HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) napikép (46) Napikép (1) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) Nikon (1) nikon (38) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2013.05.26. 08:40 Romanee Conti

Egy éve (is) volt: Dagor, Planar, Plasmat* [bácsiszelet utolérhetetlen kommentjeivel]

Most, hogy a Plasmattal is foglalkozom, állt össze konceptuálisan a szimmetrikus objektívek rendszere, igazán nem rendszere, irányok, hogy merre lehet próbálkozni. Valahol a Dagort tartom az alapnak (Emil von Höegh), innen gondolta valaki tovább a dolgot, hogy lehet finomítani? Planar és Plasmatot is Paul Rudolph jegyzi (ez sem tökéletesen igaz, mert a Plasmat ősét 1903-ban szabadalmaztatta Euryplan néven E. Arbeit (Schultz és Billerbeck, Potsdam), amit tökéletesített Paul Rudolph...). Számomra azért zseniális a dolog, mert empirikusan végig gondolta, mit lehet kihozni ebből a rendszerből? A Plasmat utóélete is nagyon érdekes lesz, mert innen indulnak alpvetően szintén nagy objektívek! Igazán ezért kezdtem el kutatni a dolgot, mert nem értettem, mi köze van egy Zeiss 100mm f/2 Makro-Planar T *-nak az ős Planarhoz? Talán lassan tisztul a kép. Persze gyanítom legnagyobb igyekezetem ellenére is mellé lövök néha, de az internetes publikáció nagy előnye, hogy javítható, tehát ha hibázok, szóljatok, javítom! De apró öröm számomra, hogy így ezt a három objektívet nem láttam még egymás mellett sehol ebben a kontextusban.  

13 komment

Címkék: planar plasmat dagor


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bácsiszelet 2010.11.04. 23:21:57

Szia, véleményem szerint a 3 objektív nincs közeli rokonságban egymással, pontosabban a Dagor és a Plasmat igen, de a Planar másik ágon fejlődhetett. A közös ős persze mindkettőnél a Steinheil Periscope.
Az egyszerű lencsék hibáinak korrigálása már a kezdetektől (a távcsöves alkalmazásoknál) két úton haladt. Az egyik a kéttagú akromát (ragasztott, vagy légréses), a másik a dialyt elrendezés (a két lencsetag egymástól nagyobb távolságban).
Két meniszkusz szembefordításával alakult ki a Steinheil Periscope. Az első módszer szerint az egyszerű lencsetagokat ragasztott akromátokra cserélték (Ross Concentric), a másik úton alakult ki a dialyt-rendszerű Goerz Celor.
A Dagor a Ross Concentric továbbfejlesztése háromtagú ragasztott lencsékkel. Ebből - a 3. tag leválasztásával - alakulhatott ki a Plasmat.
A Planar a Goerz Celor objektívből továbbfejlesztett Ross Homocentricre vezethető vissza, ahol a második tagot ragasztott lencsére cserélték.
Bizonyítékul nézzük meg az objektívek felépítését a tagok sorrendjében:
Dagor és Plasmat: +/-/+
Planar: +/+/-
(+ a pozitív, - a negatív lencsetag).
Ezek csak az én nyomozásaim, nem biztos, hogy tudományosan helytállóak :-(

Romanee Conti 2010.12.01. 19:25:02

@bácsiszelet: Nagyon köszönöm a hozzászólásod, igen figyelek mindenre, nem olvastam, ezúton elnézést kérek! Igazad van, nincs közeli rokonság, de érdekes, hogy végigzongorázták a lehetóségeket. Szólj hozzá gyakrabban, igazán ez lenne a motorja a blognak!

bácsiszelet 2010.12.02. 14:35:00

Oké, írhatok még, de előrebocsájtom, hogy a modern, kisfilmes objektívekkel nem tartok lépést, ráadásul Schneider-fan (Fáni) vagyok :-)
A ragasztatlan szimmetrikus objektívek nem nagyon váltak be az első időkben a sok szabad - tehát tükröző - üveg-levegő felület miatt, példa rá a Scheider Jsconarja (bár később még kisfilmes gépekhez gyártotta a göttingeni gyár, nagyformátumhoz pedig Apo Artarként támadott fel).
A szintén ragasztatlan, vagy csak részben ragasztott, nem szimmetrikus objetíveket ezek ellenére nagy számban használták (Cook triplet, Tessar, Heliar, stb.), de főleg a fix kihuzatos kézigépeken, mert az élességállítás a frontlencse mozgatásávan könnyen megoldható volt.
Ragasztott szimmetrikus objektívek számtalan elrendezésben készültek (főleg a Ross Concentric és a Protar utódai), mivel csak 4 üveg-levegő felületük volt. Volt olyan modell, ami 5+5 lencsetagból (!) állt. Közülük sok hosszú távon is bevált, pl. az Angulon (ami valószínűleg a Holostigmatra vezethető vissza).
Az egyes lencsetagok leválasztása (Plasmat, Planar, stb.) akkor vált igazán lehetővé, amikor elterjedt a tükrözésmentesítő bevonatok alkalmazása.
Egyébként a Plasmat a Schneider cégnél különleges szerepet kapott: ebből lett a korai Dagor-Symmar utáni Symmar, meg annak a jogutódjai (Symmar-S, APO, Macro, stb). Alapvetően ilyen felépítésű a G-Claron, az M-Componon és a Componon-S is, ha jól emlékszem.

bácsiszelet 2010.12.02. 14:37:56

Bár meg kell jegyeznem, hogy ez utóbbiak közül már egyik sem pontosan szimmetrikus, már az új Symmar és az Angulon is picit asszimetrikus.

bácsiszelet 2010.12.22. 11:49:15

A másik témában került ez szóba, de mégis ide írom:

Ismét előrebocsájtom, hogy csak a Schneiderekhez tudok hozzászólni, és csak a központi záras, nagyjából a 70-es évek előtt készült modellekhez. Ezek passzolnak a gyűjteményembe.

A következő adatok mind a Schneider cég saját brosúráiból valók, a máshonnan való való információkat szögletes zárójelbe tettem.

A cég 1914-ben szabadalmaztatja a Symmart, de az eredeti felépítését eddig még nem sikerült kinyomoznom. Egyelőre titok számomra, milyen lehetett (ha gyártották egyáltalán), mert csak 1921-ben kerül forgalomba az első "doppel-anastigmat Symmar" 6.8 fényerővel, 2/1 + 2/1 felépítésben, tehát ez még csak 4 üvegből állt(!). [Olvastam említést 4.5-ös fényerejű Symmarról, ami 1926 előtt készült, de nem tudom, hogy a forrás mennyire megbízható.]

Egy 1937-es katalógusban már szerepel a szimmetrikus Dagor-elrendezésű Symmar 6.8, 3/1 + 3/1 felépítésben. [Érdekessége, hogy készült félig szimmetrikus változat is, ahol a két fél különböző fókusztávolságú. Így 1,5×-ös és 2×-es fókusszal is használható, nagyjából 2 fényérték, illetve 4 fényérték expozíciónöveléssel. Egy 1950-51 körül készült példányról konkrét tudomásom van. Kevesen tudják, hogy ugyanígy használható az 1930-től gyártott Angulon is.]

1952-ben, a reflexiómentesítő bevonat elterjedésével jön ki a Plasmat-mintájú Symmar 5.6, 3/2 + 3/2 felépítésben, ahol a hátső tag nagyjából 2x-es fókusszal önmagában is működik. Sokáig még az előző modellt is forgalmazzák, valószínűleg a korábban legyártott készletet.

Aztán 1972-ben megjelenik a csak egyben használható Symmar-S 5.6, 3/2 + 3/2 felépítésben.

Ezekkel véget is ér a mesém, egyrészt mert nem tudnám kifizetni a Symmar-S utáni modelleket, másrészt "túl újak".

Camerajunky 2012.12.03. 20:52:02

Hűha! Nagyon izgalmas ez a bejegyzés, főleg a remek kommentekkel. A klasszikus objektívek történté mindig is nagyon izgatott, de a rokonságokat tényleg nem mindig egyszerű felgöngyölíteni. Nemrég sikerült beszereznem Rudolf Kingslake, A History of the Photographic Lens című könyvét. Érdekesség, hogy már a címben is "egy történelem" nem pedig "a történelem" szerepel, ezzel is utalva a téma sikamlósságára. Egyébként remek könyv.

csgy 2013.05.26. 11:11:08

A Mamiya 7-es 80mm/f4-ese egy szép Plasmat, a brosúra 15 oldalától vannak az objektívek és metszeteik, többek között szép Biogon-felépítésű nagylátók:
www.galerie-photo.com/manuels/m7II_brochure_english.pdf

Tényleg, van valakinek, vagy tapasztalata a Mamiya 7-esről és az objektívjeiről? A neten lévő infókat ismerem.

emhetes 2013.05.26. 11:21:52

@csgy: Az egyik táskámban épp lapul egy Mamiya 7-es plasmattal (80mm) és biogonnal (50mm) :-)
A fényerőn kívül minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyok elégedve. Utazáshoz, kiránduláshoz csak ezt viszem. Egyszer valami komolyabbra is befognám, majd egy rokon esküvőjén.

csgy 2013.05.26. 11:28:14

@emhetes: Hű, király. Lenne pár kérdésem emilben, lehet? Köszönöm előre is. klopstox kukac gmail pont com

ragyás 2013.05.26. 11:49:34

@emhetes:
Gondjukat viselném, ameddig a könyöködet hegesztik.

emhetes 2013.05.26. 11:56:11

@ragyás: Olyan könnyű szerkezet, hogy már most is tudnám használni, ha kimozdulnék valami értelmes helyre, de gyalogosan ez korlátozott. Ha a szomszédban laknál, kölcsönadnám egy körre, de távolabb már nem is lakhatnánk ebben az országban :-) (Jó, még tudnék keletebbre húzádni vagy 80km-t)
süti beállítások módosítása