HTML

Utolsó kommentek

Címkék

2010ősz (1) 3 - 4 - 5 - 6 (14) 55 macro (1) 9x (1) 9x12 (8) adams (3) ajánló (1) alpa (3) anamorfikus lencse (1) andré kertész (2) angénieux (11) Ansel Adams (1) Apo-Nikkor (3) apple (7) argentum camera (8) avedon (9) az első... (6) bauhaus (1) best of 2011 (1) blog ajánló (1) Blumenfeld (1) Brando (1) brassaï (2) brüsszel (3) camera obscura (1) canon (4) canon n d (1) capa (25) certo (4) chamonixviewcamera (5) collodion (1) compur (4) Contax (1) csernely (1) dagerrotípia (4) dagor (9) daguerre (1) david seymour (1) deardorff (7) DESIGN (2) digitális analóg (1) digitális fotó (3) divatfotó (2) dogmar (1) Doisneau (1) Edward S. Curtis (4) edward steichen (6) eizo (1) ellen (1) elliott erwitt (1) epson rd1 (1) érdekesség (2) ernemann (3) escher kiállítások (4) események (3) eugene smith (1) experimentális fotó (1) fagép (2) Fekete-fehé filmek (1) fekete fehér film (1) fényképezőgép (18) ffs (2) flip video (3) Fogós ravasz kérdés (2) forlán (3) fotogram (9) fotólexikon (8) Fotólexikon (2) fotoman (1) fotómeteorológia (4) fotóművész (13) fotóművészet (újság) (11) fotóoktatás (1) fotós idézetek (1) fotós önarcképek (2) fotótechnikai video (1) fuji x100 (5) Gandolfi (1) Gép építés történések (1) gesztenye (4) goerz (8) graffiti (5) graflex (1) grof kinsky nusi (1) guevara (4) G Contax objektívek (1) halsman (1) HARMAN (1) HARMAN Direct Positive Paper FB Glossy (1) hasselblad (1) hcb (1) heliar (6) henri cartier bresson (2) hét képe (22) hexanon (1) hímestojás (1) hír (15) hírek (10) hold (2) hologon (3) holvanmagárdibalázs? (19) honlap ajánló (15) hypergon (2) icp (1) ikon (24) ikonikus képek negatívban (13) imogen cunningham (2) ipad (5) ipad fotó alkalmazások (4) irving (1) james whitlow delano (1) japán (1) John Pawson (7) jó reklámfilmek (1) julia margaret cameron (4) Kedvenc gépem (3) kedvenc gépem (1) Kedvenc képeim (1) kedvenc képem (1) kép (3) képelemzés (1) kepes györgy (3) kern (2) kern&co. (1) Kickstarter project (1) kiegészítők (10) kilfitt (5) kimivel? (3) Ki fényképezte? (2) ki lehet a képen? (11) kk kedvenc képek (4) klasszikus objektívek (36) kodak (3) kodakcrome (2) kompact (2) könyvajánló (11) középformátum (3) krauss peggy (2) különleges nikon objektívek (1) lázbérci víztárazó (1) lee jeffries (1) leica (54) lexikon (2) logó (1) lomo (2) Loxia (1) magnum (4) magyarok a fotótechnika történetében (1) magyar vizsla (1) mai manó (10) mai manó ház hírek (1) makró (7) marilyn monroe (9) marlon brando (1) máskép (1) máté bence (5) megyik (2) micro 4/3 (6) mikro 4/3 (4) Milyen appot csinálnék iPadre? (1) mi a fényképezés? (2) mi a fotóművészet? (1) mmhb (1) modellek (4) monitor (1) műcsarnok (1) munkácsi márton (4) nagyfényerejű objektív (1) nagyformátum (1) napibrassaï (3) NapiCapa (4) napikép (46) Napikép (1) napikertész (25) Napi Doisneau (2) napi kép 2011 (2) napkép (1) Newton (2) nex (12) nikon (38) Nikon (1) nikonblog.blog.hu (1) Nikon Action Touch (1) Nikon távmérős objektívek (2) noktor (5) objektívek (49) objektív történet (6) odoo projekt (2) OFOTÉRT (1) olympus (2) olympuspen (4) ottlik (4) overdose (1) panasonic (2) panoráma (5) pc ts macro symmar (5) penn (7) pentax (1) perar (4) peter lindbergh (5) photokina (4) phptokina2010 (1) pinhole (1) pitypang (2) planar (11) plasmat (6) plaubel (3) plaubel makina (1) polaroid (5) popcam (1) Portré (1) portré (1) pranté (5) proba képp (1) recept (1) red (1) Régi fagépek (1) régi fényképezőgép (25) reklám (1) rené magritte (4) ricoh (1) Ritka objektívek (1) robert capa gold medal (3) rodchenko (1) Roger B. Clay (2) RX1 (1) salgado (8) scannerfotó (2) scarlet (1) schneider (1) schneider kreuznach (9) serge lutens (5) shenhao (3) sinar (1) sironar (6) sk (2) sonnar (1) sony (9) sony e makró (1) sony nex (6) steve mccurry (1) streetphoto (1) summarit (1) Sutton (2) switar (2) symmar (1) szavazás (3) szergej mihajlovics prokudin gorszkij (3) szines fényképezés története (1) tag (1) talált fotó (4) tamron (1) távmérő (2) tél (1) természetfotó (4) Tessar (1) The Mexican Suitcase (1) tipográfia (1) Topogon (2) történeti fotóeljárások (16) torzsvendeg eladna (2) unvert (1) vélemény (12) Vendée Globe (1) Vittorio Sella (1) vivian maier (17) vizalatt (2) vizálló (1) vizsla (3) voigtlander (15) voigtlander objektíve (1) von (1) werne bischof (1) westlicht (1) westlight (3) wet-plate (1) xenon emerald (1) zacuto (3) zalka imre (1) ZB kérdez (1) Zeiss (1) zeiss (21) zeiss compact prime cp2 (13) zeiss hologon (5) zeiss icon ag (1) zoom (2) Címkefelhő

2012.01.29. 18:08 Romanee Conti

Egy éve volt: A Magnola a majdnem virágnevű cseh csoda (PRAKTICA MTL5 írása)

A legkorszerűbb fényképezőgépem. Mondhatni hatvan éve ugyan olyan korszerű. Sőt egyre korszerűbb lesz. Egyszerűen cserélhető az objektívje, 13x18 cm-es méretig minden formátumot tud fogadni. Bármikor rátehetnék egy digitalizáló hátfalat, ha lenne rá pénzem. És ez igaz lesz tíz év múlva is, ahogy igaz volt a gyártása pillanatában is (Na jó akkor digitális érzékelő még nem volt).

Nem akarom hosszasan ismertetni. Itt kielégítő információt lehet róla kapni. Kerestem ezen kívül más anyagot is a Neten, de nem találtam ennyire kimerítőt, még az északi szomszédainknál sem. Minden áron a magnóliát akarta ajánlani a gugli, de én nem hagytam. Viszonylag olcsón meg lehet venni az ebajon, ha az embernek szerencséje van, igaz elég ritka, hiszen rövid ideig gyártották. Nekem óriási szerencsém volt. A Miskolci Régiség Vásáron 25 000-ért megvettem (lehet, hogy többet kellett volna alkudnom?). Mivel síkfilmkazetta nem volt hozzá, amikor legközelebb Pesten jártam, turkáltam hozzá hetet. Elég az! Majd ha lesz még pénzem, veszek többet. Természetesen azóta sehol sem találtam. Igaz ebben a kategóriában hét kép nem is kevés. El lehet vele molyolni sokáig.

A Magnola nagyon jó, legalább is nem rosszabb mint egy Linhof Technika, bár nekem olyanom még nem volt. Robosztus, de finoman megmunkált.

A lényeges helyeken hibátlan volt, amikor megvettem két dolog kivételével.

Először is nem volt mattüvege.

Semmi gond, előkaptam a pár éve (vagy évtizede?) félig elkészített képkereteimet, és az egyiknek a kétmilis spéci üvegét méretre vágtam. Akril matt modell lakkal lefújtam és kész… lenne, ha tudnám, hogyan kell rögzíteni abba a két kicsi vájatba, ami a megfelelő helyen van. Nagy nehezen a lehető legordenárébb módon megoldottam a kérdést. A mattüveg síkjának semmi köze nem volt a filmsíkhoz. Mit volt mit tenni, leszedtem az árnyékolót – persze szépen eltettem – könnyes szemmel fúrtam négy plusz lyukat a mattüvegtartó lemezre és hat csavarral egy rétegelt lemezt rögzítettem hozzá. Innentől kezdve az üveget már a fához rögzítettem, félig meddig tudatosan jó helyre. A leszerelt árnyékoló helyére papírból csináltam újat. Pontosabban először kétségbeestem. Aztán azt hiszem éppen az Inphotón láttam egy jó drága kiegészítőt valamilyen nagyszuper géphez, amit igyekeztem lemásolni. Közben többek között papír szatyrokat is tanulmányoztam hosszasan. Sikerült is, örültem is, amikor meg megnéztem az eredetit meglepődtem is. Hosszas kutatómunkával kész lett az az árnyékoló, ami teljességgel megegyezik az összes hasonló konstrukciójú gépével. Talán ha egy kicsit odafigyeltem volna… Egyenlőre az ominózus árnyékoló kísérleti darab, ha leszakad megcsinálom szépre.

Vidáman indultam fényképezni. Pontosabban kipróbálni a mattüveget. Siker! Az élesség jó! Csak a fénybeszűrődést kéne megszüntetni. A másik nagy hibája a gépnek a fényzáró bársony hiánya. Na jó sejtettem én azt, hogy nem lesz ez így jó. Vettem én már fekete bársony szalagot de a fémhez ragasztása nem sikerült pont alul-felül, ahol a legfontosabb. Nyáron nem volt időm ezzel a problémával foglalkozni, így egy évig pihent a gép. Pár hete elővettem és végre a problémára összpontosítottam. Mi ragasztja a fémet (már ami van nekem otthon)? Hát persze a jó öreg Epokitt. A bársony meg porózus. Kutya kötelessége mindennel megragasztódni. Be is jött! Jelenleg úgy néz ki tökéletesen működik! Most már csak a kazettán beszökő fénnyel kéne valamit kezdenem… Na de ha minden nehézség megoldódna, mivel szórakoznék nyárig.

Aki jól megnézi a képeket, láthatja, hogy a bőrborítás is kezdi megadni magát. Ezzel a problémával még nem tudtam tisztességesen foglalkozni (próbálkoztam kétoldalas ragasztószalaggal, de csak azt értem el, hogy most már nem csak leválik, hanem tapad is – természetesen nem a fémhez).

 

Más igazán fontos probléma nincs a géppel. Végül egy karácsonyi kép, A la Magnola.

25 komment


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szellemnyulszellem (törölt) 2011.01.30. 20:57:49

Digitális hátfalakra tudnál példákat mutatni?

bácsiszelet 2011.01.31. 00:30:25

Szívszorító volt ezt olvasni – mármint a válogatottan kegyetlen barkácsmódszereidet…
A bőrborítást annak idején lakkal ragasztották a fémhez.
A Magnola tényleg egy nagyszerű gép.

praktica MTL 5 2011.01.31. 11:28:02

@bácsiszelet: Nos lehet. hogy szerinted a módszereim barbárok, de nézzük csak mit csináltam?
Fúrtam 4 db 2 mm-es lyukat, direkt azért, hogy azt az elemet fel tujam tenni, aminél fogva a mattüveget rögzíteni tudom. Más mrgoldást nem tudtam kitalálni, csak olyat, ami még több változtatással járna.
Bár gondolom az epokitt zavar inkább. Nos ezt is végíg gondoltam. Nagyon szép, hogy régen hogyan csinálták, de nekem olyan lakkom nincs, amit akkoriban használtak. Márpedig a ragasztóknak ragadniuk kell. Az hogy a ragasztómat lakknak nevezem, jelen esetben midegy. Abban az esetben, ha a megoldásom mégsem jó, még mindíg el lehet távolítani a mostani anyagot.
Nem sokra megyek egy olyan géppel, ami teljesen eredeti, csak éppen bemegy a fény. Miskolcon szakszervízbe vinném, pálma ragasztóval fonalat ragasztottak volna bele (direkt megkérdeztem). Gondolom Pesten biztos van aki profibban megcsinálja. Bár mindenhol valamilyen korszerű ragasztóanyagot használnának, ami feltehetően még jobban odatapad, mint az én Epokittem, ami alatt a felületet direkt nem tisztítottam le, hogy adott esetben könyebb legyen leszedni.
Ha esetleg a mattüveg készítésben találsz kivetnivalót, szerintem tökéletesen működik. Mivel modellezéshez készült lakkot használtam, nagyon finom szemcseméretű réteg jött létre, amin nagyon jól lehet az élességet állítani.
Ja meg a kétoldalas ragasztószallag. Na az tényleg gázos. Hál istennek magától is lejön

gromek7 2011.01.31. 12:09:40

@praktica MTL 5: Szerintem tök oké. Imádok minden átalakítást, ami a használhatóságról szól. A sufni tuning egy mélyen átgondolt folyamat és legalább nemcsak öncélú. A korhű helyreállítás utáni vitrinben való dugdosást mindig gyűlöltem.

praktica MTL 5 2011.01.31. 13:04:37

@gromek7: Jól esik, hogy szóltál, de 33 oka van, hogy nem veszem meg.
Az első, hogy nincs péntem....
De félre a tréfával. A jómultkorában sikerült egy eredeti Rada karettát venni bagóért (feltehetően azért, mert 6x9-be nagy, 9x12-be kicsi, nekem meg minegy), tökéletes állapotban.
Azt hiszem olyan minőségben, mint a linkben szerepel én is meg tudom csinálni (vagy szebben) úgy, hogy közben nem barmolok szét semmit – ingyen, egy csilivili Radával.

praktica MTL 5 2011.01.31. 13:12:53

@gromek7: Nehogymá egyszerre válaszoljak.
Itt nem csak s "sufnituningról" van szó. Ha egy profi javítónak adnám be, az is csak egy mai ragasztóval, egy mai bársonyt ragasztana be. Legfeljebb a ragasztónak adna valamilyen szép nevet, amiben szerepel a Special szó, a bársonyt meg amerikából rendelné meg, jó drágán. De ugyan ott lenne, mint én.
Egyszer eredeti Tamia polírmasszát vettem. Pici tubus nagyon drágán. Mikor megvettem, utánna olvastam, hogy fogkrém is jó. Megszagoltam a szuperspéci polírkrémet és mentol szaga volt...

praktica MTL 5 2011.01.31. 13:18:21

@gromek7: Bocsi péntem sincs, de ami inkább fontos, pézem sem.

bácsiszelet 2011.01.31. 14:42:41

@praktica MTL 5: bocs, nem akartalak megsérteni :-)
A lakkozott mattüveg viszont tényleg elgondolkodtató ötlet, lehet, hogy megpróbálom.
Hol szűrődik be a fény? A kazettába közvetlenül, vagy a kazetta és a gép hátfala között?

bácsiszelet 2011.01.31. 14:45:39

@gromek7: a vitrinbe való, tökéletes állapotú kamerákkal az a baj, hogy az ember szinte ki sem meri vinni a szabadba… A viharvert, de üzembiztos gépekkel kevesebb az izgalom terepen.

praktica MTL 5 2011.01.31. 15:17:35

@bácsiszelet: A kazetta bársonyánál. A kazetta és a gép között ott az ominózus új bársony, de a régi több évtizedes kazetta bársony úgy látszik megadta magát. Nagyon hosszú szálú bársony kéne, ami nincs. Kipróbáltam azt, ami van, az egyik molyrágta kazettán, de nem jó sem méretre, sem vastagságra. Különben meg túl laza az egész hóbelevanc. Lehet, hogy inkább komplett új filmkazettát kéne csinálnom. Álmaimban már kész is van.

Az én gépemmel kicsit még túl sok az izgalom.

bácsiszelet 2011.01.31. 16:25:18

@praktica MTL 5: meg kellene próbálni úgy, hogy nem veszed ki a takarólemezt, csak kihúzod addig, hogy a film felülete szabad legyen. Meg lehet jelölni a takarólemezen egy vonallal, hogy medig kell kihúzni. Az is rásegít, ha a fekete ponyvát fenn hagyod a gépen, és alatta matatsz a kazettával.

hipertücsök 2011.01.31. 22:32:42

@bácsiszelet: Tisztelettel. Magam nevében beszélek, ha veszek egy vitrin állapotú kamerát azt szeretném használni. pont az a lényege hogy használjam. Terepen ugyanúgy mint nem vitrin állapotút. Ez egy eszköz amit tisztelettel használni kell, de azért nem hímes tojások ezek amiket porolgatni kell. Igen áttörli az ember mondjuk bevetés előtt meg néha a paszta is előkerül a kihuzatra, de ez már akkor is több ha csak gondolunk rá :)
Szóval szerintem ha valaki hozzájut egy vitrinállapotúhoz az csak kezdje el használni, hogy élvezhesse :)
a régi pedig megbízhatóan megy tovább mint eddig. :)
köszönöm.

bácsiszelet 2011.02.01. 09:36:36

@hipertücsök: igazad van, a gép arra való, hogy használjuk.
Viszont nem mindegy, hogy egy 6×9-es, összecsukható rollkamerával vágsz neki a világnak, vagy ezzel a Magnolával, ami 3-4 kiló, és még kétszer ekkora tömeget cipelsz magaddal: objektívek, állvány, fémkazetták, fénymérő, miegymás.
Az sem mindegy, hogy a kamera sorozatgyártásban, tízezrével készült, és ha leejted, könnyen szerezhetsz barátságos áron másikat, vagy ha a – vitrinállapotú –kamerád ritkaság, mert alig néhány darab készült belőle, vagy alig néhány darab maradt fenn 50-60-70 év után.

bácsiszelet 2011.02.01. 12:29:59

@praktica MTL 5: a keleti blokkban készült még egy hasonló, 13×18-as műszaki gép, a Mentor. Nagyon ormótlan, ronda gép, viszont érdekessége, hogy redőnyzáras. Szóval képzelj el egy férfitenyérnél is nagyobb vászonredőnyzárat…

praktica MTL 5 2011.02.01. 17:29:22

@bácsiszelet: Ilyen alapon nem használhatna senki síkfilmes gépet, mert mind nagyon ritka. Én ezt a gépet azért vettem, hogy fényképezzek vele. Tervbe vettem, hogy építek egy könnyebb gépet. Ha kész lesz, lehet, hogy a Magnola is a... nos nem a vitrinbe kerül mert nincs akkora vitrinem, hanem mondjuk egy szekrénybe és néha gyönyörködöm benne.
Nekem a Magnola nem arról szól, hogy nekivágok vele a világnak. Önmagában program vele fényképezni, ami csak a fényképezésről szól. Kisebb negatívméret nekem nem éri meg az analóg technológiát. Nagyítóm a spájz tetején, szkennelve meg a 6x9 sem az igazi.

praktica MTL 5 2011.02.01. 17:40:55

@bácsiszelet: Ismerem. Nekem az elődje a háború előtti Globus Stella van meg. Körülbelül ugyan olyan, csak nincs rondaszínű kalpácslakkal lekenve, hanem natúr mahagóni, és nem lehet a hossztengelye mentén elfordítani. Valóban monumentális, bár az enyémben nincs zár :(
Képzelj el egy 3.5/300-as episzkóp objektívet hozzá normál objektívnek (18x24 negatívhoz). Egy füllel jó lenne vedernek. Csak az 1000-es obim lenne ennél is jobb vízhordásra. Annak még a hangja is olyan.

bácsiszelet 2011.02.01. 18:23:50

@praktica MTL 5: a síkfilmes kamerák tulajdonképpen nem is ritkák, az eBay csordulásig van nagyformátumú kamerákkal Európában és a tengerentúlon is. Kis szerencsével olcsón lehet vásárolni.
De ha olyan síkfilmes kameráról van szó, amiből mondjuk maximum 10-20 db létezik a világon, vagy még annyi sem, akkor félve nyúl hozzá az ember. Én igen.

praktica MTL 5 2011.02.01. 20:03:11

@bácsiszelet: Amanóba összekevertem. Én a Globikára gondoltam nem a mentorra. Bocsesz az okoskodásért.

praktica MTL 5 2011.02.01. 20:08:44

@bácsiszelet: Azért a Magnola nem annyira ritka. Éppen abba az olcsó kategóriába tartozik, amiről írtál. Főleg, ha megnézzük a kvalitásait. Hatvanért láttam kazettákkal obival az ebyaon tökéletes állapotban. Nyilván más márkájú gépeket is el lehet kapni ha szerencséje van az embernek.

bácsiszelet 2011.02.01. 20:43:33

@praktica MTL 5: az ebayon azt a példányt szerintem én is láttam, de inkább összeszorítottam a fogamat, és veszni hagytam :-)
Egy barátomnak, van egy Magnolája, olyan, mintha ma vették volna ki a gépzsírból, saját táskájában, kazettákkal, gyönyörű darab.

bácsiszelet 2011.02.01. 20:49:25

@praktica MTL 5: ja, és a Magnola a viszonylagos olcsósága mellett nagyon jó gép, és gyönyörű is, mint műszaki cikk. A baja csak az, hogy a kazettái még a lemezes szabványhoz igazodnak (úgy emlékszem), kicsit nehezebb beszerezni őket.

hipertücsök 2011.02.01. 22:10:32

@bácsiszelet: ezért írtam oda hogy a magam nevében beszélek :)
nem kell mondani mi minden kell egy ilyen kaliberű géphez :)
végigjártam egy Sinar Norma-val Prágát pár nap alatt és nem autóval!

praktica MTL 5 2011.02.02. 19:05:49

@bácsiszelet: Nekem mondod :) Bár én modern kazettákat sem tudok szerezni.
süti beállítások módosítása