HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) Fotólexikon (2) fotólexikon (8) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) kedvenc gépem (1) Kedvenc gépem (3) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) Napikép (1) napikép (46) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) Nikon (1) nikon (38) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2015.01.09. 09:47 Romanee Conti

Leitz-Leica Elmar 90mm objektív története

E90_222.jpg

Leica Macro Elmar-M 90mm f/4 igen komoly szociális agressziót váltott ki,
de én azért megvédeném:)  

 

wwwww2.jpg

A kezdetek igen régre nyúlnak vissza. Szerintem kiindulásként a isten áldotta tehetségű Ludwig Bertele 1924-ben szabadalmaztatott Ernostar a kiindulási alap, átszámolva Leica 90 mm-re. Az első 90mm Elmar 1933-ban jött ki (vagy 31-ben, két nagyon meghatározó forrás mást mond). Ami elgondolkoztató, ez az objektív, gyakorlatilag 79 éve majdnem változatlanul (fentartva a hibázás lehetőségét) gyártják. Minden idők legkissebb súlyú 90mm objektívje, a mai napig az összes 90mm objektív használható az összes Leicára, és igen meghatározó forrás szerint a Leitz-Leica egyik, ha nem a legsikerültebb objektívje.

E90_2.jpg

Akkor a 4/90mm objektív:

1933-1964-ig volt egy kicsit rusnya változat
1554.1964-ig már egy retró, igen csinos lencse
1973-1978-ig a LEITZ ELMAR-C
2003-tól a mai  MAKRO-ELMAR-M

Szóval... vannak nagy dolgok az életben, és ha egy objektívet, némi szünettel (jó, azért 25 év) azért 79 éve gyártanak, akkor ott valami nagyon el lett találva. (fentartva a jogot, hogy hülyeséget írtam, esetleg)

20 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emhetes 2012.07.27. 09:58:27

Jó obi biztos, de ha 10x annyit keresnék mint most, akkor sem venném meg, mert sztem nem tud 1 millát. Mert annyit (szinte) egy obi sem tud.

marykutya2 2012.07.27. 18:13:29

@Romanee Conti: " A Leica Macro Elmar-M 90mm f/4 igen komoly szociális agressziót váltott ki,
de én azért megvédeném:) "

-Akkor felreertettel , a kommentnek semmi koze a szocialis erzekenyseghez , ez egy targy es velemenyt formaltam rola es a
tobbi vele szinonim targyrol erzelmeket felreteve .
Ettol meg lehet szep meg kivanatos meg minden , de ertelmetlen
ertelmezhetetlen szamomra igy ebben a talalasban a Leica gmbh
reszerol .

Romanee Conti 2012.07.27. 18:43:43

@marykutya2: Nem értünk egyet, ez egy remek, kicsi, könnyű objective, de ez nem baj.

marykutya2 2012.07.27. 20:11:21

Approximately 240 g ( 8.47 ounces ) for the Black Anodized Aluminium Version, 320 g ( 11.29 ounces ) for the Silver Chrome-Plated Brass Version.

Nikon 85mm f/3.5G AF-S DX Micro ED (VR-II) 12.5 oz es 479.- usd

479.- vs . 3995.- 11,2 uncia vs 12,5 uncia

az egyik manualis es a max 1:3 a masik af + vr es 1:1

-ezek a makacs tenyek, aztan ez mellett johet a szepseg az esztetika meg az osszes tobbi erv.
Az egyik az Tommaso Campanella 1602 Napállama a másik pedig a mérnökök Saturn V 1967 rakétája . . . . .

gy* 2012.07.27. 21:02:53

jéé, nekem volt ilyen Elmar-C-m :D
Nagyon szerettem, de nem tudtam igazán kihasználni. Most olyan 150 dolláros lencse, tisztára megéri venni egyet m4/3-hoz.
A Summicron-C 2/40mm párját sokkal jobban szerettem. Érdekes módon van egyfajta színvilága mindkét optikának, ami utánozhatatlan.

Romanee Conti 2012.07.27. 21:06:58

@gy*: Erre akartam kilyukadni:) Kapható 150 dollárért, olvastam tesztet, maid ugyanaz. Ezek szerint a meglátásom iz igaz, a szubjektív objektív, kösz! Nem beszéltünk össze.

Romanee Conti 2012.07.27. 21:18:34

@marykutya2: Nem akarlak meggyőzni, de de ha beleszeretnék, inkább ezt venném meg, mint egy Suzukit. Döntés kérdése. De természetesen tiszteletben tartom a véleményed, és semmilyen szinten senkit semmiről nem akarok meggyőzni. A blog, az én hozzáállásomat tükrözi, azt a tiszteletet, amivel hozzáállok akár itt Barnak-Berek-Bertele munkásságához, amit az elmúlt 3 év tapasztalatai szerint, csak nem sikerült túlhaladni, megkerülhetetlen zseniális objektíveket terveztek az urak (Berek, Bertele) Pierre Angénieux óta nem ismerek ilyen kvalitású zseniket, pedig kézzel számolták ki az objektíveket, nem enterrel. De ismét csak azt tudom mundani, más a véleményünk ebben a kérdésben, és ez nem baj.

marykutya2 2012.07.27. 21:35:12

@Romanee Conti: Ha már szerelem és Suzuki , akkor viszont úgy korrekt a dolog , hogy Suzuki vagy egy ilyen Mercedes-Benz ? Mindkettö elvisz ugyanoda négykeréken . . . . .
www.mbgrand600.com/index.html

Az optikákhoz visszatérve , hogy lásd igyekszem a legkorrektebb küzdelemre , tessék ez is egy igazi hochdájcs darab és mégis feleannyiba kerül és überkorrekt darab .
www.adorama.com/ZI1002MPZF2.html
www.photozone.de/nikon_ff/590-zeisszf10020ff

emhetes 2012.07.27. 21:50:21

@marykutya2: Ennek a Macro Planar Zeiss-nek nem gyengék a teszteredményei :)

Romanee Conti 2012.07.27. 22:02:14

@marykutya2: Keress rá a blogon, a 100mm Macro Planar, gyakorlatilag a legkedvesebb objektívem:) De megvenném még a Olympus 105 macrót is. De ha lenne pénzem, akkor a Leica Macro Elmar-M 90mm f/4 is:)

ragyás 2012.07.28. 16:35:55

@Romanee Conti:

Nézőpont kérdése minden, ha az objektívek gyakorlati hasznát nézzük ( mi mást nézzünk ), akkor ott elvérzik a Leica makró. Drága és a a dolog lényegénél fogva nem távmérősre való.
Legfeljebb Visoflexszel tudnám elképzelni, ami egy újabb objektív ára, és akkor tartanánk ott, mint egy bármilyen tükörreflexes géppel és egy bármilyen makróobjektívvel.
Azért bármilyennel, mert, ha az eredményt nézzük, azaz a kész képet, és nem az objektívek metszeti képét, és adatlapját, akkor elég nehéz megkülönböztetni őket.
Szinte az összes gyártó nagyszerű makróobjektívet készít, sőt a képe alapján elég nehéz lenne megkülönböztetni egy baba 50-es alap, vagy egy 80-100 mm-es tele felvételét, ami harmonikával készült.
Nagyon tetszenek a távmérős Lajkák, de a makró nem az ő vadászterületük.
..., ha már szóba került a Zeiss, az ő teljesítményük felülmúlja a Leitz-ét, azaz nagyon egyenletesen teljesítenek az objektívjei, nincsenek hullámvölgyei.

Romanee Conti 2012.07.29. 21:54:55

@ragyás: Most nem értünk egyet, ritkán fordul elő. Szerintem ez egy kimagasló objektív, megvenném. Lehet hogy beugrok a képek miatt, de úgy érzem, van egy külön világuk. Eggyelőre erősen úgy tünik, nincs esélyem megvenni, tehát elvi dolog. De megtenném.

ragyás 2012.07.29. 23:26:38

Mi alapján döntöd el, hogy egy objektív milyen?

Romanee Conti 2012.07.31. 21:25:38

@ragyás: teljesen szubjektíven. Fontosak a mintaképek, ami persze manipulálható, és a felépítése, története. Természetesen benne van a pakliban, hogy nagyot tévedek. Igazán, a legjobb képeket a Sony DSC 717 csináltam, (jó, majdnem, Nikon 55 macró, Angénieux DEM APO 180/2,8) Csak a pillanatnyi véleményem, megérzéseim írom le, természetesen lehet hogy nincs igazam, ami nem baj.

Romanee Conti 2012.07.31. 21:34:11

@ragyás: ...ha 50% fölött beletalálok, megismertetek kevéssé ismert objektíveket, akkor nem tartom hülyének magam. De hell szerintem kockáztatni, ami nem biztos hogy jó a megitélésemnem, de az meg annyira nem érdekel (ami nem igaz, az a 10-12 ember véleménye téged is beleértve erősen igen fontos)

Romanee Conti 2012.08.02. 20:32:37

@ragyás: Nem válaszoltál, érdekelne.

ragyás 2012.08.02. 22:18:20

Szerintem az objektívek objektív értékelése nem egyszerű feladat, és nem olcsó mutatvány, és...hát elég felesleges.
Mindenek előtt az értékelés szempontjait kell meghatározni. Meg kell teremteni a feltételeit, és ki kell dolgozni a metódusát.
Ezek nélkül legfeljebb azt lehet elmesélni, hogy nekünk melyik szimpatikus, vagy melyiknek a képe tetszik. Ehhez pedig nem kell méréseket végezni. Ahogy olvasom a véleményeket, akár itt a blogban is, ezek érzelmi megközelítések, ami egyáltalán nem baj, sőt..., csak hát erősen szubjektívek.
Az azonban mindenképp' elvárható lenne, hogy legalább kipróbálja az ember, mielőtt véleményt mond róla.
Lehet, hogy egy objektív, zseniális optikailag, gyönyörű a megjelenése, de mondjuk rossz a kezelhetősége. A használhatósága máris megkérdőjelezhető. Ezek pedig csak a gyakorlatban derülnek ki.
Persze az sem mindegy kinek a gyakorlatában, mert a net tele van tesztekkel, és véleménynyilvánításokkal, azt azonban nem tudjuk a nyilatkozó mennyire van otthon a témában. Gyakran olvasok lekezelő, lekicsinylő véleményeket fotós felszerelésekről, anyagokról, ahol egyértelmű, hogy egyszerűen a felhasználó nem ért a kezében lévő technikához. Meg persze fordítva is, ahol azt mégsem szokás leírni, hogy a drágán vett pedigrés cucc szar, azaz jól megszívtuk.
Azt hiszem az az igazi, ha az embernek kiforrott véleménye van a dolgokról, tudja mire van szüksége, a feladatokhoz választ eszközt, és el tudja dönteni magának, hogy jól választott-e vagy sem.

Romanee Conti 2012.08.02. 22:52:43

@ragyás: Teljesen jól látod a dolgot. Azt tudnod kell, hogy úgy 1989-ig minden létező objektív, ami számított, volt a kezemben, fotó technikatörténet órán, gépek is, akár a Leica M6-os a kiadás pillanatában, tehát van, volt egy plusz emócióm (Gadányi György fotó technika óráin) . (dicsekvés, a Hypergonrol nem találtam semmit a neten, a használatról, én megírtam).

De jól látod, egy szubjektív blog beszűkült írója írja le szubjektív véleményet, azzal a céllal, hogy relatív tudása igényt generáljon bizonyos eszközök megismerése iránt, ennyi. Ezért írtam a hibázás lehetőségét, benne van a pakliban.

Megtiszteltél a válaszoddal! Köszönöm!

ragyás 2012.08.03. 09:54:36

Nincs semmi baj a szubjektivitással, sőt fontosabbnak tartom az érzelmi kötődést az eszközökhöz, mint a műszaki paraméterek túlhangsúlyozását.
A kötődés meglátszik a felvételeken, ha nem így lenne csak a legjobb géppel és objektívvel lehetne jó felvételt lőni. Azt meg tudjuk, hogy nem így van, ahogy azt is tudjuk nincs legjobb és legrosszabb gép, meg objektív.
A "szubjektivitás" akkor kínos, amikor másra is rá akarjuk erőltetni a vélt vagy valós igazunkat.

Romanee Conti 2012.08.03. 21:49:28

A "szubjektivitás" akkor kínos, amikor másra is rá akarjuk erőltetni a vélt vagy valós igazunkat.

Na látod, ezért az az alapelvem, hogy tiszteletben tartva más véleményét. De leírom az én véleményem az adopt pillanatban, ami dinamikusan változhat, természetesen.
süti beállítások módosítása