HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) Napikép (1) napikép (46) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) Nikon (1) nikon (38) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) portré (1) Portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) zeiss (21) Zeiss (1) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2013.04.09. 06:37 Romanee Conti

Fekete-fehér filmek: Ilford XP2 [1]

XP2_0.jpg

Még nem találkoztam vele, de érdekes anyagnak tűnik, összeszedtem némi információt. Bővebben hasznos tudnivalók magyarul http://www.fotovilag.hu-n. Ha valaki használta, használja, ossza meg tapasztalatait.

XXP2.jpg

forrás: http://www.ferrabyling.com/2009/07/16/rocky-cape-np/

 

XP2_1.jpg

XP2_2.jpg

XP2_3.jpg

XP2_4.jpg

13 komment

Címkék: Fekete-fehé filmek


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emhetes 2013.04.09. 10:00:19

RB-vel ellőttem pár tekercset Erdélyben, de biztos én rontottam el valamit, mert nem hozta amiket olvastam róla. Majd kipróbálom ügyesebben.
Egy kérdés: ha már C-41, akkor miért vegye ezt az ember, és nem színeset, amiből ha akar, tud fekete-fehéret?

Romanee Conti 2013.04.09. 11:49:32

@Leslie E. Gallo: Ennek örülök, nekem is van belőle. Mennyire érzékeny az expóra? Olyan mint az XP2? Bírja?

Romanee Conti 2013.04.09. 12:06:11

@Leslie E. Gallo: Az XP2 azt írják, hogy 50-400 act exponálsz amit akarsz. Ami érdekes. Jól kell exponálni és kész. Kösz a választ!

ragyás 2013.04.09. 13:50:30

@emhetes:
A C-41 hívású ff filmet főleg gépi kidolgozásra találták ki. Együtt lehet hívni a színes negákkal és ugyanarra az RA-4 technológiájú papírra lehet nagyítani, nem kell átállítani a berendezéseket. Ha színes negáról szeretnél ff papírképet, akkor arra spec., szintén RA-4 hívású papír kellene, amit már nem gyártanak, régebben is talán csak a Kodak gyártott.
Ha színes negáról, vagy kromogén ff filmről szeretnél hagyományos ff papírra nagyítani, akkor az egy kicsit szarocska lesz a filmen lévő maszk miatt. Kétrétegű variogarade papírral elvileg jobb a helyzet, mert a maszk komplementerével vissza lehet korrigálni, de pöcsölős, megnő az expozíciós idő.
Tehát azt érdemes előre eldönteni milyen anyagra, milyen úton szeretnél ff papírképet kapni.
Ha a színes negát beszkenneled, és valamilyen grafikai szoftverben átkonvertálod ff-re, vagy Epson K3 nyomtatóval nyomtatod a színes állományt ff-ként, akkor más a helyzet. Bár ott sem jelent hátrányt a vékonyabb egyrétegű emulzió a többrétegű színessel szemben.

emhetes 2013.04.09. 13:58:39

Én a szkennelés beiktatásával készült papírképet értettem, mert sajnos roll negáról itt senki nem fog nekem papírképet csinálni (nem fér be a printerbe, csak ha kettéhajtják).

ragyás 2013.04.09. 14:07:51

@emhetes:
Vannak minilaborok, amik alkalmasak rollfilm nagyításra, de azokat is át kell szerelni, objektívet kell bennük cserélni.
Ha szkenneled azt érdemes megvizsgálni melyikkel milyen tónust tudsz elérni.

emhetes 2013.04.09. 14:13:36

Itt közel s távol nincs olyan labor sajnos. Mivel színesek vannak hűtve, azt használom, utána lehet hogy összehasonlítom egy XP2-vel.

gromek7 2013.04.09. 22:25:11

Lehet, hogy félreértettem a kommenteket, vagy itt még senki sem fotózott xp2-re.
Az ilford c-41-es monochrom filmjében pont az a pláne, hogy nincs benne maszk réteg (a Kodak-nak van). Azért találták ki annó, hogy bárhol a világon, bármely minilabban 10 perc alatt le lehessen hívni. A gyors mono printek elérése volt a cél. Amikor az elődjét (XP-1993, xp2-1996)) piacra dobták, még nem voltak szkennerek, digitális laborok. Ha valaki gyorsan akart monochrome képet kapni, csak ez a lehetősége volt ekkoriban. Gyakorlatilag megfelelő labor esetén a film leadásától számított félórán belül kézhez lehetett kapni a kész monochrome képeket. Erre hagyományos kézi laborban nincs lehetőség.

A maszk réteg azért nem került bele, mert szempont volt, hogy hagyományos laborban is kezelhető maradjon később a történet. Persze emiatt (maszk hiánya) nehezebben szűrhető ki a film igazi fekete/fehérre. De nem lehetetlen. A kodak nyersanyaga viszont kifejezetten minilabos felhasználásra készült, ezért tartalmazza a maszk réteget.
Én az xp2-t jobban szerettem, mint a kodak bármelyik monochrome anyagát. Annak idején nagyon örültünk a megjelenésének. Imádtuk divat tesztanyagok készítésénél használni, ahol fontos volt, hogy gyorsan lássunk valami eredményt a meló után (és a megrendelő is). A kiválasztott képeket természetesen kéziben laboráltuk. Nagyon jó párosítás volt az xp és a Fortezo, esetleg polywarmtone papír.

Szerintem ma csak a Lab4art hív tűrhetően c-41 roll negát (erre nem tenném a fejem). Nagyításra talán a Gadányiékat javasolnám. Bár én is inkább scannelném...

A film pusholása nem javasolt. Eleve c-41-ben a pusholás számomra a sufnituning kategória (ez nem hagyományos ff, vagy E6). Alapvetően a technológia nem támogatja a forszírozott hívást.

400 iso az érzékenysége. A megadott intervallummal a gyártó csak azt akarta érzékeltetni, hogy ez a film nagyon jól tűri a melléexponálásokat is. Óriási a megvilágítási terjedelme, de ez színes negáknál (c-41) nem meglepő.

ragyás 2013.04.10. 00:07:35

@gromek7:
Nem értetted félre, én a Kodakra alapozva írtam.

Romanee Conti 2013.04.10. 07:13:32

@gromek7: Rég volt ilyen jó, alapos hozzászólás! Azért nem lepődtem meg :) Köszönöm!
süti beállítások módosítása