlang előtt:
– Te milyen csücsörítési átmérővel köpködöd fel a képeidet és hány nyútonnal püfölöd közben a pofád?
– Attól függ mekkora felületen dolgozom. Na meg mennyi nyálam van éppen.
Monológ:
Pásztor a nagyunalomba:
– A fenébe! A tegnapi bicskázásban kiment a késem éle. Most hogy faragom ki ezt a 0,3 mm-es vonalat ebben az ornamentikus díszítésben.

praktica MTL 5 2011.07.19. 13:23:33

@emhetes: Egy 3,5/50 indusztár objektívvel is lehet jó képet csinálni. Ha nem tökéletes a felszerelésed akkor legfeljebb kompromisszumokra kényszerülsz. De ez lehet, hogy még megtermékenyítően is hat.
Ha valaki akkor kezd el "alkotni" amikor a felszerelése trendi, akkor megette a fene. Ha másért nem, azért, mert ha nem alkotsz, honnan a fenéből tudod, hogy NEKED mi is kell. Nekem a kedvencem a Cokin rendszer. Évekig kompendiumot fabrikáltam, most van vagy öt gyárim - csak egy darab fényképet sem csinálok vele.
Annak idején az első obi amit megvettem a 300D-hez, egy 28-as volt, mondván az kb. megfelel a normálobjektívnek. Ennek örömére míg az gyakorlatilag soha sincs a gépemen, a 100 mm-est használom folyamatosan, amit különben makróra vettem.
Vagy említhetném az utóbbi időben az űrsiklóról készült két legjobb képet – mindkettő 1,8/50-nel

praktica MTL 5 2011.07.19. 13:24:47

@Romanee Conti: Azért jól elvagyunk. Csak a sör hiányzik. Nem baj. Majd fakultatívan.

marykutya2 2011.07.19. 15:35:51

@praktica MTL 5: nekem a belsö bioautofokuszom pontossaga egyenesen aranyos a veralkohol szintemmel . . . .sot egy ido utan csak manualisan megy illetve döl . . . . .
süti beállítások módosítása